گوشت گاوهای مهندسی‌‌ شده زیستی، مهر تایید گرفتند

امتیاز دهید
گاوهای مهندسی شده

سازمان غذاوداروی آمریکا (FDA)،گوشت گاوهایی که با مهندسی زیستی موی کوتاه‌تر شناخته می‌شوند، برای مصرف کم‌خطر دانست.

گاو مهندسی زیستی دارای یک ویژگی ژنتیکی است که به طور طبیعی وجود دارد و گاهی اوقات به فرزندان منتقل می‌شود. ژن‌های گاوهای مهندسی‌شده زیستی با استفاده از فناوری «کریسپر» توسط شرکت اصلاح نژاد Acceligen  تغییر داده شده‌اند.

در حالی که امروزه چندین ماده و مواد غذایی از گیاهان مهندسی‌شده زیستی در بازار وجود دارد، ولی موانع نظارتی بیشتری برای تایید حیوانات وجود داشته است.

از سال 2017، حیواناتی که از نظر ژنتیکی برای غذا اصلاح شده‌اند، تحت نظارت سازمان غذا و داروی آمریکا بوده‌اند.

ویرایش ژنوم با استفاده از کریسپر، نزدیک به یک دهه است که انجام شده‌است، این فناوری تا حد زیادی به حیواناتی که مردم ایالات متحده مصرف می‌کنند، وارد نشده است.

البته دو حیوان اصلاح شده ژنتیکی چون ماهی قزل آلا AquaAdvantage   در سال 2015 و گوشت خوک GalSafe در اواخر سال 2020 برای استفاده به عنوان غذا تایید شده‌اند.

با توجه به اینکه ژن «لغزنده» برای اولین بار توسط دانشمندان وزارت کشاورزی ایالات متحده در سال 2008 شناسایی شد، آنها دریافتند که رشد موهای کوتاه‌تر یک مزیت بالقوه برای گاوها در دماهای گرم است و جای تعجب نیست که این اصلاح ژنتیکی اولین تغییر ژنتیکی است که آن را از طریق فرآیند نظارتی کامل انجام می‌دهد.

اما در میان مصرف‌کنندگان، افرادی هستند که با انواع غذاهای دستکاری‌شده ژنتیکی و مهندسی زیستی مخالف‌اند، چنانکه زمانی که ماهی آزاد AquaAdvantage برای مصرف ایمن تایید شد تا زمانی که برای اولین بار در بازار ظاهر شد، شش سال طول کشید و در سال 2016، ائتلافی از گروه‌هایی که به نمایندگی از ماهیگیران، حامیان محیط‌زیست و ماهی قزل‌آلا و حامیان پایداری مواد غذایی بودند، از سازمان غذا و دارو آمریکا به دلیل تایید ماهی آزاد برای مصرف شکایت کردند.

دلیل این شکایت این بود که این سازمان، زمان کافی برای تجزیه و تحلیل اینکه ماهی آزاد AquaAdvantage در صورت رهاسازی چه تهدیدی برای جمعیت‌های وحشی ایجاد می‌کند صرف نکرده است.

در نوامبر 2020، یک قاضی فدرال حکم داد که سازمان غذاوداروی آمریکا باید به این خطرات احتمالی توجه بیشتری می‌کرد و به وزارت دستور داد تا در ارزیابی زیست‌محیطی تجدید‌نظر کند، اما تایید دولت را باطل نکرد.

با این حال، در خارج از دادگاه، مخالفان اصلاحات ژنتیکی، کارهای دیگری برای کاهش فروش ماهی قزل آلا AquAdvantage انجام داده بودند. درخواست‌ها و اعتراض‌هایی که مدت کوتاهی پس از تایید سازمان غذا و داروی آمریکا درباره این ماهی صورت گرفت، باعث شد بسیاری از خرده‌فروشان، سال‌ها قبل از عرضه‌ی این ماهی، آن را ممنوع کنند

در سال 2017، مرکز ایمنی مواد غذایی آمریکا، فهرستی از 81 خرده فروشی، شش شرکت غذای دریایی و شش رستوران و سرآشپز منتشر کرد که سیاست‌هایی را علیه فروش غذاهای دریایی دستکاری شده ژنتیکی اتخاذ کردند.

با این سابقه‌ی ورود محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی (GMO)، سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که حداقل دو سال طول می‌کشد تا گاوهای مهندسی‌شده زیستی برای غذا در دسترس باشند.

به نظر برخی از کارشناسان، این زمان کافی است تا یک کمپین اپوزیسیون شکل بگیرد یا فعالان بیوتکنولوژی یک کمپین روابط عمومی در مورد مزایای حیوانات غذایی مهندسی‌شده زیستی راه‌اندازی کنند.

درباره شرکت Acceligen

این شرکت متشکل از متخصصان ژنتیک حیوانات، دانشمندان، کارشناسان تجاری، دامداران، کشاورزان، شرکا، مصرف‌کنندگان، دانشگاهیان، سیاست‌گذاران عمومی و مشاوران با پیشینه‌های مختلف است.

فناوری‌های مورد استفاده‌، ابزارهای پرورش دقیق  (Precision Breeding) از جمله کریسپر(CRISPR/Cas) و نوکلئازهای موثر مانند فعال‌کننده رونویسی (TALENS ) هستند.

این شرکت توافق‌نامه‌های تحقیقاتی در جهت تولید محصولاتی که ویژگی‌های مقاومت در برابر ویروس اسهال ویروسی گاوی را داشته باشند دارد و با دانشمندان دانشگاه منابع طبیعی و علوم زیستی وین تحت یک قرارداد تجاری برای تولید گاوهای دو منظوره مقاوم به گرما (SLICK) برای کشاورزان در آمریکای جنوبی و جنوب صحرای آفریقا همکاری می‌کنند.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
تولید نانوذرات نقره از ضایعات پنبه

تولید نانوذرات نقره از ضایعات پنبه

پاستوریزاسیون تخم‌مرغ

پاستوریزاسیون تخم‌مرغ با فناوری فرکانس رادیویی

بوتیرات

تاثیر بوتیرات بر کنترل رشد سلول‌های سرطانی روده

آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم