یک‌هزار و ۲۰۰ تومان، نرخ خشک کردن برنج در لرستان

امتیاز دهید
خشک کردن برنج

مدیر صنایع تبدیلی‌و‌غذایی سازمان جهادکشاورزی لرستان خبر از تعیین قیمت یک‌هزار و 200 تومان برای خشک و سفید‌کردن برنج توسط واحدهای شالیکوبی خبر داد.

به گزارش ایرنا، صید احمد مرادی روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: در صورت توافق کشاورزان و واحدهای شالیکوبی به ازای سفید کردن هر ۱۰۰ کیلوگرم، سه کیلو و ۵۰۰ گرم و به ازای سفید کردن یک تن، ۳۵ کیلوگرم برنج کشاورزان توسط واحدهای شالیکوبی بعنوان کارمزد برداشت می‌شود.

وی گفت: تعداد ۵۵ واحد شالیکوبی با بکارگیری ۵۰ نفر کادر فنی و ۲۵۰ نفر عوامل کارگری به طور مستقیم در امر فرآوری و بسته بندی برنج به کشاورزان ارائه خدمت می‌کنند.

مرادی بیان کرد: برنج به عنوان یک محصول استراتژیک نقش موثری در رونق اقتصادی و افزایش درآمد کشاورزان دارد اما سال جاری در پی بروز پدیده خشکسالی، سطح زیرکشت این محصول نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش یافت که پیش‌بینی می‌شود ۵۰ هزار تن شلتوک از مزارع برنج استان برداشت شود.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده، کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی بر فعالیت واحدهای شالیکوبی حوزه عمل خود نظارت دارند تا برنج با کیفیت بهتر فرآوری شود و ضایعات به حداقل برسد.

فرآیندهای مختلف پس از برداشت برنج معمولاً به‌خصوص در خارج از فصل برای اطمینان از امکان‌سنجی مصرف آن، که اغلب بر کیفیت دانه تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌شود.

این عمل در مایکروویو به عنوان جایگزینی برای روش‌های پرکاربرد متناوب و خشک کن بستر ثابت برای خشک کردن این محصول پدیدار شده است. کنترل دمای هوای خشک کردن (بین 40 تا 60 درجه سانتیگراد) با توجه به نوع برنج می‌تواند کیفیت را به خصوص برای گونه‌های عجیب و غریب بهبود بخشد.

نگه داشتن دانه‌های ذخیره شده در تعادل رطوبت سنجی، با محتوای آب بین 11 تا 15 درصد، در دمای بین 16 تا 20 درجه سانتی گراد و با رطوبت نسبی بین دانه‌ای نزدیک به 60 درصد، اجازه می‌دهد تا 12 ماه در یک محیط کنترل شده بدون خرابی قابل توجه ذخیره شود.

نوآوری‌های دیگر، به ویژه استفاده از تبرید مصنوعی برای غلات ذخیره شده به صورت فله در سیلوهای استوانه‌ای عمودی و استفاده از بسته‌بندی غیرقابل نفوذ برای ذخیره‌سازی، حفظ توده دانه را تضمین می‌کند.

مراحل مختلف و تجهیزات مورد استفاده برای به دست آوردن برنج صیقلی، قهوه‌ای و خرد شده به دلیل حذف بیرونی‌ترین لایه‌های دانه، تغییرات قابل توجهی در ارزش غذایی برنج ایجاد می‌کند.

پولیش ارزش غذایی و همگنی فیزیکی برنج را کاهش می‌دهد. برنج قهوه‌ای ترکیبات زیست فعال و مواد مغذی بیشتری را حفظ می‌کند زیرا لایه بیرونی دانه‌ها را در فرآیندهای پرداخت از دست نمی‌دهد.

برنج آب پز، اگرچه مغذی کمتری نسبت به برنج قهوه‌ای دارد، اما یکپارچگی دانه و عملکرد آسیاب بهتر و از دست دادن مواد مغذی کمتری نسبت به برنج سفید دارد.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم