از برداشت گیاه لوفا در زمین زراعی تا راه‌اندازی کارخانه‌ی کاغذسازی

4.9/5 - (81 امتیاز)

احمد میرازیی، اولین مزرعه‌ی لوفا را در ملایر ایجاد کرده و با برداشت این محصول که متعلق به آب‌و‌هوای گرم و مرطوب آمریکای جنوبی بوده، از اسفنج این گیاه، لیف و اسکاج ظرفشویی تولید کرده است.

این کشاورز ملایری، پس از بازنشستگی به سراغ ایجاد مزرعه‌ای می‌رود که سایر کشاورزان که دارای زمین کوچک و کم آبی‌هستند بتوانند آن محصول را کشت کنند. چنان‌که نیم هکتار از زمین‌های روستاهای کرکان و اسکنان این شهرستان زیر کشت این گیاه رفته‌اند.

لوفا را در صنایع دستی، حوزه سلامت و بهداشت، عایق‌بندی صوتی و حرارتی و حتی تولید صابون استفاده می‌کنند.

به گفته وی، این گیاه دارای روندگی ۲۰ متر است و در فضای باز با کشت داربستی، هر بوته از آن ۲۰ میوه تولید می‌کند. لوفا باید روی داربست قرار گیرد تا میوه‌های با کیفیت‌تر و کشیده‌تری داشته باشد و می‌توان در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع با سرمایه اولیه ۲۰ میلیون تومان آن را کشت کرد که بخشی از این هزینه صرف داربستی کردن کشت و تهیه تیرک خواهد شد.

یک میوه گیاه لوفا در کشور کویت، حدود ۱۶ دلار خرید و فروش می‌شود پس در صورتی که کشاورزان به این کشت روی آورند، می‌توان علاوه بر تامین نیاز داخلی با صادرات میوه این گیاه، ارزآوری خوبی برای کشور داشت.

به گفته میرزایی، آبیاری این گیاه بصورت قطره‌ای و در یک دوره هشت روزه انجام می‌شود پس به آب زیادی نیاز ندارد و با توجه به اینکه هر بوته این گیاه، می‌تواند ۱۰ میوه تولید کند، یک کشاورز می‌تواند با کشت دو هزار بوته از این گیاه، می‌تواند به ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان سود خالص برسد.

این کارآفرین که برای حدود هشت زن اشتغالزایی ایجاد کرده است، می‌گوید: هر خانم خانه دار با سه تا چهار ساعت کار کردن در روز می‌تواند از اسفنج لوفا حداقل ۱۵۰ عدد لیف بدوزد و با توجه به اینکه هر لیف به قیمت ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، می‌تواند درآمدزایی برای خود داشته باشد.

گفتنی است تولید لیف از اسفنج لوفا و برگ گیاه بعنوان دمنوش از کاربردهایی است که در حال حاضر میرزایی با حداقل امکانات به آن دست یافته است و حالا بدنبال احداث یک کارخانه کاغذ است.

وی به کاربرد این گیاه در زمینه ساخت خمیر کاغذ و آتل دست و پا اشاره و خاطرنشان می‌کند: دو میوه گیاه لوفا با ۲۰۰ گرم وزن، می‌تواند خمیر کاغذ برای تهیه یک دفتر ۴۰ برگ را فراهم کرده و کشور را از واردات کاغذ نجات دهد.

میرزایی یادآور می‌شود: ما سرمایه اولیه برای احداث کارخانه کاغذ در ملایر را داریم اما باید مواد اولیه برای تهیه خمیر کاغذ فراهم شود و کشاورزانی با کشت این گیاه، مواد اولیه را در اختیار کارخانه قرار دهند.

به گفته میرزایی قرار است با همکاری جهاد کشاورزی همدان، اقدامات لازم برای اطلاع رسانی و آگاه سازی کشاورزان در زمینه کشت این گیاه انجام شود تا کشاورزانی با سرمایه کم به سودآوری برسند.

هر هزار متر مربع زمین با حداکثر ۱۰۰ تا ۲۰۰ بذر می‌تواند حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برای یک کشاورز درآمد تابستانه داشته باشد، زمان کاشت این گیاه از ۲۰ فروردین تا اوایل خرداد ماه و زمان برداشت این محصول مهر و آبان ماه است.

گیاه لوفا قبلا در ایران بصورت گلخانه ای کشت شده  و این برای اولین بار بوده که در غرب کشور، لوفا در فضای باز بصورت موفقیت آمیز کشت و برداشت شده است.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم