صنایع غذایی، یکه تاز نوآوری و سردار جنگ با موانع هستند – قسمت دوم

امتیاز دهید
از یکه تازی تا نوآوری - کلید استارت

صنایع غذایی، یکه‌ تاز نوآوری نسبت به سایر صنایع در کشور هستند و توانسته‌اند در این مسیر، موفقیت‌های چشم‌گیری کسب کنند، محسن نقاشی – دبیر فدراسیون تشکل های صنایع غذایی در گفتگو با کافه‌کشاورز با عنوان این مطالب، تاکید زیادی بر ایجاد کارگروه بررسی این نوآوری‌ها و تمرکز رسانه‌ها بر بازتاب آن‌ها دارد که در قسمت اول این گفتگو به آن‌ها اشاره شد، در ادامه، قسمت دوم گفتگو ارائه می‌شود:

عدم همراهی دستگاه‌های نظارتی در جهت بهبود کسب‌وکار

دستگاه‌های نظارتی هم‌سو و همراه با صنایع غذایی نیستند و در جهت بهبود کسب‌و‌کار درست عمل نمی‌کنند، وی با اشاره به این مهم، ادامه می‌دهد: «این قانون‌هایی که گذاشته می‌شود، قیمت‌های دستوری که هر روز عرصه را برای تولیدکننده تنگ‌تر می‌کند و این خط‌و‌نشان‌هایی که ادارات نظارتی می‌کشند، استاندارد از یک طرف، غذا از یک طرف، درست نیست.

  • «آیا واقعا استاندارد باید مشخص کند و دستور دهد که اسم برند با فونت کوچک‌تری درج شود، استاندارد باید پاسخگو باشد و بگوید چه منظوری از این کار دارد؟ چرا باید این فونت کوچکتر باشد؟ چه منظوری از آن دارد؟ چرا ما در کشورهای دیگر چنین چیزی نداریم چرا باید فونت کوچکتر شود و اگر قرار هست کوچکتر باشد این را قوه قضائیه یا اداره ثبت شرکت‌ها باید بگوید.

چرا محصول ایرانی که صادر می‌شود باید برندش با فونت کوچکتری نسبت به شرکت رقیبش درج شود. مثلا فونت شرکت ترکیه‌ای بزرگ‌تر و مشخص‌تر باشد. اداره استاندارد باید یک دلیل قانع‌کننده داشته باشد به اعتقاد ما این موضوع هیچ ارتباطی به استاندارد ندارد و اگر معترضی باید باشد ثبت شرکت‌ها یا قوه‌قضائیه باید اعتراض کند، استاندارد باید به کیفیت محصولات واحدها توجه داشته باشد.»

  • «این همه محصولات زیرپله‌ای تولید می‌شود که واحدهای تولیدی با کیفیت و مجوزدار را نابود می‌کنند، آیا همه اینها حل شده‌اند که نوبت به فونت رسیده‌است؟ چه گره‌ای از مشکل مردم حل می‌شود؟ چه گره‌ای از مشکل تولیدکننده حل می‌شود؟»
  •  «در بحث دارایی نیز، این همه واحد هستند که بصورت زیرپله‌ای کار می‌کنند و حقوق دولت را نمی‌دهند، با آن‌ها کاری ندارند، فشار را بر روی واحدهای تولیدی می‌آورند، چون واحد تولیدی جایش مشخص است.»
  • «ما واقعا از قوه قضائیه خواهش و تقاضا داریم برای سال دانش بنیان، سال نوآوری، سال اشتغال، سال تولید، برای رسیدگی به موانعی که کاملا مشخص هست ساختگی‌اند و  در جهت اذیت و آزار تولید هست، ورود کنند، دادستان کشور باید ورود کند.

چرا کارمندی که سابقه آنچنانی در حوزه حقوق تولید ندارد، باید بخشنامه‌ای صادر کند که جلوی کارها را بگیرد و واحدهای تولیدی متضرر شوند؟  مثل درج قیمت کالا که از دی ماه گذشته شروع شد و در این مدت، چه مشکلاتی را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده و کشور ایجاد کرد که نتیجه اش این شد که جنس‌ها تغییر و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.»

  •  «در حال حاضر، طرحی که سازمان حمایت از مصرف، مطرح کرده، برای تولیدکننده گذشتن از هفت خان رستم است که برای قیمت‌گذاری، طرح خوبی نیست. اگر این سازمان، بنا دارد که از مصرف‌کننده حمایت کند باید در وهله اول، از تولیدکننده حمایت کند.»
  • «نواوری با فکر محدود و بسته انجام نمی‌شود واحد تولیدی که هر روز، فکرش به هزار حاشیه باشد، به قیمت تمام شده، قیمت فروش، قیمت تهیه مواد اولیه، حقوق پرسنل و افزایش سوخت و انرژی و به  قوانین دست‌و‌پاگیر فکر کند آیا می تواند با این حجم از استرس و اضطراب به فکر نوآوری باشد؟
  • «من فکر می‌کنم واقعا دست‌هایی در کار هست! چون می‌ترسند اگر به همین شکل، صنایع غذایی رشد کند، قادر خواهد بود سهم بسیار زیادی از صادرات کشورهای دیگر را بگیرد.»
  • «با موانعی که ایجاد می‌شود به شک می‌افتم که افرادی هستند و نمی خواهند ما به آن مرحله برسیم و صادرات‌مان جهانی شود،  وگرنه طبق قانون بهبود کسب‌و‌کار ، باید با تشکل‌ها هماهنگی شده و نظرسنجی انجام دهند و نکته نظرات تشکل‌ها را بپرسند. به طور صددرصد، تشکل‌ها و واحدهای تولیدی که سابقه‌ی آن‌ها در صنایع غذایی هست بهتر می‌توانند نظر بدهند.»

تولیدکننده‌ها سردار جنگ با موانع شده‌اند

«در بحث نوآوری، ما می‌توانیم پیشرفت کنیم، تولیدکننده‌های ما دارای توانایی و لیاقت بسیاری هستند و واقعا جنگی هست. همانطور که بارها گفته شده در جنگ اقتصادی، تولیدکننده‌ها، سردار هستند، سرداری به جنگ با موانع هم هستند و خود افرادی هم که این موانع را ایجاد می‌کنند فکر می‌کنم بیشتر خسته شد‌ه‌اند.» این ها گفته های محسن نقاشی است که او بارها و بارها به آن اشاره کرده و از مقاومت تولیدکنندگان برای ادامه تولید در کشور، گفته است، وی با تاکید بر این موضوع می گوید:

  • «در زمان کرونا، در تمام کشورها، کمبود مواد غذایی اعلام می‌شد ولی در تمام مغازه‌ها، هایپرها و تعاونی‌ها پر از مواد غذایی بود، چرا؟ این کارها را چه کسی کرده بود؟ آیا سازمان حمایت از مصرف این کار را انجام داده بود؟»
  • «حال با گذشت این زمان و اوضاع، این شرایط برای تولیدکنندگان ایجاد شده است، اگر قیمت دستوری خوب بود، خیلی از کشورها که در این عرصه‌ها، هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند قطعا این کار را انجام می‌دادند، پس هوشمند هستند و به این نتیجه رسیدند که قیمت دستوری، مناسب تولید نیست.»
  • «دولت، خواستار کنترل تورم و عدم افزایش قیمت هست و این را می‌تواند بوسیله‌ی تولیدکننده‌ها، کنترل کند، مگر می‌شود مواد اولیه، سوخت و انرژی و حقوق نیروی انسانی افزایش یابد بعد از تولیدکننده انتظار داشته باشیم که اجازه‌ی افزایش قیمت را نداشته باشد؟»
  • «راه کنترل قیمت‌ها، فقط و فقط با حذف قیمت دستوری و همگن بودن با تولیدکننده هست، باید با تولیدکنندگان جلسه بگذارند، با تشکل‌ها جلسه بگذارند و خواسته‌هایشان را مطرح کنند تا راهکاری که به نفع مردم، دولت و تولیدکننده باشد، ارائه شود.»
  • «تولیدکننده‌ها در شرایطی که قیمت‌ها مناسب  به اصطلاح کف قیمت باشد، بهتر می‌توانند رقابت و کار کنند و قیمت‌ها را کنترل کنند.»
  • «تولیدکننده باهوش هست و می‌داند اگر بتواند قیمت تمام شده را کاهش دهد، صد‌درصد، فروشش بالا خواهد رفت، تولیدکننده، علاقه‌مند به گران شدن نیست چون فروش و سودش کم می‌شود و واحدش متضرر و در خطر تعطیلی خواهد بود، پس همانطور که دولت به فکر کنترل قیمت هست، تولیدکننده بیشتر از دولت به فکر پایین بودن قیمت و فروش بالا هست.»
Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم