لجستیک، زنجیره سرد و پلتفرم Taimba در مبارزه با ضایعات مواد غذایی

امتیاز دهید
لجستیک - انواع میوه در بازار میوه

استارتاپ کشاورزی B2B کنیایی Taimba  که در زمینه لجستیک فعالیت دارد به کشاورزان خرده‌مالک کمک می کند تا بازارهایی را برای محصولات خود با اتصال مستقیم به خرده‌فروشان پیدا کنند. محصولات کشاورزی تازه با ماندگاری کوتاه را از کشاورزان روستایی که اغلب فاقد روش‌های نگهداری مناسب هستند، تامین می‌کند و آنها را به طیفی از خرده‌فروشان در مقیاس کوچک در نایروبی، پایتخت کنیا، تحویل می‌دهد.

به گفته‌ی مدیر عامل و بنیانگذار این استارتاپ، این پلتفرم پس از شناسایی میزان هدررفت مواد غذایی در مناطق روستایی کشور به دلیل روش‌های ضعیف نگهداری مواد غذایی و نبود بازارهای آماده در زمان برداشت، ایجاد شده است.

به دلیل وجود واسطه‌ها، مصرف‌کنندگان نهایی در مراکز شهری باید هزینه‌های غذایی بالایی را متحمل بشوند، در حالی که کشاورزان، پرداخت‌های ناچیزی را دریافت می‌کنند برای همین باید پلتفرمی ایجاد می‌شد تا بتواند کشاورزان روستایی را مستقیماً با خریداران پیوند دهد و با حذف این واسطه‌ها، زنجیره تأمین کشاورزی را کوتاه کند.

استارتاپ Taimba، تجارت را خودکار، ساده و شفاف می‌کند تا کشاورزان بتوانند فروش خود را از طریق برنامه تلفن همراه پیگیری کنند، مدیرعامل این استارتاپ می‌گوید: «فرصت این بود که اگر از فناوری در زنجیره تأمین مواد غذایی استفاده می‌شود، می‌توانید بستری فراهم کنید که شفافیت را تضمین می‌کند و کشاورزان را توانمند می‌سازد تا نیازی به نگرانی در مورد اینکه محصول خود را کجا می‌فروشند، نداشته باشند.»

همچنین وجود مشکلات برخی از خرده‌فروشان مانند سبزی‌فروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها که اغلب مجبورند محصولات خود را در ساعات اولیه صبح با هزینه‌های حمل‌و‌نقل تا حدودی بالا تحویل بگیرند، منجر شد تا Taimba تدارکات را آغاز و ذخیره‌سازی زنجیره سرد را ادغام ‌کند تا حمل‌ونقل رایگان را از طریق اشخاص ثالث برای خرده‌فروشان فراهم کند.

با استفاده از برنامه تلفن همراه Taimba، آنها می‌توانند به راحتی محصولات خود را ظرف 24 ساعت پس از سفارش دریافت کنند،. از سوی دیگر، کشاورزان مستقر در مناطق روستایی مانند مناطق شرقی و کوه کنیا به خریداران تضمینی روی پلتفرم دسترسی دارند.

محصولات آنها که می‌تواند گوجه‌فرنگی، پیاز یا سیب زمینی باشد، از طریق تعاونی‌های کشاورزان تجمیع می‌شود تا به خرده فروشان فروخته شود. آنها بر خلاف بسیاری از موقعیت‌هایی که مجبور بودند با تاخیر واسطه‌ها مقابله کنند، در همان روزی که محصول جمع‌آوری می‌شود، دستمزد دریافت می‌کنند.

برای اینکه یک کشاورز بتواند تولید خود را افزایش دهد، باید به آنها یک بازار رسمی داده شده و به موقع به آنها پرداخت شود. با کارگزاران، آنها این را دریافت نمی‌کنند، از این رو به گفته‌ی موسسان Taimba، آن‌ها با اضافه کردن یک نشانه‌گذاری به محصول، درآمد ایجاد می‌کنند.

البته، فناوری اغلب می‌تواند به دلیل نفوذ کم اینترنت در آن مناطق و هزینه‌های بالای داده، مانعی ایجاد کند، از این رو آن‌ها به فکر راه حل بودند، راه‌حل متکی بر روابط با تعاونی‌هایی بود که کارکنان آن معمولاً تلفن همراه داشتند و می‌توانستند به کشاورزان داخل شبکه خود کمک کنند.

Taimba  در حال گسترش کسب‌و‌کار خود به تانزانیا و اوگاندا است و در حال ارائه یک برنامه سبک است که از داده های زیادی استفاده نمی‌کند یا فضای ذخیره‌سازی زیادی را در یک تلفن هوشمند بسیار ساده، اشغال نمی‌کند.

Taimba مانند بسیاری از استارت‌آپ‌های فناوری کشاورزی آفریقا،  در حال کار بر روی یک راه‌حل فین‌تک است که اعتبار را به خرده‌فروش‌ها تعمیم می‌دهد چون اکثر اوقات آنها به کالاها به صورت عمده نیاز دارند، اما پول نقد کافی ندارند.

از داده‌های خرید خرده‌فروشان در پلتفرم برای تعیین میزان وام استفاده می‌کند، که برای این خرده‌فروشان در مقیاس کوچک حدود 250 دلار یا کمتر است.

تایمبا در حال مذاکره با شرکایی مانند مسترکارت و بانک تجاری کنیا (KCB) است تا از طریق مدل‌های وام‌دهی جایگزین با استفاده از داده‌های تایمبا، سرمایه را برای کشاورزان کوچک مقیاس مستقر کند.

بانک‌ها در مورد اعطای وام به کشاورزان، مفروضات یکسانی دارند و همچنان سیاست‌های مشابهی را در اعطای وام اعمال می‌کنند، مانند داشتن صورت‌حساب بانکی در شش ماه یا دو سال گذشته که برای کشاورزان روستایی منطقی نیست زیرا اکثر آنها این کار را انجام نمی‌دهند.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم