غده بذری سیب‌زمینی برای اولین بار در آذربایجان شرقی تولید شد

امتیاز دهید
سیب زمینی در داخل یک گونی - غده بذری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید غده بذری سیب‌زمینی در منطقه شربیان شهرستان سراب برای اولین بار در سطح استان خبر داد.

به روایت خبر، «اکبر فتحی» با بیان اینکه خوشبختانه تولید غده بذری سیب زمینی در منطقه شربیان شهرستان سراب برای اولین بار در استان اتفاق افتاده است، اظهار کرد: «این امر باتوجه به نقش بذور اصلاح شده در ارتقای عملکرد محصول، اتفاق مبارکی است امیدوارم با توسعه مزارع بذری بتوانیم بذر مورد نیاز را در داخل استان تامین کنیم.»

وی به تولید و اصلاح بذر سیب زمینی در شهرستان سراب اشاره کرد گفت: «این اقدام که مربوط به اصلاح ژنتیکی در بذر است، در افزایش ضریب عملکرد در واحد سطح تاثیرگذار بوده و موجب افزایش این شاخص مهم شده و تولید را افزایش می‌دهد.»

روش معمول تکثیر محصولات سیب زمینی در سرتاسر جهان، غده بذر رویشی است که ممکن است به طور کامل، مانند بیشتر اروپا یا پس از قطعه قطعه شدن، مانند آمریکای شمالی و بخش‌هایی از اسپانیا، کاشته شود.

اندازه غده های بذری از 25 تا 60 میلی متر (10-150 گرم) زمانی که به طور کامل کاشته می‌شوند و تا 100 میلی متر یا بیشتر (300-400 گرم) در هنگام برش متغیر است.

آنها عمدتاً آب هستند (حدود 80٪) و حتی در دماهای پایین از یک سال زراعی به سال دیگر نگهداری نمی‌شوند، اگرچه در آب و هوای مساعد می‌توان در عرض یک سال از یک بذر، دو محصول تولید کرد.

غده‌های بذری می‌توانند به بیماری‌های ویروسی متعدد آلوده شوند و ناقل بیماری‌های قارچی زیادی باشند که ممکن است بر رشد محصول و سلامت غده‌های نتاج تأثیر بگذارد.

دانه‌ها، غده‌ها، پیازها و ریشه‌ها اغلب با مواد شیمیایی درمان می‌شوند تا از پوسیدگی آنها پس از کاشت یا میرایی نهال‌های جوان جلوگیری شود.

این مواد شیمیایی ممکن است پاتوژن‌های حمل شده بر روی بذرها، غده ها و غیره یا موجود در خاکی که در آن کاشته می‌شوند را کنترل کنند.

از اواسط دهه 1970، بذرها با قارچ‌کش‌های سیستمیک به منظور غیرفعال کردن پاتوژن‌ها در دانه‌های آلوده (به عنوان مثال، کربوکسین برای کنترل لکه‌های سست) بکار رفتند یا به منظور ایجاد حفاظت سیستمیک در برابر پاتوژن برای شاخ و برگ گیاه در حال رشد (به عنوان مثال. متالاکسیل برای کنترل کپک‌های کرکی جو و سورگوم و تریادیمنول برای کنترل زنگ برگ و لکه برگ سپتوریا گندم و لکه خالص Pyrenophora جو) کاربرد داشتند.

مواد شیمیایی را می‌توان به صورت گرد و غبار یا به صورت سوسپانسیون آب غلیظ (دوغاب) مخلوط با بذر روی بذر استفاده کرد.

همچنین می‌توان دانه را در آب یا محلول حلال ماده شیمیایی خیس کرد و سپس اجازه داد تا خشک شود.

غده‌ها، پیازها، بنه‌ها و ریشه‌ها را می‌توان به روش‌های مشابهی درمان کرد، اما درمان‌ها عمدتاً زمانی مؤثر هستند که از این ماده شیمیایی برای محافظت از این اندام‌ها، زمانی که سالم هستند، از عفونت در مزرعه استفاده شود.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم