آیا در کنار زمین کشاورزی، امکان ایجاد صنایع تبدیلی وجود دارد؟

امتیاز دهید
صنایع تبدیلی کرمانشاه

افرادی که علاقه‌مند به ایجاد مجموعه‌های صنایع تبدیلی هستند باید از طریق شهرک‌های صنعتی اقدام کنند مگر اینکه به دلیل نبودن زمین در شهرک‌های صنعتی، در صورت تایید زمین توسط امور اراضی و کارشناسان مربوطه و در صورتی‌که زمین، درجه یک، مسطح و آبی نباشد امکان احداث صنایع تبدیلی فرآوری، بسته‌بندی و ذخیره‌سازی ایجاد می‌شود.

بعضی از محصولات از مواد اولیه تولید می‌شوند برای مثال، گندم پس از فرآوری تبدیل به آرد شده و از آرد، نان و ماکارونی تولید می‌شود، بنابراین هر تغییری حتی اندک بر روی محصول انجام می‌شود در زمره فرآوری قرار می‌گیرد

بسته‌بندی مواد غذایی در قلب صنایع غذایی مدرن قرار دارد و تعداد کمی از مواد غذایی بدون بسته‌بندی فروخته می‌شود، بسته‌بندی خوب از ضایعات جلوگیری کرده و تضمین می‌کند که مواد غذایی، کیفیت مطلوب خود را در طول عمر مفید خود حفظ می‌کنند.

ذخیره‌کردن محصولات کشاورزی و انبارداری آن‌ها  چه در سیلوها و چه در سردخانه‌ها از جمله صنایعی هستند که در این زمره واقع شده‌اند. خدمات کشتارگاه و خدمات زینتی چون تاکسیدرمی پرندگان و یا ماهیان زینتی نیز می توانند در زمره صنایع تبدیلی قرار بگیرند.

در گفتگویی که کافه ‌کشاورز  با سعید کریمی – مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه داشته است، وی با پاسخ به این سوال که آیا امکان استقرار صنایع تبدیلی در مزارع وجود دارد پاسخ دادند که این امر فقط در شهرک‌های صنعتی امکان‌پذیر بوده و فقط در صورت تایید زمین توسط کارشناسان امکان ایجاد صنایع تبدیلی وجود دارد. به گفته‌ی کریمی، صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی بصورت زیر تفکیک می‌شوند:

  •  مرتبط با محصولات زراعی
  •  مرتبط با محصولات باغی
  •  مرتبط با محصولات دامی
  •  مرتبط با محصولات شیلاتی

این صنایع در کرمانشاه، اهمیت بسیار دارند و از نظر ظرفیت با توجه به محصولات کشاورزی استان رتبه‌بندی شده‌اند و به ترتیب، زراعی، دامی، باغی و صنایع شیلاتی هستند.

با این وجود، سرمایه‌گذاری و توجه به فرآوری و بسته‌بندی محصولاتی چون سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، نخود، زیتون، تولید خوراک آماده آبزیان، خوراک آماده حیوانات خانگی، فرآوری و بسته‌بندی نوین زعفران، روغن حیوانی، بسته‌بندی علوفه، ایجاد کشتارگاه دام با تکنوِلوژی جدید، پاک کردن، طعم‌دار کردن و بسته‌بندی انواع گوشت در این استان، اولویت داشته و از اهمیت برخوردارند.

استان کرمانشاه از لحاظ ظرفیت ذخیره‌سازی (سیلوها و سردخانه‌ها) و همچنین بسته‌بندی، در وضعیت مناسبی قرار دارد و فرآوری، نیاز به گسترش بیشتری دارند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم