ویژگی‌های چوب درخت صنوبر

امتیاز دهید
چوب درخت صنوبر

حس چوب درخت صنوبر نیز بسیار خاص است چراکه سطح آن به دلیل داشتن الیاف چوبی نرم به طرز دلپذیری مخملی در زیر پا احساس می‌شود.

صنوبر برای استفاده در اتاق‌هایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند اتاق خواب یا دفاتر خانگی بسیار مناسب هستند چون نقاط فشار به دلیل نرمی آن می‌تواند کمتر رخ می‌دهد.

صنوبر چوبی نرم با سختی برینل 12 نیوتن بر میلی‌متر مربع است، این چوب برای استفاده روزمره مناسب است زیرا نگهداری از آن بسیار آسان است. لکه‌ها را می‌توان فقط با آب داغ و صابون از بین برد.

صنوبر فضاهای زندگی سالمی ایجاد می‌کند، از آنجایی که سطح تخته صنوبر پس از اتمام کار با منافذ باز باقی می‌ماند، می‌تواند به جذب رطوبت در اتاق ادامه دهد و آن را به داخل اتاق بازگرداند، این خاصیت طبیعی چوب است که نقش اساسی در آب‌و‌هوای اتاق دارد.

بسته به طراحی اتاق، دقیقاً همین ویژگی چوب‌های نرم است که می‌تواند ظاهری زنده به آن بدهد. مهم نیست که برای یک سبک زندگی روستایی یا یک مفهوم اتاق مدرن، چوب صنوبر به طور هماهنگ با محیط اطراف خود ترکیب می‌شود و راحتی دنج را تضمین می‌کند.

پس از چندین سال استفاده روزمره و نگهداری منظم با صابون چوب مافی، سطح صنوبر یک پتینه جذاب و منحصر به فرد ایجاد می‌کند که نه تنها الهام می‌بخشد، بلکه سطح را به طور فزاینده‌ای استحکام می‌بخشد.

روغن طبیعی بر پایه بذر کتان بخش خوبی از تغذیه را به چوب می‌بخشد و در عین حال حس خوشایندی و ظاهری زیبا را به چوب می‌دهد.

چیزی که در مورد کفپوش صنوبر مبتکرانه است این است که چوب توانایی خود را در جذب رطوبت از اتاق از دست نمی‌دهد و بعداً آن را آزاد می‌کند.

سطح چوب روغنی با منافذ باز باقی می‌ماند تا از آب و هوای داخلی سالم اطمینان حاصل شود.

صنوبر اغلب در شمال اروپا به عنوان کفپوش برای مفاهیم اتاق‌های روستایی شناخته می‌شود، اکنون در طراحی‌های شیک و مدرن نیز استفاده می‌شود.

صنوبر به ویژه برای استفاده در مینیمالیسم اسکاندیناوی محبوب شده است، جایی که به زیبایی با رنگ‌های بژ و پاستیل روشن ترکیب شده است.

از چوب صنوبر هم به عنوان مصالح ساختمانی و هم برای تولید انرژی استفاده می‌شود. به دلیل کارایی خوب و در دسترس بودن بالا، پرمصرف‌ترین الوار ساختمانی در اروپا است، از جمله برای سازه‌های سقفی و همچنین در پل سازی و صنعت استفاده می‌شود.

کشت و رشد صنوبر

درخت صنوبر در سه کلمه طبیعی، پایدار و سالم خلاصه می‌شود این چوب یکی از مهم‌ترین چوب‌های اروپا است. به ویژه در مناطق کوهستانی اروپای شمالی، مرکزی و جنوبی گسترده است، جایی که همیشه در داخل و خارج از آن استفاده می‌شود. چوب صنوبر در ساخت مبلمان نیز بسیار محبوب است زیرا بسیار سبک وزن است.

اما به عنوان روکش سقف، کفپوش، درها یا روکش پنجره نیز به خوبی عمل می‌کند. در مواد بسته‌بندی مانند جعبه‌ها و پالت‌ها نیز بکار می‌رود، چوب صنوبر به دلیل طنین بسیار خوبی که دارد حتی در سازسازی نیز استفاده می‌شود و می‌توان آن را به عنوان مثال به ویولن یا ویولن‌سل تبدیل کرد.

درختان صنوبر به سن 600 سال هم می‌رسند 60 درصد از زمین‌های جنگلی اتریش، یکی از رایج‌ترین جنگل‌های بومی بود که قبلاً به عنوان تک کشت، کشت می‌شدند اما این دیگر در جنگلداری مدرن در اتریش صدق نمی‌کند.

درختان صنوبر می‌توانند تا ارتفاع حدود 50 متر عمر کنند. قسمت بالای درخت صنوبر به سمت بالا مخروطی می‌شود و در شرایط خوب، ریشه‌ها به عمق زمین نفوذ می‌کنند و به طور گسترده‌ای منشعب می‌شوند.

در خاک‌هایی که تهویه ضعیفی دارند، درخت صنوبر یک گلوله ریشه‌ای تشکیل می‌دهد که عمق آن تنها حدود 20 تا 30 سانتی‌متر است، به همین دلیل است که درختان صنوبر به‌ویژه تحت تأثیر تمایل باد در مکان‌های نامساعد قرار می‌گیرند.

صنوبر همیشه سبز به دلیل تنه مایل به قرمزش به راحتی قابل تشخیص است. قطر تنه حدود یک متر است که بندرت به دو و نیم‌متر می‌رسد

صنوبرها به سرعت رشد کرده و در فضاهای باز رشد می‌کنند. آن‌ها توانایی زیادی برای تثبیت خود در برابر پوشش گیاهی سریع رشد به شکل چمن، سرخس یا توت دارند. درخت صنوبر در مکان‌های مختلف احساس راحتی می‌کند و نقش مهمی در احیای جنگل‌های مناطق ویران شده دارد.

چوب صنوبر چه شکلی است؟

چوب صنوبر تازه را می‌توان با بوی قوی صمغی آن به خوبی تشخیص داد. به طور یکنواخت روشن، تقریباً سفید یا زرد مایل به سفید است. البته تأثیر نور باعث می‌شود که صنوبر تیره شود و به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای درآید.

صنوبر دارای نوع چوبی بسیار نرم و با وزن متوسط است. میانگین چگالی ناخالص 470 کیلوگرم بر متر مکعب، رطوبت 12 تا 15 درصد است. هرچه عرض حلقه سالانه بیشتر باشد، چگالی کمتری دارد.

صنوبر علیرغم چگالی ساختاری کم، به طور کلی به عنوان نوعی چوب با خواص مکانیکی عالی در نظر گرفته می‌شود.

از آنجایی که چوب صنوبر تصفیه نشده به سرعت تجزیه می‌شود، هنگام استفاده از آن در خارج از منزل، خشک کردن کامل آن و محافظت از قسمت‌های جلویی آن در برابر آب، بسیار مهم است. حفاظت شیمیایی نیز امکان پذیر است. صنوبر نباید آب زیادی جذب کند تا در برابر حمله قارچی به خوبی محافظت شود.

چگونه می‌توان صنوبر را فرآوری کرد؟

چوب درخت صنوبر به دلیل وزن کم، خاصیت ارتجاعی، ساختار نرم و قابلیت باربری آن به خوبی می‌تواند هم با دست و هم با ماشین پردازش شود.

تقریباً از هر ابزاری می‌توان استفاده کرد، هر چه شاخه‌های بزرگ کمتر باشد، کار آسان‌تر است. صنوبر را می‌توان خیلی خوب چسباند و پیچ و میخ را خیلی خوب نگه می‌دارد.

صنوبر چقدر به عنوان هیزم مناسب است؟

صنوبر به صورت اختیاری به عنوان هیزم انتخاب می‌شود. با این حال، جزئیات مهمی وجود دارد که قبل از قضاوت نهایی در مورد هیزم باید درک کنید.

اساساً نقش مهمی در زمینه مصرف انرژی دارد. ارزش حرارتی چوب 4.5 کیلووات ساعت بر کیلوگرم است. چوب صنوبر اغلب به گلوله‌های چوبی، تراشه‌های چوب یا بریکت تبدیل می‌شود.

چوب باقی مانده از صنعت و جنگلداری برای انرژی در نیروگاه‌های حرارتی زیست توده استفاده می‌شود.

معرفی درخت اقاقیا

از کاشت تا پالت‌سازی، زنجیره تولید صنوبر صومعه‌سرا

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم