کار رویداد شتاب نخود به کجا رسید

امتیاز دهید
رویداد شتاب نخود - کرمانشاه

رویداد شتاب نخود با مشارکت دانشگاه جامع علمی، کاربردی، پارک علم و فناوری، سازمان جهاد کشاورزی و شورای عالی ملی نخود عصر سه‌شنبه در سرسرای اجتماعات دانشگاه علمی، کاربردی استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، سرپرست دانشگاه جامع علمی، کاربردی استان کرمانشاه در این رویداد گفت: ۵۰ طرح در سراسر کشور به دبیرخانه رویداد شتاب نخود استان کرمانشاه ارسال شد، که پس از بررسی های اولیه در کمیته های علمی ۲۵ طرح مورد پذیرش قرار گرفت و از این تعداد ۱۳ طرح برای مرحله نهایی انتخاب شده است.

«حسن شرفی» افزود: امروز در رویداد شتاب نخود کرمانشاه با حضور اساتید برجسته دانشگاه، مدرسان کارآفرینی، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، متخصصان پارک علم و فن‌آوری و اعضای شورای ملی نخود، داروی و در نهایت به طرح‌های موفق جوایزی اهدا می‌شود.

سالیانه به طور میانگین ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کرمانشاه زیر سطح کشت نخود می‌رود و در سال بیش از ۱۰۰ هزار تن معادل حدود ۶۰ درصد نخود کشور در این استان تولید می‌شود که کمتر از هزار تن آن فرآوری و بقیه به صورت خام و با قیمت بسیار پایین از استان خارج می‌شود.

نخود فرآوری شده و مشتقات آن مانند نخودچی،آرد نخود، لپه و غیره طرفداران بسیاری را در کشورهای همجوار و اروپا دارد که اگر این زنجیره تولید نخود در استان وجود داشته باشد هم سود بیشتری را نصیب کشاورز می‌کند و هم تحولی را در اشتغال استان ایجاد خواهد کرد.

در استان کرمانشاه کشت نخود به ۲ صورت پاییزه و بهاره انجام می‌شود. در کشت پاییزه نخود به صورت ماشینی برداشت می‌شود چرا که ارتفاع نخودها بلند است و با کمباین به راحتی برداشت می‌شود و کشاورز مجبور به کندن نخود با دست در زیر آفتاب نیست، اما در کشت بهاره به دلیل کوتاهی ارتفاع، نخود به روش سنتی برداشت می‌شود.

درباره نخود

نخود، (Cicer arietinum)، که به آن لوبیا گاربانزو یا گرم بنگال نیز گفته می‌شود، گیاهی یک ساله از خانواده نخود فرنگی (Fabaceae) است که به طور گسترده برای دانه‌های مغذی آن رشد می‌کند.

نخود یک گیاه غذایی مهم در هند، آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی است. دانه‌ها سرشار از فیبر و پروتئین هستند و منبع خوبی از آهن، فسفر و اسید فولیک هستند.

گیاهان بوته‌دار 60 سانتی‌متری (2 فوتی) دارای برگ‌های مرکب پردار هستند. گل‌های کوچک سفید یا قرمز اغلب دارای رگه‌های متمایز به رنگ آبی یا بنفش هستند و معمولاً خود گرده‌افشانی می‌شوند.

لوبیاهای زرد قهوه‌ای یا سبز تیره یک یا دو تا به یک غلاف منتقل می‌شوند. انواع دانه بزرگ و کوچک وجود دارد.

هوموس غذای معروف از نخود

نخود له شده با آب لیمو، روغن زیتون و تاهین (خمیر کنجد) – به طور گسترده در خاورمیانه به عنوان سس و دیپ برای نان مصرف می‌شود.

نخود پخته له شده به شکل کیک یا توپ کوچک مسطح در می‌آید و برای فلافل، یک غذای محبوب خاورمیانه، سرخ می‌شود. در اروپای جنوبی و آمریکای لاتین، نخود یک عنصر رایج در سوپ، سالاد و خورش است. نوعی غذا یا آرد نیز از نخود تهیه می‌شود و می‌توان از آن برای تهیه نان مسطح معروف به سوکا یا مخلوط با گندم یا آردهای دیگر برای پخت استفاده کرد.

حمله سایبری به حوزه غذایی ایالات متحده آمریکا

کلان داده‌ها، راهبرد کشاورزی غنا

 ایده «ایپک گوء‌ل»، برگزیده معیشت پایدار جایگزین کشاورزی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم