واکنش‌های مختلف کشورها به گرانی موادغذایی

امتیاز دهید
گرانی مواد غذایی - میوه ها و مواد غذایی بر روی میز

تغییرات آب‌و‌هوایی ناگهانی، افزایش هزینه حمل بار و کود، محدودیت‌های حمل‌و‌نقل و کمبود نیروی کار و کاهش ذخایر ارزی خارجی بعضی از کشورها برای واردات مواد غذایی، چالش جهانی با گرانی مواد غذایی ایجاد کرده است.

آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان داد قیمت جهانی مواد غذایی در اوت با رشد قیمت روغن‌های گیاهی، غلات و گوشت، ۳۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش داشته است.

از این رو در این روایت خبر، به واکنش‌های کشورهای مختلف درباره‌ی افزایش قیمت مواد غذایی می‌پردازیم:

  • رومانی بزرگترین صادرکننده اروپا در فصل جاری است و با این حال، قیمت‌ها در این کشور رشد دو رقمی داشته است. به نظر می‌رسد رومانی در سال ۲۰۲۱ ، سریعترین آهنگ رشد تورم را در هشت سال گذشته دارد. آدریان اوروس، وزیر کشاورزی رومانی اعلام کرده که این کشور ۷۶۰ میلیون یورو (۸۰۶ میلیون دلار) برای سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی و فرآوری زراعی اختصاص داده است. وی گفت: ما یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات هستیم و با این حال همچنان محصولات نان منجمد وارد می‌کنیم.
  • در آمریکا، ۸.۶ درصد افراد اظهار کرده‌اند که در هفته پیش از نظرسنجی که در ۳۰ اوت انجام گرفت، گاهی یا اغلب غذای کافی برای تناول نداشتند. برخلاف عملکرد دولت ترامپ، دولت جو بایدن، کمک به شهروندان آمریکایی کم درآمد و درآمد متوسط را افزایش داده و کمک‌های کالاهای غذایی اساسی، بزرگترین افزایش بلندمدت را در تاریخ این برنامه داشته است.
  • دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند با ۶۷۲.۲ میلیارد روپیه (۹.۱ میلیارد دلار) یارانه اضافی غلات، ۲۰.۴ میلیون تن برنج و گندم رایگان توزیع کرده است که شامل بیش از ۸۰۰ میلیون نفر می‌شود. این کشور، تدابیر تجاری را برای مصون نگه داشتن مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت‌های جهانی به اجرا گذاشته است. دولت هند، تعرفه واردات روغن‌های پالم، سویا و آفتابگردان و همچنین حبوبات را کاهش داده است.
  • سوریه برای حفظ ذخایر ارزی برای خرید گندم، واردات کالاهایی مانند پنیر و بادام زمینی را محدود کرده است.
  • آرژانتین و بولیوی صادرات گوشت گاو را برای کنترل قیمت‌های داخلی محدود کرده‌اند. قزاقستان که از خشکسالی آسیب دیده، هم صادرات جو و علوفه را ممنوع کرده است.
  • در ترکیه، دولت اردوغان در حال کار روی تغییرات قانونی برای محدود کردن تورم غذاست. از اکتبر میوه و سبزیجات تازه که ممکن است در مزارع از بین بروند، در بازار آنلاین قابل خریداری خواهند بود، ترکیه تعرفه واردات غلات و حبوبات را در هشتم سپتامبر حذف کرد.
  • روسیه، در ماه فوریه، مالیات صادرات گندم را اعلام کرد که به قیمت از دست دادن سهم بازارش تمام شد. گندم روسیه دیگر رقابتی نیست و صادرات به مصر که یکی از بزرگترین مشتریان روسیه است، کاهش پیدا کرده است. در داخل کشور هم تمهیدات در نظر گرفته شده به محدود کردن تورم غذا کمکی نکرده است. قیمت گندم در بازار داخلی ماه گذشته به دلیل عدم رغبت کشاورزان و معامله گران برای فروش، به رکورد بالایی صعود کرد که برای این وقت از سال بی سابقه بود.
  • عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر خواستار افزایش قیمت‌های نان شده است.
  • نانوایان الجزایری قیمت نان یارانه‌ای را در پی کمبود گندم افزایش داده یا اندازه قرص نان را کوچک کرده‌اند.
Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

پشتیبانی مالی از زنان آفریقا

پشتیبانی مالی از کسب‌و‌کار زنان آفریقا

روغن زیتون فرابکر محامین

روغن زیتون فرابکر را از محامین تهیه کنید

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم