اهمیت حفظ خویشاوندان وحشی محصولاتی چون بادام زمینی

امتیاز دهید
بادام زمینی

گیاهان بادام زمینی از خانواده حبوبات هستند. در ایالات متحده، آنها بیشتر در جنوب رشد می کنند. بادام‌زمینی که ما می‌خوریم از نظر فنی یک دانه است و همچنین منبع غنی روغن است.

با این وجود، محصولات بادام زمینی با انواع بیماری‌های گیاهی مواجه هستند که باعث کاهش عملکرد می‌شود. برخی از این بیماری‌ها قارچی هستند و با قارچ کش‌ها قابل درمان هستند و آفات دیگر نماتدها هستند(حشرات ساکن زمین) که درمان برای نماتدها سخت است.

خویشاوندان وحشی در مکان‌های مختلف سخت زندگی می‌کنند، اما در واقع، این خویشاوندان وحشی محصول حاوی اطلاعات ژنتیکی مهمی برای پرورش‌دهندگان محصولات امروزی هستند.

«چارلز ریک» یک پرورش‌دهنده محصولات زراعی بود که اغلب به دنبال اقوام وحشی گوجه فرنگی می‌رفت. او آنها را در آند و مکان‌های دیگر پیدا کرد.

«شلی جانسکی» یک پرورش‌دهنده سیب‌زمینی در ویسکانسین است که از خویشاوندان وحشی سیب زمینی برای ایجاد نسخه‌های جدیدتر و سالم‌تر سیب‌زمینی استفاده می‌کند.

پرورش‌دهندگان محصولات زراعی در دانشگاه جورجیا اخیراً گونه جدیدی از بادام‌زمینی را عرضه کردند – نوعی که به لطف کمک از خویشاوندان وحشی محصول بادام زمینی، مقاوم به بیماری است.

کاشت اقوام وحشی بادام زمینی با گونه‌های کشت شده آسان نیست. بادام زمینی نسبی وحشی زراعی دارای دو دسته کروموزوم است که ژنتیک آنها را به نام «دیپلوئید» تعیین می‌کند.

انسان‌ها هم دیپلوئید هستند. ما یک مجموعه کروموزوم را از مادر و یک مجموعه از پدرمان دریافت می‌کنیم. بادام زمینی وحشی هم همینطور است.

با این حال، بادام‌زمینی‌های کشت شده دارای چهار مجموعه کروموزوم هستند که به آنها «تتراپلوئید» می‌گویند. بنابراین، تیم جورجیا به دنبال راه‌هایی برای امکان استفاده از مواد ژنتیکی خویشاوند وحشی بادام‌زمینی برای بهبود مقاومت در برابر بیماری در گونه‌های بادام زمینی مدرن بودند.

«وزارت کشاورزی ایالات متحده» بذرها را در بانک‌های بذر در سراسر کشور نگهداری می کند. حتی بانک های بذر در سراسر جهان وجود دارد. برخی از انواع گیاهان را نمی‌توان به صورت بذر نگهداری کرد و به صورت بافت یخ زده ذخیره می‌شوند که بعداً قابل رشد است.

آنها از دانه‌هایی که دریافت می کردند برای پرورش گیاهان کوچک استفاده می‌کردند و قلمه می‌گرفتند. آن‌ها این قلمه‌ها را با یک ماده شیمیایی به نام «کلشی سین» درمان کردند – مواد شیمیایی اغلب به دلایل زیادی توسط پرورش دهندگان استفاده می شود، این تیم توانست گونه های جدید بادام زمینی را پرورش دهد که در برابر زنگ‌های معمولی برگ (یک بیماری قارچی) مقاومت داشتند.

به گفته نویسندگان، این فرآیند آلل‌های مقاومت گونه‌های بادام‌زمینی دیپلوئید (نسبی وحشی) را برای استفاده مستقیم در پرورش بادام‌زمینی در دسترس قرار می‌دهد.

این تتراپلوئیدهای القا شده را می‌توان با بادام زمینی کشت شده پرورش داد. نتیجه، هیبریدهای بارور است که نشانگرهای DNA مطلوبی از خویشاوندان وحشی گیاه مانند مقاومت به بیماری دارند.

تیم جورجیا به پرورش این گونه‌های جدید از طریق فرآیندی به نام «بک کراسینگ» ادامه داد. آنها در حال آزمایش بسیاری از این گونه‌ها در آزمایشات مزرعه‌ای هستند تا در مورد عادات رشد آنها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

دانستن این نکته ضروری است که گونه جدید به گیاهی تبدیل می‌شود که برداشت آسانی دارد، اقوام وحشی محصول معمولاً ظاهری مانند علف هرز دارند. بوته‌های آن‌ها پخش می‌شوند و به‌راحتی با ماشین برداشت نمی‌شوند – و میوه‌ها و دانه‌ها (یا در این مورد «آجیل») کوچک‌تر هستند.

به همین دلیل است که ما معمولاً اقوام وحشی محصول را نمی‌خوریم – اما آنها منابع خوبی برای پرورش‌دهندگان محصولات فعلی و آینده هستند. کشف و حفظ آنها مهم است.

واریته‌های جدید به منظور تلاش‌های تعاونی اصلاح نژاد برای ایجاد یک منبع غذایی پایدار و مطمئن در دسترس سایر پرورش دهندگان است.

انجمن علوم زراعی آمریکا هر ساله برای درک اهمیت حفظ و تحقیق این ماده ژنتیکی ارزشمند، Crop Wild Ratives را جشن می گیرد.

تولید سیب‌زمینی با کیفیت برای فرآوری

لجستیک، زنجیره سرد و پلتفرم Taimba در مبارزه با ضایعات مواد غذایی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم