تور مزرعه یا تور خطر؛ نگاهی گذرا به خطرات گردشگری مزرعه

امتیاز دهید
باغ سیب - تور مزرعه

مقاله‌ی حاضر، نوشته‌ی اسکاتی جونز و ترجمه‌ی دکتر سعیدرضا اصغری است که درباره‌ی تور مزرعه و خطرات گردشگری مزرعه تدوین شده است.

تور مزرعه بر خلاف تصور عامه تنها یک تور مفرح و بی‌خطر برای کودکان و بزرگسالان نیست. مسلما هر حضوری در یک محل بیگانه و یا سبک زندگی جدیدکه هیچ تجربه‌ای در آن نداریم خطراتی به همراه خواهد داشت.

نویسنده در این مطلب برخی از نکاتی که مهمانان مزرعه باید در هنگام ورود به یک مزرعه گردشگری به آنها توجه کنند و میزبانان حتما باید در خصوص آن‌ها به مهمان توضیح ارائه کنند، مطرح نموده است.

در ترجمه متن سعی شده است نکات اصلی مد نظر نویسنده و کمی از لحن شوخ او حفظ شود. طبیعی است که برخی اصطلاحات و شوخی‌ها باید مطابق با دستور زبان فارسی تغییر یابند.

مقدمه

گذراندن تعطیلات در یک مزرعه، تجربه‌ای فریبنده است. تصور کنید: پس از یک رانندگی آرام از شهر به سمت کشتزارهای وسیع، خود را در جاده‌ای خاکی می‌بینید.

همانطور که از ماشین بیرون می‌آیید، هوای تازه و آواز پرندگان به شما خوشامد می‌گوید. این خوش‌آمدگویی گرم با استقبال گرم و لبخندی واقعی از طرف میزبان مزرعه همراه می‌شود.

قبل از آغاز سبک زندگی مزرعه، مطلب مهمی را باید توضیح داد که نمی‌توان آن را در ایمیل خوش‌آمدگویی سنتی‌ توضیح داد: «تور خطر»، که به عنوان تور مزرعه (نه چندان متعارف) نیز شناخته می‌شود. ما می دانیم که این عنوان چندان به ذهن نزدیک نیست، مگر اینکه تجربه کشاورزی را داشته باشید.

تور مزرعه گردی

قبل از نشان دادن واکنش منفی به عنوان «تور خطر» سعی کنیم دقیق‌تر و بدون تعصب نگاه کنیم. این مقاله تنها به شما گوشزد می‌کند که در هنگام بازدید از مزرعه باید چه نکات ایمنی را مد نظر قرار دهید.

تجربه نشان داده است که اکثر اتفاقات ناخوشایند و سوانح مزرعه، در نیم ساعت اول پس از ورود مهمان رخ می‌دهند. اقامت در یک مزرعه‌ی

فعال مستلزم سطح بالایی از آگاهی میزبان و مهمان است و «تور خطر» بسیاری از اقدامات احتیاطی اولیه ایمنی را پوشش می‌دهد که برای هر مزرعه منحصر به فرد است.

آشنایی با حیوانات، انبارها، اراضی و بخش‌های مزرعه و حتی چراغ‌های شبانه خانه‌های مزرعه بسیار مهم هستند. آنها پایه و اساس یک تعطیلات فوق‌العاده را ایجاد می‌کنند و در عین حال ایمنی همه را در اولویت قرار می‌دهد.

در این مطلب برخی از نکاتی که مهمانان مزرعه باید در هنگام ورود به یک مزرعه گردشگری به آنها توجه کنند و میزبانان حتما باید در خصوص آنها به مهمان توضیح ارائه کنند، مطرح می‌شود.

حیوانات اهلی: (شامل حیوانات تولیدی، حیوانات خانگی و حیوانات غیرتولیدی مزرعه)

دام‌ها، حیوانات باغ وحش یا حیوانات خانگی نیستند (مگر اینکه خلاف آن گفته شود)، بنابراین تعقیب، در آغوش گرفتن، فریاد زدن بر سر یا در اطراف آن‌ها و یا از زمین برداشتن، برای آنها خوشایند نیست.

به خاطر داشته باشید که حیوانات می‌توانند بسیاری از احساسات مشابه ما را تجربه کنند، مانند ترس، شادی، غم، استرس و غیره. تصور کنید غریبه‌ای به سمت شما می‌آید تا شما را بگیرد و نوازشتان کند؟ احساس مشابه شما در حیوانات هم بروز می‌کند که بسیار خطرناک خواهد بود.

انتظار نداشته باشید که همه دام‌ها و حیوانات نگهبان رفتار دوستانه داشته باشند، این می‌تواند برای آن‌ها، کشاورزانی که آن‌ها را مدیریت می‌کنند و برای مهمانان آینده که با آنها تعامل دارند خطرناک باشد.

اگر یک گله بزرگ از گاوهای 1000 کیلوگرمی به طور دوستانه برای نوازش غبغب به سمت شما بیایند چه می‌کنید! برخی از مزارع محلی برای نگهداری حیوانات اهلی و خانگی برای تعامل و بازی گردشگران در نظر می‌گیرند، بنابراین شما می‌توانید آن‌ها را نوازش و بغل کنید.

تغذیه حیوانات بسیار مهم است. میزبان باید زمان تغذیه حیوانات را، به همراه با قوانین ( میزان خوراک، نوع خوراک و سایر اقدامات مجاز) به مهمان اعلام ­نماید.

برخی از گیاهان بی‌ضرر به نظر می‌رسند، اما می‌توانند برای دام‌ها سمی باشند یا حداقل آنها را بیمار کنند. تغذیه بیش از حد (مثلاً میان وعده سیب و هویج در یخچال خانه مزرعه) نیز می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد.

برخی از خوراک‌ها و روش‌های خوراک‌دهی به‌عنوان ابزار آموزشی و یا تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مهم است که بدانیم کشاورزان از آن‌ها برای ایمنی و تکنیک‌های مدیریتی حیاتی استفاده می‌کنند.

به عبارت ساده، شما نمی‌خواهید کسی بدون اجازه به سگ شما غذا بدهد. در مورد حیوانات مزرعه هم همینطور است.

حیوانات مزرعه

چشم انداز و حیات وحش: (مراتع، باغ‌ها، جنگل‌ها، تاکستان‌ها و موجودات درون!)

حضور در مناطق باز مزرعه باید همراه با آگاهی و ایمنی باشد. میزبان باید به شما یادآوری کند که به تنهایی می‌توانید وارد چه مناطقی (مراتع، باغات و جنگل و بیشه) شوید و یا چه مناطقی را باید با نظارت میربان بازدید کنید. شما دوست ندارید وارد مرتعی شوید که یک گاو نر خشمگین در آن آزادانه می­چرد.

دستورالعمل‌ها و برنامه‌های برداشت توسط کشاورز ارائه می‌شود، زیرا چیدن محصولات یا گل‌های ناشناخته برای شما می‌تواند خطرات ایمنی ایجاد کند یا ممکن است برای فروش در غرفه بازار کشاورزان در نظر گرفته شده باشد.

میزبانان همچنین اطلاعاتی در مورد هر گونه حشره خطرناک یا حیات وحشی که ممکن است در آن منطقه باشد و همچنین گیاهان سمی مانند گزنه را با مهمان به اشتراک بگذارند.

همانطور که گفته شد، حیات وحش و حشرات همیشه در مزارع وجود دارند و گاهی اوقات بر خلاف شهرها که به عنوان مزاحم و یا آفت در نظر گرفته می‌شوند، مورد استقبال کشاورزان قرار می‌گیرند تا به حفظ اکوسیستم، مبارزه بیولوژیک و گرده‌افشانی کمک کنند.

جست‌وجوی قارچ می‌تواند یک بازی مزرعه‌ای سرگرم‌کننده باشد، اما تا زمانی که با یک متخصص مشورت نکرده‌اید، قارچی که یافته‌اید را نخورید. عاقلانه‌تر است که فقط قارچ‌ها را در جنگل تحسین کنیم.

قانون جهانی دروازه‌ها را در همه مزارع به یاد داشته باشید: اگر دروازه‌ای باز است، آن را باز بگذارید، اگر دروازه‌ای بسته است، آن را بسته بگذارید.

با این حال، اگر دام‌ها در جاده یا باغ هستند، بهتر است به سرعت کشاورز را پیدا کنید تا قبل از اینکه اتفاق بدتری بیفتد – مثلا اینکه تمام محصول توسط بزها خورده ‌شود!

هنگام بازدید از مزرعه، کفش مناسب مهم است. زمین و آب‌و‌هوا اغلب تعیین می‌کند که چه چیزی باید با خود داشته باشید، کفش یا چکمه‌های جلو بسته همیشه توصیه می‌شود. زمین در مراتع و باغ‌ها ناهموار است و گل، برف و چوب خیس می‌تواند لغزنده باشد.

اگر شما صندل بپوشید. مرغ‌ها اغلب ناخن‌های رنگ شده پا را نوک می‌زنند، اگر شما در میان آنها راه می‌روید، طفره رفتن از پا گذاردن روی کود بسیار مشکل است. به‌علاوه اگر چکمه بپوشید از سم گذاشتن یک بز بامزه رو پای شما، به شما آسیب کمتری می‌رسد.

ساختمان‌های مزرعه: (انبارها، مرغداری‌ها، تعمیرگاه‌ها، کارگاه‌ها و غیره)

بازی در انبار علوفه می‌تواند سرگرم‌کننده باشد، اما بسته‌های کاه اغلب به روش خاصی روی هم چیده می‌شوند که ممکن است برای ایستادن روی آن پایدار نبوده و واژگون شوند.

ساختن قلعه با بسته‌های کاه و یونجه هم همینطور؛ مجاز یا غیرمجاز بودن را حتما سوال کنید. همچنین، اغلب راه‌های سریع (و غیرمنتظره) برای پایین آمدن از نیم طبقه انبار به طبقه پایین وجود دارد.

مطمئن شوید که بسته‌های یونجه یا نردبان‌ها کجا هستند و به کودکان اجازه ندهید روی آنها یا نزدیک آن‌ها بازی کنند.

سیگار کشیدن در انبار یا سایر ساختمان‌های مزرعه ممنوع است یونجه و گردوغبار محرک‌های بزرگی برای آتش‌سوزی هستند.

سوله‌ها و کارگاه‌های تراکتور معمولاً باید خارج از محدوده دسترسی مهمان باشند، به خصوص بدون همراه. بسیاری از شرکت‌های بیمه از اختلاط میهمانان و ادوات کشاورزی یا ماشین‌آلات استقبال نکرده و هزینه‌های بیمه را در صورت مشکلات اینچنینی پرداخت نمی‌کنند

اگر به عکس کودک خود در تراکتور نیاز دارید، اجازه بگیرید و مطمئن شوید که همه دستگیره‌ها و اهرم‌ها دست نخورده باقی می‌مانند، زیرا وقتی موتور روشن می‌شود، هیدرولیک ممکن است درگیر شود و خطرات جبران ناپذیری برای کشاورز داشته باشد.

آبراه‌ها، مخازن و سیستم‌های آبیاری: (شامل نهرها، رودخانه‌ها، برکه‌ها، دریاچه‌ها، خندق‌ها، سیستم‌های آبیاری، مخازن ذخیره و غیره)

بهتر است بدانید منبع آب مزرعه کجاست و چگونه به آن می‌رسد. بر خلاف شهرهایی که به حصارکشی در اطراف استخرها نیاز دارند، مزارع معمولاً برای سهولت دسترسی، رویکردهای باز به آبراه ها و آب‌های ایستاده دارند، شنا در این مخازن بدون اجازه میزبان و ایجاد سیستم‌های حوادث غیر مترقبه ممنوع است.

به یاد داشته باشید، نهرها و رودخانه‌ها همیشه برای شنا یا ماهیگیری نیستند. برخی از آنها آبراه‌های محافظت شده برای تخم‌ریزی ماهی و سایر موجودات آبزی هستند. میزبان باید اجازه آبتنی و ماهیگیری در این نهرها و آبگیرها را به شما بدهد.

ممکن است در مزارع، چشمه‌ها، نهرها و رودخانه‌های تازه و زلالی ببینید، اما فریب شفافیت آنها را نخورید، همانطور که بسیاری از علاقه‌مندان به فضای باز می‌دانند، نوشیدن آب تصفیه نشده می‌تواند یک تعطیلات عالی را به یک مرخصی استعلاجی تبدیل می‌کند! برخی از مزارع در حال حاضر آب چشمه‌ای دارند که فیلتر شده و برای نوشیدن آماده است.

سیستم‌های آبیاری معمولاً آب را از آبراهه‌های مجاور تأمین می‌کنند و سیستم‌های بزرگ‌تر آب را با نیروی شدیدی پرتاب می‌کنند، حتما قبل از رقصیدن با اسپری آب در مورد ایمنی آن بپرسید.

نکته پایانی

همانگونه که متوجه شدید، عنوان «تور خطر» فقط برای جلب توجه شما است، نه ترساندن شما و حذف مزرعه از مقاصد گردشگری مد نظرتان. این عنوان، زیرلایه ­ای برای اجرای یک تور مزرعه‌ای موفق است، نه آن چیزی که هنگام تور با مهمانان اقامت در مزرعه به او می‌گوییم.

در واقع در این مطلب به طور کلی رویکرد ظریف‌تر و دقیق­تری به قوانین مزرعه داشتیم، رعایت این قوانین و توضیحات می‌تواند یک تعطیلات عالی و به یاد ماندنی را برای مهمان و میزبان رقم بزند.

 چک لیست فعالیت‌های درآمدزای غیرتولیدی در یک مزرعه گردشگری

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم