برنامه‌های کاربردی درمانگر، پرچم‌دار جمع‌آوری داده‌های کشاورزی

5/5 - (1 امتیاز)
عکس گرفتن از گیاه با برنامه کاربردی

دنیا، دنیای حکومت داده‌ است، حال کاربر آن‌ها را خود ارائه ‌دهد یا با هوش مصنوعی به کمک دروازه‌بانان بیاید خود به یکسری داده‌ها دست یابد فرقی نمی‌کند بالاخره یکسری چیزها رو می‌شود و همه‌ی اینها در گرو استفاده از برنامه‌های کاربردی است.

یک استارتاپ از آلمان به نام پلنتیکس (Plantix) هست که با میلیون‌ها کشاورز خرده‌مالک هندی همکاری می‌کند تا سلامت محصول را بهبود بخشد و نهاده‌های مناسب برای رشد محصولات با استفاده از فناوری پیشرفته را بدست آورد.

با پلنتیکس، پرورش‌دهندگان می‌توانند از برگ یا ریشه گیاه عکس بگیرند و تشخیص فوری دریافت کنند، این برنامه کاربردی رایگان است و با استفاده از الگوریتمی، تصویر ارسالی کشاورز را به مجموعه داده گسترده خود می‌فرستد و به طور دقیق مشکل را شناسایی می‌کند.

پلنتیکس که یک استارت‌آپ هوش مصنوعی مستقر در برلین است آسیب‌های آفات، بیماری‌های گیاهی و کمبود مواد مغذی موثر بر محصولات را تشخیص و اقدامات درمانی مربوطه را ارائه می‌دهد.

کاربران در این برنامه می‌توانند در جامعه آنلاین شرکت کنند، جایی که دانشمندان، کشاورزان و کارشناسان گیاهی کنار هم برای بحث در مورد سلامت گیاهان گرد هم آمده‌اند.

دسترسی کشاورزان به آب‌و‌هوای محلی؛ دسترسی به توصیه‌های کشاورزی برای طول فصل از دیگر امکانات این برنامه مبتنی بر اندروید است.

استارت‌آپ پلنتیکس مستقر در حیدرآباد و برلین است و بر اساس گزارش بنیاد ارزش برند هند (IBEF) (یک آژانس ترویج صادرات دولت هند برای توزیع و فروش محصولات هندی در سطح بین المللی است که در سال 1996 توسط وزارت بازرگانی، وزارت بازرگانی و صنعت این کشور تأسیس شده و بودجه‌ی آن متعلق به دولت هند است)، کشاورزی منبع اصلی امرار معاش برای حدود 58 درصد از جمعیت هند بوده که میلیون‌ها نفر را در این کشور برای امرار معاش، به خود وابسته کرده است.

از این رو چندین استارتاپ در حال تلاش برای کمک به حل مشکلات این حوزه و رشد آن هستند. پلنتیکس هم توانسته در میان این استارتاپ‌ها پربازدید باشد، 1.2 میلیون کشاورز حداقل یک بار در ماه از این برنامه استفاده می‌کنند و تا به حال این برنامه ۲۵ میلیون دانلود را در هند داشته است.

عکس گرفتن از گیاه توسط کشاورز هندی

داستان پلنتیکس

«راب» و «سیمون» استری برای گذراندن ماه‌عسل به جنگل‌های آمازون می‌روند و آن جا به ایده‌ی استفاده از تشخیص تصویر و یادگیری ماشینی برای کمک به کشاورزان فکر می‌کنند، پس از بازگشت به آلمان، آن‌ها پنج نفر را متقاعد می‌کنند که به آنها بپیوندند. آن‌ها متوجه شدند که برنامه مبتنی بر یادگیری ماشین، در مناطق کشاورزی با تراکم بالا بهترین عملکرد را دارد.

بنیانگذاران پلنتیکس سپس به حیدرآباد می‌روند و شرکت خود را تأسیس می‌کنند. حل سه مسئله برای آن‌ها در اولویت بود. اولین مسئله، استفاده گسترده از سموم نامناسب کشاورزان بود به این دلیل که آن‌ها نمی‌دانند چه چیزی به محصولات آنها حمله کرده و همین منجر به استفاده از آفت‌کش‌های اشتباه می‌شود.

موضوع دوم، کیفیت، در دسترس بودن و قیمت نهاده‌های کشاورزی است، بسیاری از محصولات، جعلی فروخته می‌شوند و کشاورزان، گزینه‌های بسیار کمی برای انتخاب در فروشگاه محلی خود دارند.

موضوع سوم، کمبود داده و اطلاعات در مورد کشاورزی خرده مالکی است. از این رو بنیانگذاران این برنامه، تصمیم می‌گیرند از هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی بیماری‌های گیاهی، آفات و کمبود مواد مغذی استفاده کنند.

سیمون استری در مورد کارکرد پلنتیکس در هند می‌گوید: «ما بزرگترین شبکه فروشگاه‌های خرده‌فروشی محصولات کشاورزی (30 هزار خرده فروش) را در هند ایجاد و کشاورزان و محصولات تجویز شده را بدون هزینه با مغازه‌ها مرتبط کرده‌ایم.»

پلنتیکس در 2020، با استارتاپی به نام «سلزبی»(Salesbee) ادغام شد تا یک سیستم توزیع دیجیتالی را برای عرضه مغازه‌های محصولات کشاورزی ارائه ‌دهد.

عکس گرفتن با گوشی از گیاه

این برنامه به 18 زبان مختلف در دسترس است که از این میان، 10 زبان مربوط به زبان‌های منطقه‌ای هندی مانند تامیل، تلوگو و غیره هستند. این شرکت 100 کارمند در هند دارد که بیشتر از دفتر آن در برلین است. دلیل اصلی آمدن این برنامه کاربردی به هند، پتانسیل بازار و همچنین تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند و قیمت پایین داده بوده است.

آن‌ها می‌گویند که فرصت خوبی در بازار هند وجود دارد. با این حال، بهره‌برداری از این پتانسیل نیازمند یک رویکرد بلندمدت است. هر وقت فکر می‌کنی بر یک مانع غلبه کردی، مانع دیگری پیش می‌آید.

آیا ناهار مجانی است؟

شرکت‌های شیمیایی کشاورزی، علاقه زیادی به جمع‌آوری داده‌ها دارند و داده‌های بدست آمده از طریق تشخیص تصویر، اهمیت زیادی برایشان دارد.

به گفته‌ی بعضی از تحلیل‌گران کسب‌وکارها، پلانتیکس با قرار دادن تصاویر کشاورزان در نرم‌افزارهای یادگیری ماشینی، داده‌ها و اطلاعات خود را به شرکت‌هایی مانند BASF(یک شرکت شیمیایی چند ملیتی آلمانی و بزرگترین تولیدکننده مواد شیمیایی در جهان) می‌فروشد تا در مدیریت محصول خودشان از این اطلاعات استفاده کنند.

پلنتیکس با تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی ارتباط می‌گیرد و از آن‌ها به صورت عمده خرید کرده و بذر، کود و آفت‌کش‌ها را به مغازه‌ها عرضه می‌کند و از سوی دیگر، با شرکت‌های کشاورزی و شیمیایی کار می‌کند، در واقع، مزیت پلنتیکس این است که آن‌ها می‌دانند چه چیزی در بازار بیشتر مورد نیاز است.

این استارت‌آپ، درآمد خود را فاش نمی‌‌کند و در حال جمع‌آوری سرمایه و ارتباط با شرکت‌های شیمیایی  در سراسر جهان است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم