نقش خاک در تغذیه گیاهان

امتیاز دهید
تغذیه گیاهان

مانند همه موجودات زنده، سبزیجات برای رشد و نمو مناسب خود به مواد مغذی نیاز دارند. اما گیاهان چطور تغذیه می شوند و مواد مغذی معدنی خود را از کجا تامین می‌کنند؟

پاسخ این پرسش، خاک است. خوب، سوال بعدی این است که چگونه مواد مغذی از خاک وارد سبزیجات می‌شوند؟

سه فرآیند مسئول رسیدن مواد مغذی از خاک به گیاه هستند که شامل انتشار، انتقال جرم و رهگیری ریشه می‌شوند.

انتشار

زمانی که غلظت عناصر غذایی در خاک بیشتر از ریشه گیاه باشد، مواد غذایی در خاک از ناحیه‌ای با غلظت بالاتر (خاک) به منطقه‌ای با غلظت کمتر (سبزی) منتقل می‌شوند. پتاسیم و فسفر نمونه‌هایی از مواد مغذی هستند که از طریق انتشار وارد سبزیجات می‌شوند.

حمل و نقل انبوه

مواد مغذی از طریق آب به ریشه‌ها منتقل می‌شوند. همانطور که گیاهان آب را تعرق می‌کنند، آب و مواد مغذی را از طریق سیستم ریشه از خاک به بالا می‌کشد. حمل و نقل انبوه برای جذب مواد مغذی متحرک مانند نیتروژن و گوگرد است.

رهگیری ریشه

ریشه‌های گیاهی برای تامین مواد مغذی از طریق خاک رشد می‌کنند. از آنجایی که ریشه در خاک رشد می‌کند، به طور کلی فقط با حدود 1٪ حجم خاک در تماس است. ساختار خوب خاک در فرآیند رهگیری ریشه ضروری است.

فشردگی خاک می‌تواند به طور قابل توجهی رشد ریشه و رهگیری با مواد مغذی در سراسر خاک را محدود کند. برخی از عناصر ماکرو و ریزمغذی مهم مانند کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز و روی توسط ریشه جذب می‌شوند.

البته برخی از مواد مغذی به بیش از یک راه جذب می‌شوند. به عنوان مثال آهن و روی را می توان با سه روش مختلف جذب کرد. همانطور که می‌بینید، متغیرهای زیادی وجود دارد که ممکن است بر نحوه دستیابی سبزیجات به مواد مغذی خود تأثیر بگذارد.

حرکت در داخل گیاه

هنگامی که مواد مغذی به داخل گیاه می‌رسند، می‌توانند به سمت برگ‌ها حرکت کنند و سبزیجات رشد کنند و گیاهان تغذیه شوند.

گیاهان نیز مانند بدن انسان دارای سیستم عروقی هستند. آنها به جای جریان خون، آوند و آبکش دارند. بافت چوبی یا همان زایلم، آب را توزیع می‌کند و مواد مغذی را به سمت بالا به گیاه، از ریشه تا برگ‌ها حل می‌کند. آ

بکش مواد مغذی را به سمت پایین، از برگ‌ها به ریشه‌ها حمل می‌کند (فتوسنتز). به عبارت ساده، ریشه دهان است و آوند چوبی و آوند آبکش رگه‌های یک «جسم گیاهی» هستند.

بررسی مواد مغذی خاک

غلظت مواد مغذی خاک برای اطمینان از محتوای بالای مواد مغذی سبزیجات بسیار مهم است. اگر خاک مواد مغذی کمی داشته باشد، هر چه گیاه تلاش کند، نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز خود را برای عملکرد خوب و سلامت گیاه به دست آورد.

به همین دلیل است که آزمایش خاک مهم است و ممکن است به کوددهی صحیح نیاز باشد. درک چگونگی جذب مواد مغذی و تغذیه گیاهان برای تدوین یک راهبرد، ضروری است. فسفر و پتاسیم مواد مغذی با تحرک کم هستند و با انتشار جذب می‌شوند، بنابراین قرار دادن آنها در نزدیکی گیاه ضروری است.

از طرف دیگر، نیتروژن می‌تواند روی گیاهان پخش شود زیرا در خاک متحرک است. چه از کودهای آلی یا معدنی استفاده شود فعالیت درستی محسوب می‌شود.

در زراعت، چهار مورد منبع مناسب، نرخ مناسب، زمان مناسب و مکان مناسب مطرح هستند،  این به انتخاب نوع مناسب ماده مغذی یا کود، استفاده در مقدار مناسب، زمانی که گیاه می‌تواند بیشترین استفاده را از آن خود کند و در مکان مناسب اشاره دارد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم