اینشورتک از اهمیت بسیاری برخوردار است، از آنجایی که اثرات تغییرات آبوهوایی (خشکسالی و سیل) خطرات در کشاورزی و تولید مواد غذایی را تشدید میکند، نیاز به حمایت از کشاورزان خرده پا، هرگز بیشتر از این نبوده است. یکی از این نوآوریهایی که برای افزایش انعطافپذیری کشاورزان خردهمالک در برابر تغییرات آبوهوایی طراحی شده است، بیمه مبتنی بر شاخص آبوهوا است که از فناوری برای کمک به کشاورزان برای مدیریت خطرات آبوهوایی استفاده میکند.
استارتاپ پولا، راه حل کنیا برای عبور کشاورزان از شنهای روان
«پولا» (Pula) مستقر در کنیا یکی از چندین استارتآپ است که از فناوری برای کمک به کشاورزانی که با برداشت ضعیف مواجه هستند استفاده میکند. این شرکت اینشورتک کشاورزی که در سال 2015 توسط کارآفرین هلندی «رز گوسلینگا» و «توماس نجرو» تأسیس شد، اکنون بیش از 5 میلیون کشاورز را در بیش از 16 کشور بیمه کرده است.
کشاورزی مخاطره آمیز است. گوسلینگا که در تانزانیا بزرگ شده و قبلاً در رواندا کار میکرده است، میگوید: «وقتی بیمه داشته باشید، یک بنیاد ایجاد میکنید، در غیر این صورت، شما در شنهای روان قرار خواهید داشت.»
بیمه کشاورزی در کشورهای در حال توسعه به ویژه در آفریقا، اغلب برای کشاورزان خرده پا غیرقابل دسترس است. شرکتهای بیمه به دادههای باکیفیت برای بررسی و تضمین محصولات نیاز دارند، در حالی که مشکلات لجستیکی، دسترسی به مزارع را سخت میکند. هزینههای بیمه محصولات، اغلب برای کشاورزان بسیار زیاد است و آنها فرآیند اداری را بسیار طاقت فرسا میدانند.
این استارتآپ از یادگیری ماشینی و دادههای آبوهوا و تولید تاریخی برای ارائه «بیمه شاخص سطح محصول» به کشاورزان استفاده میکند. این نوع پوشش، پرداخت را بر اساس میانگین عملکرد یک منطقه در نظر میگیرد.
این روش، همراه با خرد کردن دادهها، نیاز به نظارت دقیق توسط بیمهگر را کاهش میدهد، پولا کشاورز را با سایر محصولات مورد نیاز کشاورزان مانند بذر، کود و وام بیمه میکند. بر این اساس، توزیعکننده بذر یا ارائه دهنده وام، به جای کشاورز منفرد، مشتری استارتآپ است.
این شرکت همچنین با سازمانهای چندجانبه از جمله برنامه جهانی غذا، بانک مرکزی نیجریه و دولتهای زامبیا و کنیا، آژانسهای توسعه، ارائهدهندگان مالی، خریداران کالا، تجمیعکنندگان و اپراتورهای شبکه تلفن همراه نیز همکاری میکند.
در اوایل ماه جاری، پولا به بیش از 800 کشاورز ذرتکار شهرستان کرینیاگا در مرکز کنیا که در نتیجه خشکسالی و خسارت هجوم ملخ، متحمل کاهش محصول شده بودند، پرداخت داشته است.
ریچارد کانسل و پلتفرم استیبل
«ریچارد کانسل»، یک بازاریاب سابق و توسعهدهنده نرمافزار، در حالی که در یک مزرعه خانوادگی پرورش گاو در سامرست، جنوب غربی انگلستان بزرگ میشد، تأثیر قیمتهای نوسان را تجربه میکرد. بعدها، زمانی که در سال 2015 در شیکاگو کار میکرد، شاهد سقوط قیمت شیر بود که معیشت هزاران نفر را ویران کرد.
هزینههای پوششدهی برای بسیاری از مزارع خانوادگی بسیار زیاد است و اکثر کالاهای کشاورزی فاقد بازارهای آتی کارآمد هستند و مدیریت ریسک را برای کشاورزان تقریبا غیرممکن میکند مگر اینکه یارانههایی از سوی دولت ها وجود داشته باشد.
اما کانسل میخواست راهی برای ارائه حفاظت با هزینه کمتر پیدا کند، بنابراین، در سال 2016، یک پلتفرم آنلاین با دسترسی آسان بنام «استیبل» (Stable) را راهاندازی کرد.
ریچارد از هوش مصنوعی استفاده میکند و برای آن از متخصصان دانشگاههای لیورپول، هاروارد و لیسبون کمک گرفته است.
این پلتفرم با ارجاع به 7000 شاخص قیمت محصولات کشاورزی که توسط 60 سازمان خصوصی و دولتی از 70 کشور ارائه شده است، حق بیمه را ذکر میکند و کشاورز میتواند انتخاب کند که آن را به صورت یکجا یا اقساط ماهانه پرداخت کند.
کانسل میگوید: «این مانند بیمه خودرو است.» او، 46.5 میلیون دلار سرمایه اولیه را با حمایت سرمایهگذاران سرمایهگذاری مخاطرهآمیز جمعآوری کرد و اکنون شروع به کار با کسبوکارهای مواد غذایی در ایالات متحده و همچنین سازمانهای کشاورزی کرده است.
ریچارد در کلمبیا، به تامینکننده آووکادو کمک میکند تا نوسانات درآمد را در حین ایجاد بازار صادراتی خود برطرف کند.
این مجموعه در قیمت دربارهی ما خود نوشته است:
«ترکیب علم داده مدرن با تمرکز مشتری قدیمی، استیبل را قادر می سازد تا مدیریت ریسک را دوباره تصور کند، استیبل بندرگاه امنی برای مشاغلی است که در معرض قیمتهای بیثبات هستند.»
بیماپیما یک طرح کارآمد در آفریقا
Acre Africa، یکی از ذینفعان یک پلتفرم در کنیا است که در این مناطق، در حوزه فناوری جدید، سرمایهگذاری کرده است. این برنامه به کشاورزان، برنامههای بیمه محصولات متناسب را ارائه میدهد تا به آنها کمک کند تا شکست محصول را به دلیل الگوهای نامطلوب آبوهوا کاهش دهند.
این امر از طریق استفاده از یک محصول بیمهی خرد، معروف به «بیماپیما» (BIMA PIMA) انجام میشود که به طور خلاصه به «بیمه در بیتهای مقرون به صرفه» ترجمه میشود.
در شروع فصل کشاورزی، یک کشاورز یک کارت بیما پیما با کیسه بذر یا کود خریداری میکند، کارت را از طریق تلفن خود فعال میکند، حق بیمه اولیه که 50 شیلینگ کنیا است را میپردازد البته آن را میتواند دوباره شارژ کند.
Acre Africa، مزرعه را با استفاده از سرویس محلیسازی موبایل، برچسبگذاری کرده و سپس ترکیبی از دادههای ماهواره و ایستگاه هواشناسی تعیین میکند که آیا کشاورز در صورت خشکسالی یا باران بیش از حد در زمین خود، مستقیماً در حساب تلفن همراه خود، پرداختی دریافت میکند یا خیر؟
ترکیبی از طراحی هوشمند و نوآوری دیجیتال به کشاورزان، سهولت خرید کارتهای بیماپیما در نمایندگیهای کشاورزی محلی، استفاده از سیستم، قابلیت شارژ کردن و گزینههایی برای پرداخت حق بیمه در مقادیر کم و در طول زمان را ارائه میدهد.
مدل قیمتگذاری تضمین میکند که اکثر کشاورزان که 89 درصد آنها قبلاً هرگز به خدمات بیمه دسترسی نداشتهاند میتوانند از عهده بیمه برآیند.
به عنوان مثال، حق بیمه 50 شیلینگ کنیا، دارای پرداخت بالقوه 10٪ است که معادل 500 شیلینگ است و برای خرید یک کیسه نهال کافی است.
برای افزایش شفافیت، اعتماد و سرعت بخشیدن به پرداختها به کشاورزان، طرح «بیماپیما» دارای ویژگیها و قابلیتهای شخصیسازی شده است که به رفع نگرانیها و رمز و راز بیمه کمک میکند.
«بیما پیما» دقیقا چیست؟
BIMA PIMA به کشاورزان بیمه شاخصی ارائه میدهد که از آنها در برابر خطرات مربوط به آبوهوا برای محصولات محافظت میکند. هنگامی که یک کشاورز ثبت نام کرد، Acre Africa شروع به نظارت بر مزرعه از طریق ماهواره خواهند کرد. پرداختها با بارندگی کم یا کمبود آن آغاز میشود. این توسط دادههای ماهوارهای تعیین شده و توسط ایستگاه هواشناسی تکمیل میشود.
- بیماپیما به طبقههای مختلف کشاورزان اجازه میدهد تا از مجموعهای از بستهها انتخاب کنند که متناسب با نیازها و مقرون به صرفه بودن در آن زمان باشد.
- آن مقیاسپذیر بوده و دارای مزیت استفاده آسان، سهولت توزیع و منبع درآمد است. زیرساخت فناوری محصول تقریباً کل فرآیند را خودکار میکند، بنابراین هزینه های مدیریت نسبتاً پایین باقی میمانند.
- در مغازهها قابل دسترسی بوده و کشاورزان بدون نیاز به امضای اسناد خط مشی، آن را با استفاده از تلفن همراه و پیامک فعال میکنند.
- کشاورزان میتوانند حق بیمه را در مقادیر کم در یک دوره زمانی بپردازند.
در میان پروژههای مختلف بیمه کشاورزی، مؤسسه تحقیقات سیاست غذایی بینالمللی – یک اندیشکده مستقر در واشنگتن – بیمه مبتنی بر تصویر را بررسی کرده است.
این موسسه به کشاورزان امکان میدهد تا از گوشیهای هوشمند برای عکس گرفتن از محصولات خود استفاده کنند که به حداقل رساندن هزینههای تأیید خسارت کمک و بیمه محصولات را برای آنها در دسترستر میکند.
زنان کارآفرین در کشاورزی را بشناسیم
با جدیدترین کسب و کارهای کشاورزی آشنا شوید
معرفی چند مزرعهی عمودی بزرگ جهان
بازسازی و ساخت خانه با استفاده از ضایعات برنج
تولید انرژی الکتریکی از ضایعات میوه در ترکیه
انرژی خورشیدی، پادشاه جدید صنعت برق جهان
آیا راهحل، کشاورزی فراسرزمینی است؟
کشت قاصدک یا درخت لاستیک، کدام یک لاستیک طبیعی را تامین خواهد کرد؟