اسانس و عصاره گیاهان دارویی – قسمت دوم

امتیاز دهید
گیاهان در داخل ظرف - قرص و اسانس گیاهان دارویی

اسانس گیاهان شمعدانی که در چین کشت می‌شود هم همین‌طور است برای مثال در بازار بین‌المللی، یک نوع اسانس استخراج شده به نام بوربون و یک اسانس دیگر به نام روغن شمعدانی چینی شناخته می‌شود.

«آویشن»، حداقل چهار مولفه دارد که ترکیبات به تناسب تفاوت آنها در اسانس متمایز می‌شوند، هر روغن جدا شده از این شیمی‌تایپ‌ها، بوی متفاوتی داشته و خواص بیولوژیکی متفاوتی دارند.

برخی دارای فعالیت ضد باکتریایی قوی بوده و تحریک کننده هستند، برخی فعالیت ضد باکتریایی متوسطی ندارند و برخی آرام‌بخش هستند.

اسانس گیاهان شمعدانی که در چین کشت می‌شود هم همین‌طور است برای مثال در بازار بین‌المللی، یک نوع اسانس استخراج شده به نام بوربون و یک اسانس دیگر به نام روغن شمعدانی چینی شناخته می‌شود.

زمان برداشت گیاه

زمان برداشت گیاه، تاثیر بسزایی در نوع اسانس دارد و عملکرد و هم ترکیب روغن استخراج شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اسانس «مریم‌گلی»  دارای یک کتون مونوترپن عصبی به نام α-توجون است که بسته به زمان برداشت گیاه، در مقادیر متفاوتی است. چنانکه زمانی که گیاه پس از گلدهی برداشت می‌شود، این کتون زیاد است و قبل از گلدهی آن کم است.

یا مورد دیگر می‌توان به گل‌های یاس اشاره کرد که در صبح جمع‌آوری می‌شوند و حاوی ترکیب ترجیحی لینالول، بنزیل الکل، سیس جاسمون و ایندول در روغن خود هستند، اما زمانی که گل‌ها در ساعات بعدازظهر جمع‌آوری می‌شوند، روغن‌های آن‌ها دارای سطوح بالایی از بنزیل بنزوات، اوژنول و متیل‌اند.

برای یلانگ نیز وضعیت گل‌های آن، یعنی تازه در مقابل پژمرده، یا رسیده، زرد در مقابل سبز و توسعه نیافته، به طور قابل توجهی بر ترکیب روغن به دست آمده تأثیر می‌گذارد، کیفیت اضافی روغن، زمانی به دست می‌آید که گل‌های زرد به طور انحصاری تقطیر شده، کاملاً توسعه یافته و در اولین ساعات صبح جمع‌آوری شده باشند.

خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی اسانس‌ها

واقعیت این است که بسیاری از عفونت‌های باکتریایی حتی پس از کشف بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش یافته است، از جمله عوامل دیگر می‌توان به ظهور سویه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها و افزایش جمعیت با ایمنی کمتر اشاره کرد که یکی از علل اصلی مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های عفونی ناشی از باکتری است.

همچنین اثرات سمیت ناشی از عوارض جانبی، استفاده طولانی مدت از غلظت‌های بالای داروهای ضد باکتری موجود را محدود می‌کند، به این ترتیب، نیاز به کشف مولکول‌های جدید و درمان‌های جایگزین علیه باکتری‌های بیماری‌زا که از این محصولات طبیعی به دست می‌آیند، آشکار می‌شود.

بسیاری از گونه‌های گیاهی، حاوی مولکول‌هایی با خواص ضدمیکروبی هستند. چنان‌که اسانس‌های گیاهی، فعالیت‌های بازدارنده ای با طیف وسیع را در برابر پاتوژن‌های مختلف باکتریایی نشان می‌دهند.

در مورد خانواده علف‌ها نیزکه شامل تولید روغن‌هایی چون علف لیمو، روغن سیترونلا و روغن پالماروزا است، اجزای فعال دارویی این اسانس‌ها، سیترال، ژرانیول و ژرانیل استات هستند. آنها خواص ضد میکروبی و ضد‌سرطانی را نشان می‌دهند.

در مورد روغن‌های مرکباتی که لیمونن و لینالول را تشکیل می‌دهند و از پوست میوه گیاهان به دست می‌آیند، این اجزا دارای پتانسیل ضد میکروبی هستند.

همچنین قارچ‌ها (یوکاریوت‌ها) شباهت‌هایی با مهمانان خود در سطح سلولی و مولکولی دارند. بنابراین، قارچ‌ها هدف دشواری برای حمله هستند و در حال حاضر، شواهدی مبنی بر ظهور سویه‌های مقاوم به دارو وجود دارد، عفونت‌های مرتبط با بیوفیلم‌ها و عوارض جانبی داروهای تجویزی، مشکلاتی را برای پیشگیری و درمان عفونت‌های قارچی ایجاد می‌کنند.

بنابراین، عفونت‌های قارچی مهاجم با نرخ مرگ‌و‌میرهای بسیار بالایی، همراه هستند. البته مطالعات نشان می‌دهد که پاتوژن‌های قارچی مختلف گیاهان و انسان‌ها، از جمله مخمرها، حساس به اسانس‌های گیاهی هستند و شواهدی وجود دارد که مخمرهای بیماری زا حساس به داروها، و همچنین مخمرهای مقاوم، از جمله پاتوژن اصلی انسان، با استفاده از این اسانس‌های غنی از ترپنوئیدها مهار شده‌اند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم