علم ژنومیک و شرکت مدیسنال ژنومیکس

امتیاز دهید
علم ژنومیک

شرکت مدیسنال ژنومیکس از علم ژنومیک برای بهبود عملکرد، ایمنی و کیفیت گیاهان دارویی استفاده می‌کند، آن‌ها به عنوان یک رهبر در این زمینه، با درک ویژگی‌های گیاهان دارویی در سطح ژنتیکی، می‌توانند خدمات متنوعی از جمله اصلاح نژاد، آزمایش و تحقیقاتی ارائه دهند که از استاندارد طلایی علوم زیستی استفاده می‌کند.

این شرکت در مطالعه حشیش و کنف پزشکی تخصص دارد و دارای یک پایگاه داده توالی DNA از گیاه شاهدانه است و در حال برنامه‌ریزی برای طراحی سنجش انگشت‌نگاری برای ژنوتیپ سویه و خدمات توالی‌یابی برای توسعه سویه است.

بنیانگذار این شرکت یعنی «کوین مک کرنان» به عنوان مدیر تحقیقات پروژه ژنوم انسانی در MIT ، اولین کسی بود که ژنوم حشیش را توالی‌یابی کرد.

ژنومیک پیچیده و غنی است، به همین دلیل، پیشرفته‌ترین و دقیق‌ترین برای بررسی و تشریح اینکه چرا موجودات زنده به این شکل هستند، در اختیار این شرکت قرار دارد. آن‌ها درباره‌ی فعالیت‌های خود می‌گویند: « هیچ روش دیگری از تحقیق علمی نمی‌تواند اطلاعات زیادی ارائه دهد یا نمی تواند چنین تصویر دقیقی از گیاهان دارویی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم ارائه دهد. به این ترتیب، این تنها منبع واقعاً مدرن و غیرقابل نقض داستان زندگی یک گیاه است.»

«خیلی ساده، ما عمیقاً به قدرت گیاهان برای التیام بیماری‌ها و آغشته کردن به زندگی‌مان با حس تازه‌یافته و واقعی از رفاه اعتقاد داریم. ما این تأثیرات را در زندگی خودمان و در زندگی نزدیک‌ترین افراد به خود دیده‌ایم.

اما ما همچنین می دانیم که واقعیت جدید پزشکی مبتنی بر گیاه تنها زمانی محقق می‌شود که واقعاً پزشکی باشد، با نتایجی که در تحقیقات غرق شده باشد، در حقیقت پایه‌گذاری شده باشد و توسط دقیق ترین علم موجود ثابت شده باشد.

ما بر این باوریم که اشتیاق ما برای سلامتی بهتر، همراه با علاقه دانشمندان، پزشکان و پرورش‌دهندگان همفکر، همراه با ژنومیک، دقیق‌ترین و قوی‌ترین رشته علمی که در اختیار داریم، می‌تواند به پایه‌ای تبدیل شود که این دنیای جدید بر اساس آن ساخته خواهد شد.»

در حالی که محصولات طبیعی گیاهی همچنان هدف اصلی توسعه دارو هستند، همان‌طور که توسط تعداد آزمایش‌های بالینی در حال انجام مشهود است، پتانسیل بالینی این ترکیبات اغلب به دلیل سطوح پایین تولید در گونه‌های گیاهی محدود می‌شود.

به عنوان مثال، استفاده از داروی پرفروش تاکسول تقریباً در اوایل دهه 1990 متوقف شد، زیرا منبع اصلی، پوست درخت سرخدار، نمی‌توانست به عنوان منبع پایدار دارو مورد استفاده قرار گیرد.

در این نمونه خاص، پیش‌ساز تاکسول به‌راحتی در بخش تجدیدپذیر درخت در دسترس بود و می‌توان یک پروتکل نیمه مصنوعی برای تبدیل آن به دارو ایجاد کرد. در حالی که راه‌حل‌های اتفاقی و عمومی‌تر، مانند مهندسی متابولیک پلتفرم‌های تولید گیاهی و میکروبی موثر، به فوریت مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که ثروت ترکیبات زیست فعال موجود در گیاهان وارد خط لوله بالینی شده و در پزشکی کاربرد گسترده‌ای پیدا می‌کند.

روش‌های توالی‌یابی رونویسی با توان عملیاتی بالا، ابزار ساده‌ای برای دسترسی به محتوای ژن در موجودات با ژنوم‌های بزرگ (یعنی بیش از 100 مگابایت) فراهم می‌کنند.

اساساً هر بافتی (مستقل از اندازه ژنوم و در دسترس بودن ابزارهای ژنتیکی یا مولکولی در ارگانیسم) می‌تواند برای تولید cDNA از جمعیت‌های mRNA و تعیین توالی برای تولید برچسب‌های توالی بیان شده (ESTs) که در مجموعه‌ای از توالی‌های غیر زائد مونتاژ می‌شوند، استفاده شود.

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، عوامل بیماری‌زای گیاهی سالانه حدود 220 میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی هزینه دارد.

این شرکت علوم زیستی که پلتفرم‌های مبتنی بر ژنتیک را برای آزمایش کیفیت و ایمنی حشیش قانونی توزیع می‌کند. علاوه بر پلتفرم آزمایشی خود، خدماتی را ارائه می‌دهد که به کشت‌کنندگان و توزیع‌کنندگان قانونی شاهدانه این امکان را ایجاب می‌کند تا گونه‌های حشیش را به‌طور ژنتیکی شناسایی کنند تا جامعه پزشکی بتواند آن دسته از محصولات شاهدانه را که حداکثر سود و قابلیت اطمینان محصول را برای بیمار فراهم می‌کنند، ردیابی کند.

راه‌حل MGC Strain ID همچنین به پرورش‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا اطلاعات اساسی را برای مستندسازی و انتشار مالکیت معنوی خود برای گونه‌هایی که توسعه می‌دهند تولید کنند.

فوزاریوم، هوشمندترین پاتوژن

در حالی که مطالعه پاتوژن‌های گیاهی موثر بر شاهدانه هنوز در مراحل اولیه است، فوزاریوم، پیتیوم و ویروس نهفته هاپ (HLVd) به عنوان عفونت‌های پرهزینه برای پرورش‌دهندگان شاهدانه در حال ظهور هستند.

چالش برانگیزترین و خطرناک‌ترین پاتوژن‌های موثر بر گیاهان شاهدانه مواردی هستند که منجر به ایجاد خسارت قابل توجهی به گیاه (یعنی کاهش عملکرد گیاه و/یا کاهش کل محصول) می‌شوند و یا به راحتی از طریق هوا، آب مشترک، خاک و/یا تجهیزات آلوده به گیاهان دیگر سرایت می‌کند، همچنین می‌تواند از تشخیص زودهنگام در میزبان‌های قبل از علامت یا بدون علامت جلوگیری کند.

به گفته سورن سیفی، متخصص بیماری‌شناسی گیاهی، فوزاریوم به عنوان هوشمندترین و خطرناک‌ترین پاتوژن حشیش برجسته است و به این دلیل است که فوزاریوم می‌تواند چندین بافت گیاه (ریشه، ساقه، برگ، گل و دانه) را آلوده کند و می‌تواند تلقیح خود را از طریق هوا، آب، خاک، دانه‌ها و کلون‌ها پخش کند.

به گفته‌ی کارشناسان، هیچ پاتوژن دیگری به این اندازه در پراکندگی تلقیح خود مؤثر نیست. فوزاریوم همچنین هنگامی که میزبان خود را آلوده می‌کند ویرانگر است و باعث پوسیدگی ریشه، پوسیدگی طوقه، میرایی و پژمردگی می‌شود که منجر به از بین رفتن کامل گیاه می‌شود.

بسیاری از گونه‌های فوزاریوم نیز مایکوتوکسین‌های مضر تولید می‌کنند، بنابراین گل حاصل عملاً بی‌فایده است حتی اگر گیاهان تا زمان برداشت زنده بمانند.

علاوه بر این، فوزاریوم می‌تواند در گیاه نهفته باقی بماند و تا زمانی که گیاه تحت استرس قرار نگیرد، مانند پیوند، شبیه‌سازی، گلدهی یا هر تنش محیطی دیگر، هیچ علامت یا علامت واضحی ایجاد نمی‌کند.

سپس پاتوژن با آزاد کردن آنزیم‌های کشنده سلول و سمومی که بافت آوند چوبی را از بین می‌برند، حمله می‌کند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم