استقبال تربت حیدریه با زعفران از گردشگری کشاورزی

امتیاز دهید
زعفران تربت حیدریه

زعفران تربت‌حیدریه، فضای مناسبی را برای حضور گردشگران در این شهر ایجاد کرده چنانکه با وجود مشکلات کمبود آب برای کشاورزی،  استقبال از گردشگری کشاورزی، اقتصاد این شهر را رونق می دهد.

تربت حیدریه بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا بوده و توجه به گردشگری کشاورزی، علاوه بر این شهرستان، فضای گردشگری جهانی برای خراسان رضوی ایجاد می‌کند.

به گفته‌ی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی – یوسف بیدخوری، گردشگران خارجی می‌توانند با دریافت ویزای گردشگری به مشهد نیز سفر کنند و در حال حاضر، پروازهای هوایی از عراق به مشهد بدون ویزا انجام می‌شود.

در این راستا، قطار گردشگری مشهد به تربت حیدریه ، دیروز در 23 آبان، با حضور 60 نفر از اصحاب رسانه، عوامل مجری تورهای داخلی و اینفلوئنسرهای فضای مجازی به بازدید از موزه ها، بناهای تاریخی، مزارع گل زعفران، پژوهشکده زعفران و شرکت‌های فعال در این زمنیه پرداختند.

نتایج یک پژوهش در مورد گردشگری کشاورزی و زعفران

گردشگری کشاورزی با معرفی محصولات کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد یک منطقه داشته باشد.

در پژوهش «سمیه شیرزادی لسکوکلایه» و «عباس جلیلی»، ضمن تلاش برای شناسایی پتانسیل‌ها و محدودیت‌های توسعه گردشگری کشاورزی تربت حیدریه، راهکارهایی برای بهبود آن معرفی شده و گامی کوچک در راستای تقویت و معرفی برند زعفران تربت حیدریه و افزایش توان صادراتی برداشته خواهد شد.

برای این منظور از روش SWOT برای بررسی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌های موجود استفاده شده است. پس از شناسایی این عوامل با استفاده از دیدگاه کارشناسان و کشاورزان، روش تحلیل سلسله مراتبی برای اولویت‌بندی و تعیین استراتژی مناسب گردشگری زعفران و راهبردهای مناسب ارائه شده است.

نتایج تحقیق در اولویت بندی عوامل SWOT نشان داد که نقاط قوت منطقه در بین سایر عوامل و از جمله عوامل زیربنایی قدرت عامل نیز بالاترین اهمیت مزارع زعفران را در دستیابی به هدف مطالعه بر اساس دیدگاه کشاورزان و کشاورزان دارد.

کارشناسان همچنین، تحلیل ماتریس استراتژیک کمی (QSPM) نشان داد که برای توسعه گردشگری زعفران در تربت حیدریه و بیشتر شناخته شده این محصول، استراتژی محافظه کارانه با امتیاز 156/0 از نظر کشاورزان بالاترین است و به عنوان استراتژی شناسایی شده است.

جذاب ترین استراتژی در حالی که از دیدگاه کارشناسان، استراتژی تدافعی با امتیاز 288/0 بالاترین رتبه را به خود اختصاص داد و مناسب‌ترین استراتژی بود. به طور کلی پیشنهاد می‌شود زمان و مکان برداشت مزارع زعفران با استفاده از تبلیغات مختلف در ایران و سایر کشورها معرفی شود و برای شناخت و برندسازی این محصول به اقصی نقاط جهان، سرمایه گذاری و حمایت مناسب صورت گیرد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم