خدمات شبیه‌سازی حیوانات با ترنس اُوا ژنتیک

امتیاز دهید
حیوانات شبیه سازی شده

شبیه‌سازی حیوانات نوعی تولید مثل است. متداول‌ترین تکنیک مورد استفاده به عنوان انتقال هسته سلولی سوماتیک (SCNT) شناخته می‌شود. یک کپی ژنتیکی از یک حیوان با جایگزینی هسته یک تخمک بارور نشده با هسته سلول بدن (سوماتیک) حیوان برای تشکیل جنین تولید می‌شود.

شرکت Trans Ova Genetics در زمینه‌ی شبیه‌سازی حیوانات فعال است،  کشاورزان از طریق فرآیند شبیه‌سازی می‌توانند حیواناتی را که بیشترین ارزش را در گله‌های خود دارند تکرار کنند و اهداف خود را برای تولید حیوانات کارآمدتر، سالم‌تر و محصولات غذایی با کیفیت‌تر پیش ببرند.

فناوری شبیه‌سازی حیوانات می‌تواند با افزایش تولید جنین یا منی از طریق حیوانات شبیه‌سازی‌شده، به گسترش تأثیر ژنتیکی حیوان نخبه برای کمک به بهبود تولید غذای حیوانات کمک کند.

همچنین شبیه سازی فرصتی منحصر به فرد برای مشتریان دارای نرهای اخته برتر (سفرها، ژلدینگ‌ها، باروها و هواگیرها) فراهم می‌کند تا یک نر شبیه سازی شده دست نخورده را برای اهداف پرورش تولید کنند.

یک حیوان شبیه‌سازی شده فقط یک دوقلوی همسان است که در زمان بعدی متولد شده است.

کلمه «کلونینگ» به سادگی یک اصطلاح برای توصیف انتقال هسته‌ای سلول‌های سوماتیک (SCNT) است، وقتی سلول‌ها از نمونه بافت ارائه‌شده توسط یک اهداکننده ژنتیکی تولید می‌شوند، با یک تخمک انحلال‌شده (تخم نابارور با حذف هسته) ترکیب می‌شوند و با استفاده از فرآیندی به نام الکتروفیوژن با هم ترکیب می‌شوند.

جنین‌های به‌دست‌آمده در عرض یک هفته، با تنوع در هر گونه، کشت و به مادران گیرنده منتقل می‌شوند.

در فرآیند شبیه سازی، حیوانی که با استفاده از فناوری شبیه‌سازی تولید می‌شود، ژنوم هسته‌ای (DNA) را که مطابقت ژنتیکی با حیوان دهنده ژنتیکی است، حمل می‌کند. به عبارت دیگر، ژنوتیپ‌های هسته‌ای (آنگونه که برای ژنوتیپ DNA ثبت نژاد تولید می‌شوند) حیوان شبیه‌سازی‌شده همان اهداکننده ژنتیکی است که نمونه بافت را برای تولید رده سلولی یا حفظ ژنتیکی ارائه کرده است.

شبیه‌سازی همانند سایر فناوری‌های تولید مثلی پیشرفته، بخشی از یک برنامه پیشرفت ژنتیکی است که به‌دقت برنامه‌ریزی و اجرا شده است که به‌طور منحصربه‌فردی برای دستیابی به اهداف فردی مشتری تعریف شده است.

در ژانویه 2008، FDA ارزیابی نهایی خطر خود را منتشر کرد که بیان می‌کرد محصولات حیوانات شبیه‌سازی شده و فرزندان آن‌ها بی‌خطر هستند، هیچ تفاوتی در غذای تولید شده از حیوانات شبیه‌سازی شده و فرزندان آن‌ها وجود ندارد، بنابراین دلیلی وجود ندارد که به برچسب زدن روی همه محصولات نیاز باشد.

اولین گوسفند شبیه‌سازی شده

دالی، اولین گوسفند شبیه‌سازی شده دنیا است که قبل از آن بسیاری از حیوانات از جمله قورباغه، موش، گوسفند و گاو شبیه‌سازی شده بودند.

از سال 1996، زمانی که دالی متولد شد، حیوانات دیگری مانند موش، خرگوش، اسب و الاغ، خوک، بز و گاو از سلول‌های بالغ شبیه‌سازی شدند.

در سال 2004، یک موش با استفاده از هسته یک نورون بویایی شبیه‌سازی شد که نشان داد هسته اهداکننده می‌تواند از بافتی از بدن باشد که به طور معمول تقسیم نمی‌شود.

بدیهی است که تولید یک کلون حیوانی از یک سلول بالغ بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر از رشد یک گیاه از یک قلمه است.

برای تولید دالی، دانشمندان از هسته سلول پستان یک گوسفند سفید فین دورست شش ساله استفاده کردند. هسته شامل تقریباً تمام ژن‌های سلول است. آن‌ها باید راهی برای «برنامه‌ریزی مجدد» سلول‌های پستان پیدا می‌کردند.

سپس سلول را به یک سلول تخم بارور نشده که هسته آن برداشته شده بود تزریق کردند و با استفاده از پالس‌های الکتریکی سلول‌ها را به هم جوش دادند. سلول تخم بارور نشده از یک میش صورت سیاه اسکاتلندی به دست آمد.

وقتی دانشمندان موفق شدند هسته سلول سفید گوسفند بالغ را با سلول تخمی گوسفند صورت سیاه ترکیب کنند، باید مطمئن شوند که سلول حاصل به جنین تبدیل می‌شود.

از 277 پیوند سلولی، 29 جنین اولیه رشد کردند و در 13 مادر جایگزین کاشته شدند. اما فقط یک بارداری به ترم کامل رسید و بره 6.6 کیلوگرمی فین دورست 6LLS (معروف به دالی) پس از 148 روز به دنیا آمد.

چرا دانشمندان به شبیه‌سازی علاقه‌مند هستند؟

دلیل اصلی اینکه دانشمندان در Roslin می‌خواستند بتوانند گوسفند و سایر حیوانات بزرگ را شبیه‌سازی کنند، با تحقیقات آن‌ها در ارتباط با تولید دارو در شیر چنین حیواناتی بود.

محققان موفق شده‌اند ژن‌های انسانی را که پروتئین‌های مفید تولید می‌کنند به گوسفند و گاو منتقل کنند تا بتوانند برای مثال عامل انعقاد خون فاکتور IX برای درمان هموفیلی یا آلفا-1-آنتی‌تریپسین برای درمان فیبروز کیستیک و سایر بیماری‌های ریوی تولید کنند.

همچنین می‌توان حیوانات شبیه‌سازی شده را توسعه داد که آنتی‌بادی‌های انسانی علیه بیماری‌های عفونی و حتی سرطان‌ها تولید کنند.

ژن های خارجی به ماهی گورخر پیوند زده شده است که به طور گسترده در آزمایشگاه‌ها استفاده می شود و جنین‌های شبیه‌سازی شده از این ماهی‌ها پروتئین خارجی را بیان می‌کنند.

اگر بتوان این روش را روی سلول‌های پستانداران و سلول‌هایی که برای تولید حیوانات شبیه‌سازی شده کشت داده‌اند، به کار برد، آن‌ها می‌توانند به‌طور متعارف تولیدمثل کنند تا گله‌هایی از حیوانات دستکاری‌شده ژنتیکی تشکیل دهند که همگی در شیر خود دارو تولید می‌کنند.

دلایل پزشکی و علمی دیگری نیز برای علاقه به شبیه سازی وجود دارد. در حال حاضر از آن در کنار تکنیک‌های ژنتیکی در توسعه اندام‌های حیوانی برای پیوند به انسان استفاده می‌شود.

مطالعه کلون‌های حیوانی و سلول‌های شبیه‌سازی‌شده می‌تواند به درک بیشتر از رشد جنین و پیری و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن منجر شود.

موش های کلون شده چاق می شوند، با علائم مرتبطی مانند افزایش سطح انسولین و لپتین پلاسما، اگرچه فرزندان آن‌ها اینطور نیستند و طبیعی هستند.

از شبیه‌سازی می‌توان برای ایجاد مدل‌های حیوانی بهتری از بیماری‌ها استفاده کرد که به نوبه خود می‌تواند منجر به پیشرفت بیشتر در درک و درمان آن بیماری‌ها شود. حتی می‌تواند تنوع زیستی را با تضمین تداوم نژادهای کمیاب و گونه‌های در معرض خطر افزایش دهد.

دالی چه شد؟

دالی، احتمالاً مشهورترین گوسفند جهان، در مؤسسه روزلین زندگی می‌کرد. او جفت‌گیری کرد و فرزندان طبیعی را به روش معمولی تولید کرد و نشان داد که چنین حیوانات شبیه‌سازی شده می‌توانند تولیدمثل کنند. او در 5 ژوئیه 1996 متولد شد و در 14 فوریه 2003 در سن شش و نیم سالگی کشته شد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم