اینترنت اشیا در کشاورزی

امتیاز دهید
اینترنت اشیا در کشاورزی

اینترنت اشیا در کشاورزی با ارائه راهکارهای مدیریتی و کنترل میزان بهره‌برداری از محصولات و افزایش میزان سود، نوعی دیگر از الگوی کشت‌وکار را به کشاورزان معرفی می‌کند.

چراکه امروزه با توجه به افزایش جمعیت و مواجه شدن با پدیده‌هایی همچون خشکسالی و پیامدهای آن، روش‌های سنتی کشت نمی‌تواند جوابگوی نیازهای محصول مورد کشت باشد.

از این رو، کارشناسان حوزه کشاورزی با بررسی‌های متنوع، تاثیر روش‌های سنتی و هوشمند برپایه فناوری‌های مختلف را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند. در سال‌های اخیر، بهره‌مندی از فناوری در راستای روش‌های بهینه و نوین کشت مورد توجه بوده که موجب شکل‌گیری کشاورزی صنعتی شده است.

مزیت‌های بکارگیری اینترنت اشیا در مزارع

اینترنت اشیا در حوزه کشاورزی با جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و به علاوه هوش مصنوعی در ماشین‌آلات که همان بُعد یادگیری آن است، بهره می‌برد.

به علاوه، هدف اصلی از بکارگیری اینترنت اشیا در این حوزه، بهبود کیفیت پرورش محصول از کاشت تا برداشت و پایین آوردن هزینه‌ها در تهیه محصولات کشاورزی است.

بررسی‌های صورت گرفته حاکی از این امر است که میزان بازدهی هنگام بکارگیری اینترنت اشیا در کشت افزایش پیدا می‌کند چراکه در این روش، مزارع به ابعاد مناسبی تقسیم می‌شود تا به میزان کافی از شرایط محیطی لازم برای کشت بهره‌مند شود.

از مزیت‌های دیگر این روش، مدیریت لحظه‌ای پارامتر های سطح مورد کشت، جهت بهره‌مندی  از منابع تغذیه‌ای و سنجش سطح علائم حیاتی است.

  روش‌های بکارگیری اینترنت اشیا در کشاورزی

در تولید یک محصول، سه عامل آب، خاک و هوا (هوا نور و دما را نیز شامل می‌شود)، نقش بسزا و انکار ناپذیری دارند. به علاوه، نحوه بکارگیری و مدیریت  تجهیزات کشاورزی نیز می‌تواند تاثیر  قابل توجهی داشته باشد.

در راستای ارزیابی صحیح داده‌های سطح مورد کشت، اینترنت اشیا از روش‌های داده‌کاوی – هوش مصنوعی و الگو‌های مناسب  جهت رشد بهره می‌برد که می‌توان به نمونه‌هایی از کاربرد این فناوری در صنعت اشاره کرد:

  • سنجش میزان رطوبت خاک  مورد کشت و آبیاری هوشمند
  • ارزیابی دقیق وضعیت آب و هوا و سنجش میزان رطوبت، وزش باد و گازهای CO2
  • علاوه بر این، فناوری فوق این قابلیت را دارد که در صورت تغییر وضعیتی که منجر به در خطر افتادن حیات محصول شود به کشاورز اطلاع داده و یا حتی قادر است وضعیت آب‌و‌هوایی را بسنجد و در صورت پیش‌بینی شرایط جوی بحرانی، کشاورز را آگاه کند.
  • املاح و مواد لازم محصول (سم، کودهای شیمیایی و مواد معدنی و …) را در زمان مناسب و نیاز گیاه به کشاورز اطلاع دهد.
  • بکارگیری سامانه‌های رهگیری در ماشین‌آلات کشاورزی، بهره‌وری را افزایش داده و گازهای مضر ناشی از فعالیت‌های کشاورزی را نیز کاهش می‌دهد.
  • نصب کردن سنسورهایی روی بدن کارگران مشغول به کار به منظور افزایش ایمنی و اطلاع از وضعیت نحوه و کیفیت کار انجام شده توسط آنان، از دیگر موارد کاربردی است.

نحوه کنترل آفت‌های محصولات کشاورزی

در بسیاری از موارد با اینکه کشاورز، آبیاری محصول را به موقع انجام داده و مواد مغذی لازم جهت رشد را در زمان مناسب در اختیار گیاه قرار می‌دهد اما یک سهل‌انگاری کوچک می‌تواند خسارات هنگفتی را به وی تحمیل کند.

راه‌ها و روش‌های بسیاری برای مقابله و از بین بردن آفات محصولات کشاورزی وجود دارد. در این میان، اینترنت اشیا توانسته راهکاری را برای زدودن این آفات در اختیار کشاورزان قرار دهد.

این فناوری دارای یک سیستم نظارت هوشمند است که رشد گیاه و پارامترهای زیست محیطی آن را از همان ابتدای رشد مورد بررسی قرار می‌دهد.

این اطلاعات توسط سنسورهای تشخیص آفات، جمع‌آوری و در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد. اطلاعات جمع آوری شده زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهند که در یک مقیاس بزرگتر و برای سطح وسیعی از محصول کشت شده حاصل شود.

بعد از این عامل، مراحل نظارت، بازرسی، شناسایی و پیگیری مراحل انجام کار صورت می‌گیرد که بهبود کیفیت و امنیت غذایی از پیامد‌های شناسایی آفات و از بین بردن آن  در زمان مناسب است.

فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در کشاورزی، شامل چه کسب‌و کارهایی می‌شوند؟

مفاهیم کسب‌وکار / بالغ بر معرفی 30 اصطلاح پرکاربرد

یادگیری فدرال در هوش مصنوعی چه می‌کند؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم