روش‌های جدید برای کاهش چربی‌های اشباع‌شده مارگارین

امتیاز دهید
مارگارین

چربی‌هایی که به‌عنوان مواد جامدکننده در برخی مارگارین‌ ها استفاده می‌شوند و خواص کره‌مانندی به آن‌ها می‌دهند جزو چربی‌های اشباع‌شده هستند.

از این رو، « جیل موزر» و «هونگ سیک هوانگ»، شیمیدان‌های پژوهشگر مرکز خدمات تحقیقات کشاورزی در پیوریا، ایلینوی، در پژوهشی می‌خواهند با جایگزین کردن آن چربی‌ها با موم‌های گیاهی و طبیعی مانند آفتابگردان، سبوس برنج، کندلیلا و موم زنبور عسل، محصول سالم‌تری ایجاد کنند.

آن‌ها این کار را با ذوب کردن موم‌ها در روغن نباتی داغ انجام و اجازه می‌دهند تا دمای اتاق خنک شود. این کار، منجر به تولید یک ماده نیمه جامد به نام اولئوژل می‌شود. هنگامی که اولئوژل با آب، نمک و سایر مواد مخلوط می‌شود، نقش چربی اشباع شده را در تولید مارگارین، تقلید می‌کند که سفتی، نقطه ذوب، ماندگاری و سایر خواص مورد نظر را دارد بویژه زمانی که در محصولات پخته استفاده می‌شوند.

چربی‌های ترانس مصنوعی (آنهایی که به طور طبیعی در گوشت و محصولات لبنی وجود ندارند، بلکه از طریق فرآیندی شیمیایی به نام هیدروژناسیون جزئی ایجاد می‌شوند) زمانی انتخاب محبوبی برای تهیه مارگارین به شمار می‌آمدند.

با این حال، چربی‌های ترانس مصنوعی در سال 2021 به دلیل نگرانی‌هایی که مصرف آنها می‌تواند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد، استفاده از آنها را متوقف کرد. چربی‌های اشباع شده بدون ساختار ترانس مانند روغن پالم و روغن گیاهی کاملاً هیدروژنه از جمله جایگزین‌هایی هستند که اکنون برای تهیه مارگارین استفاده می‌شوند.

با این حال، به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که مصرف چربی‌های اشباع شده از غذاها یا نوشیدنی‌های حاوی آنها را محدود کنند به گفته‌ی هوانگ، با استفاده از اولئوژل‌های مبتنی بر موم، به نظر می‌رسد 100 درصد چربی‌های اشباع شده از جمله چربی اشباع شده در روغن پالم و روغن گیاهی کاملاً هیدروژنه را می‌توان جایگزین کرد.

اولئوژل‌های مبتنی بر موم از شبکه‌ای از کریستال‌های صفحه‌مانند ساخته شده‌اند که مولکول‌های روغن را در حالت ژل، بی‌حرکت کرده و عملکرد چربی اشباع جامد در مارگارین‌ها را تقلید و پخش می‌کند.

تا به امروز، پژوهشگران، فرمول‌های اولئوژل را از چهار موم طبیعی و 12 نوع روغن گیاهی از جمله سویا و اخیراً روغن دانه شاهدانه که سرشار از چربی‌های چند غیراشباع مفید و آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله ویتامین E است، ایجاد کرده‌اند.

از بین موم‌هایی که با آن‌ها کار کرده‌اند به نظر می‌رسد سبوس آفتابگردان و برنج در ایجاد مارگارین‌هایی که با روغن‌های گیاهی کاملاً هیدروژنه (اشباع) ساخته شده‌اند، بهترین عملکرد را دارا هستند.

همچنین آزمایشات نشان داد که در این صورت، موم بسیار کمی نیز مورد نیاز است. در یک آزمایش، بین 2 تا 6 درصد موم آفتابگردان برای ایجاد اولئوژلی که تقریباً به اندازه مارگارین سفت و حاوی 18 تا 30 درصد روغن سویا اشباع شده بود، مورد نیاز بود.

مواد اولئوژل می‌توانند از منابع مختلفی تهیه شوند اما آنهایی که از موم‌های گیاهی به دست می‌آیند مورد توجه هستند چراکه ایمن شناخته شده و فراوان و ارزان هستند.

به عنوان مثال، موم‌های آفتابگردان، محصولات زائد تولید شده از روش‌های پالایشگاهی هستند که برای حذف ناخالصی‌های روغن خام در دانه‌های گل‌دار استفاده می‌شوند. به طور مشابه، موم‌های سبوس برنج، محصولات جانبی زائد روش‌های تصفیه روغن پوسته هستند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم