کلان داده‌ها، راهبرد کشاورزی غنا

1/5 - (1 امتیاز)
زن و مرد کشاورز آفریقایی

غنا،حدود 52 درصد نیروی کار در بخش کشاورزی، 29 درصد در خدمات و 19 درصد در صنعت دارد و از این نیروی کار فعال در کشاورزی،  39 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند و کشاورزی به 54 درصد از تولید ناخالص داخلی غنا کمک می‌کند و بیش از 40 درصد درآمد صادراتی را به خود اختصاص داده است.

عدم توجه به توسعه آبیاری، هزینه‌های بالای حمل‌و‌نقل‌، جاده‌های نامناسب به مزارع، تملک زمین، مسائل مربوط به امنیت و مشکلات اجتماعی و زیست محیطی از مسائل زیرساختی کشاورزی غنا به شمار می‌روند.

حدود نیمی از کل سطح زیر کشت غنا، زیرکاکائو قرار دارد و پس از آن غلات (25 درصد) و سایر (20 درصد) را شامل می‌شوند. غنا دارای 31.07 میلیون نفر جمعیت است و از این رقم،  13 میلیون و دویست هزار نفر در روستاها و  17 میلیون و هشتصد و بیست هزار نفر  در مناطق  شهری زندگی می‌کنند و آهنگ سکونت در شهرها با رشد بیشتری همراه است.

بخش کشاورزی در این کشور، محرک اصلی کاهش فقر بوده و بر معیشت خانوارهای روستایی مسلط است. 71 درصد خانوارهای روستایی مشغول به فعالیت‌های کشاورزی هستند.

با این حال، تنها 57.6 درصد از زمین‌های زراعی، زیر کشت هستند و پتانسیل رشد آن بسیار زیاد است. حدود 90 درصد از مزرعه‌های کشاورزی، کمتر از دو هکتار وسعت دارند. درآمدهای این کشاورزان خرده مالک به دلیل سطح پایین بهره‌وری ناشی از تهدیدهای تغییرات اقلیمی و خشکسالی و فشارهای اقتصادی مانند هزینه بالای نهاده‌های خریداری شده، عدم دسترسی به اعتبار، دسترسی محدود به خدمات مکانیزه و همچنین تلفات زیاد پس از برداشت و عدم وجود اطلاعات بازار در مورد ارزش محصول آن‌ها، پایین است.

مصرف کود در غنا به طور متوسط ​​17.5 کیلوگرم در هکتار بوده که جزو کمترین میزان مصرف در جهان به شمار می رود. عدم دسترسی به سرمایه برای تهیه نهاده‌ها، دلیل اصلی بهره‌مندی کم از آن‌هاست.

تنها 40 درصد از بزرگسالان غنی بالای 15 سال در این کشور، دارای حساب بانکی هستند و کسانی که دارای طرح‌های پس‌انداز رسمی هستند تنها 19 درصد تخمین زده می‌شود و فقط  8 درصد از خانوارهای روستایی برای تأمین مالی کشاورزی و برنامه‌های بیمه محصولات کشاورزی به اعتبار دسترسی داشته‌اند.

کلان داده‌ها در غنا

غنا، عنوان یکی از بالاترین نرخ نفوذ تلفن همراه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا را ازآن کرده است (بیش از 128 درصد نفوذ تلفن همراه)؛ بنا بر تحلیل کارشناسان،  آفریقا، سه انقلاب صنعتی که جهان را دگرگون کرده از دست داده است و به همین علت، فقر و محرومیت در این قاره موج می‌زند.

چهارمین انقلاب صنعتی که با پیشرفت سریع در هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، زنجیره بلوک، اینترنت اشیا  و غیره شکل گرفته، بر کلان داده‌ها استوار است.

در کشاورزی ، از کلان‌داده‌ها برای درک بهتر رفتار کشاورز در رابطه با محصولاتی که پرورش می‌دهد و بررسی شرایط مزرعه چون رطوبت خاک، میزان مواد مغذی، PH ، دما و بارندگی و  همچنین ارزیابی نسبت ورودی‌ها با خروجی‌ و بهینه‌سازی شیوه‌های تولید در جهت افزایش سود استفاده می‌شود. آینده متعلق به کسانی است که داده دارند و می‌توانند از داده‌ها استفاده کنند.

بنابراین با میسر بودن زمینه‌ی تولید داده در غنا و بهره‌مندی از داده‌ها، آفریقا دیگر نمی‌خواهد انقلاب صنعتی چهارم را از دست بدهد. چرا که با کلان‌داده‌ها امکانش هست تا به کشاورز دیجیتال، اعتبار داده شود و کشاورزان از نهاده‌های بیشتری استفاده کنند.

در رابطه ارائه وام و تسهیلات به کشاورزان، گروه فینکا (FINCA) با ارائه خدماتی چون تامین مالی خُرد، کارآفرینی اجتماعی و پژوهش، تلاش می‌کند تا با رسیدن به کشاورزی پایدار، فقر و محرومیت را در غنا کاهش دهد.

همچنین «گروه کلان‌داده‌غنا»، پروژه‌ای را با عنوان GAIMS راه‌اندازی کرده‌ است که به عنوان یک پلت فرم داده باز آنلاین، بر داده‌های کشاورزی در غنا متمرکز است. هدف آن ارائه اطلاعات قابل اعتماد و دقیق از منابع داده باز به بخش کشاورزی در غنا برای پشتیبانی از اطلاعات و تجزیه و تحلیل مورد نیاز کاربران صنعت و تصمیم‌گیرندگان است.

این پروژه، خدمات نقشه‌برداری محدوده زمین کشت، ابزار تجزیه و تحلیل سلامت محصول، بررسی شاخص‌های پوشش گیاهی تفاضلی نرمال (NDVI) و مدل رقومی ارتفاع (DEM) و مشاهدات آب از فضا (WOFS) را انجام می‌دهد و کاربران بویژه سرمایه‌گذاران می‌توانند از این پردازش‌ها برای برآورد تولید مواد غذایی جهت برنامه‌ریزی زنجیره تامین، تجزیه و تحلیل مناطق مناسب برای کشت انواع محصول خاص، ردیابی محصولات در مکان‌های جغرافیایی خاص و محاسبه هزینه‌های حمل‌و‌نقل به بازار اصلی دست پیدا کنند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم