مفاهیم کسب‌وکار / بالغ بر معرفی 30 اصطلاح پرکاربرد

امتیاز دهید
مفاهیم کسب و کار

مفاهیم کسب‌وکار با شکل‌گیری کسب‌وکارهای جدید و رقابتی که در این عرصه ایجاد می‌شود مدام در حال پرداخته و دنبال شدن از سوی ایده‌پردازان و فعالین هستند. در مطلب حاضر، به تعدادی از این مفاهیم پرداخته شده است:

پروژه

فعالیت یا تعهدی است که دارای ریسک بوده و دشوار و پیچیده است و نیاز به انرژی و جسارت دارد. این فعالیت همراه با استفاده از قابلیت و رفتار هوشمندانه است.

استارتاپ

یک استارت‌آپ، طرح یا وانتوری جدید کسب‌و‌کار را نشان می‌دهد، این مرحله، اولین چرخه حیات شرکت است که در آن، مالک ایده را به عملیات تبدیل می‌کند تا تامین مالی مرتبط با سرمایه‌گذاری خاص را تضمین کند.

طرح کسب‌و‌کار

این یک برنامه دقیق در مورد اهداف عملیاتی و مالی یک کسب‌و‌کار و استراتژی برای دستیابی به این اهداف به شیوه‌ای موثر و کارآمد با استفاده از منابع موجود است.

اتاق بازرگانی

یک شبکه محلی از تجارت است که برای محافظت و ارتقاء منافع جامعه تجاری منطقه خاص در نظر گرفته شده است.

LLC (مسئولیت محدود)

این یک ساختار شرکتی خاص است که در آن، عبور مالیات از شرکت انفرادی و مشارکت با مسئولیت محدود به شرکت ترکیب می‌شود. اعضای LLC نمی‌توانند شخصاً در قبال بدهی‌های شرکت مسئول باشند.

LTD (شرکت مسئولیت محدود)

در شرکت با مسئولیت محدود، سهام شرکت به اعضا عرضه می‌شود، بنابراین تعهدات هر یک از اعضا بستگی به سرمایه‌گذاری او در شرکت در قالب سهام متعلق به آن عضو خاص دارد.

شراکت مشترک

این یک سرمایه‌گذاری تجاری جداگانه است که در آن دو یا چند عضو با هویت خاص، گرد هم می‌آیند تا با ترکیب منابع خود، به هدف مشترک خاصی دست یابند.

استراتژی کسب‌وکار

بوم مدل کسب‌وکار

بوم مدل کسب‌و‌کار مجموعه‌ای از الگوهای راه‌اندازی ناب و ابزاری برای استفاده استراتژیک و مدیریت یک کسب‌وکار جدید و یا موجود است. این مدل بر اساس نمودار و بومی است که از موقعیت ارزشی یک محصول یا یک شرکت تشکیل شده است.

استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی از دیگر مفاهیم کسب‌وکار است که نشان دهنده رویکردیست که در آن یک سازمان با یک محصول کاملاً متفاوت وارد بازار می‌شود که هیچ رقابتی با هیچ سازمان دیگری در بازار ندارد. بنابراین، تمایز محصول یک رقابت نامربوط ایجاد می‌کند. در این استراتژی، کسب‌و‌کار مبادله ارزش و هزینه را می‌شکند.

تجزیه و تحلیل SWOT

در تجزیه و تحلیل SWOT قدرت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات سازمانی تحلیل می‌شود. SWOT تجزیه و تحلیلی است که برای ایجاد درک در مورد بازار با پرداختن به نقاط قوت داخلی و ضعف یک شرکت در رابطه با وضعیت بازار استفاده می‌شود. تجزیه و تحلیل SWOT می‌تواند توسط یک کسب‌و‌کار جدید و همچنین توسط مشاغل قدیمی برای ایجاد یکپارچگی کسب‌و‌کار با پرداختن به روندهای مرتبط با تجارت و با ایجاد درک در مورد ظرفیت یک کسب‌و‌کار استفاده شود.

CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)

مدیریت ارتباط با مشتری سیستمی است که برای مدیریت موثر مشتریان استفاده می‌شود. سیستم CRM برای صرفه‌جویی در وقت مشتری و حفظ و رضایت مشتری از طریق مدیریت موثر استفاده می‌شود و اغلب قلب تجارت به شمار می‌رود.

رشد کسب و کار

مدل پنج نیروی برتر پورتر

حالت‌های پنج نیروی پورتر برای ایجاد درک در مورد رقابتی که یک سازمان با آن مواجه است یا ممکن است در یک صنعت با آن روبرو شود استفاده می‌شود. برای ایجاد درک در مورد رقابت، پنج نیرو وجود دارد که به شرح زیر استفاده می شود:

رقابت صنعت: این نیرو بررسی می‌کند که چقدر شدت رقابت در صنعت وجود دارد و چهارچوب رقابت بین شرکت‌ها چگونه است.

قدرت مذاکره تامین‌کننده: این نیرو به بررسی قدرت و تأثیر مذاکرات تأمین‌کنندگان بر شرکت می‌پردازد.

قدرت مذاکره خریدار: این نیرو مشخص می‌کند تا چه حد خریداران (مشتریان) قدرت مذاکره دارند و چگونه می‌توانند تأثیرگذار باشند.

تهدید ورود جدید: این نیرو به بررسی احتمال ورود شرکت‌های جدید به صنعت می‌پردازد و چگونگی تأثیر آن بر رقابت را ارزیابی می‌کند.

تهدید جایگزین: این نیرو به بررسی احتمال تهدید محصولات یا خدمات جایگزین به محصولات یا خدمات شرکت می‌پردازد.

روش DESTEP

روش DESTEP روشی موثر برای کسب‌و‌کارها برای تجزیه و تحلیل محیط خارجی و برنامه‌ریزی بر اساس آن است. این روش همه عوامل کلیدی مانند عناصر جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، زیست‌محیطی و سیاسی را در نظر می‌گیرد.

چهار P

چهار P یا آمیخته بازاریابی یک استراتژی بازاریابی در مفاهیم کسب‌وکار است که توسط کسب‌و‌کار برای معرفی محصول در بازار استفاده می‌شود. این اصول بر چهار عنصر مکان، محصول، قیمت و تبلیغات استوار است.

اکوسیستم کسب‌و‌کار

ساخت یک کسب‌و‌کار موفق با ایجاد یک اکوسیستم تجاری قوی شروع می‌شود. اکوسیستم‌های تجاری شبکه‌هایی متشکل از تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و سایر شرکت‌ها هستند که برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند. با همکاری مناسب، یک تجارت می‌تواند به ارتفاعات جدیدی از موفقیت دست یابد.

تحالفات یا اتحادها (Alliances)

تحالفات به توافق  بین دو یا چند نهاد اشاره دارد که با همکاری به سمت یک هدف مشترک حرکت می‌کنند، در حالی که مستقل از یکدیگر می‌مانند.

چرخش (Pivoting)

Pivoting یک استراتژی تجاری است که معمولاً توسط سازمان‌های نوپا برای مدیریت ریسک سازمانی استفاده می‌شود، همچنین توسط مشاغل موجود نیز می‌شود استفاده کرد.

طبق این استراتژی، در صورت عدم کارآمدی یک مدل، مدیریت به یک طرح برنامه‌ای جایگزین تبدیل می‌شود (Plan B).

حداقل محصول قابل دوام (MVP)

این یک استراتژی توسعه است که در آن تجارت با حفظ ویژگی‌های مشابه یک محصول و پشتیبانی از آن با برخی از ویژگی‌های اضافی برای به دست آوردن رضایت مشتری، برای معرفی یک محصول جدید استفاده می‌شود.

این نوع، استراتژی طراحی خود را بر اساس بازخورد مشتریان بالقوه در مورد محصول خود توسعه می‌دهد.

برنامه‌ریزی مالی

جریان نقدی (Cash Flow)

جریان نقدی از دیگر مفاهیم کسب‌وکار بوده که مبلغ خالص ورودی و خروجی نقدینگی یک کسب‌وکار است که نمایانگر فعالیت‌های عملیاتی یک کسب‌و‌کار بوده و مرتبط با موجودی ابتدایی و انتهایی شرکت است.

اظهارنامه سود و زیان (Profit&Loss Statement)

اظهارنامه سود و زیان به عنوان جدول مالی شناخته می‌شود. شرکت‌ها باید اظهارنامه سود و زیان خود را پس از یک دوره زمانی مشخص، معمولاً به صورت سه ماهه یا سالانه، به اشتراک بگذارند. اظهارنامه سود و زیان شامل هزینه‌ها، درآمدها و زیان و سودهایی است که در طول دوره زمانی رخ می‌دهد.

بودجه بهره‌برداری (Exploitation Budget)

بودجه بهره‌برداری، استراتژی است که توسط یک سازمان استفاده می‌شود و براساس آن، سازمان بودجه خود را افزایش می‌دهد.

روش ارزش‌گذاری (Valuation Method)

این یک فرآیند برای تعیین ارزش فعلی یک شرکت یا دارایی‌های آن است. یک روش ارزیابی مبتنی بر ارزش بازار منصفانه دارایی است که بدون در نظرگرفتن بدهی‌ها استفاده می‌شود.

سود (Interest)

سود مقدار پولی است که بابت استفاده از پول وام گرفته شده یا تأخیر در پرداخت بدهی به کسب‌وکار  اختصاص داده می‌شود.

همچنین ممکن است به عنوان مبلغی که یک سهامدار در یک شرکت در اختیار دارد اشاره کند.

رشد کسب و کار -

نقدینگی (Liquidity)

نقدینگی یک دارایی به میزانی اشاره دارد که امکان خرید یا فروش سریع در بازار را دارد و قیمت دارایی تحت‌تاثیر نخواهد بود.

مشتری‌مداری

نقش

درک نیاز و تقاضای مشتری، کلید موفقیت هر سازمانی است. پس از آن، ویژگی‌های مشتریان در مورد کسب‌و‌کار یا محصول شما، Persona نامیده می‌شود. پرسونا از دو نوع پرسونای شخصی خریدار یا کاربر تشکیل شده است.

نقشه سفر مشتری (Customer journey Mapping)

نقشه سفر مشتری بر اساس فرآیندهای گام به گام است که از طریق آن مشتری با یک تجارت ارتباط برقرار می‌کند.

نقطه فروش منحصر به فرد (USP)

نقطه فروش منحصر به فرد نشانگر منحصر به فرد بودن محصولی است که باعث جذب مشتری می شود تا ترجیحاً محصول شما را با مقایسه با سایر رقیب خریداری کنند. هزینه پایین یک محصول نمونه‌ای از یک نقطه فروش منحصر به فرد است.

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM system)

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، متمرکز بر مشتریان است و سازمان تلاش می‌کند ارتباط خود با مشتری را از طریق تکنیک‌های مدیریت مشتریان بهبود بخشد. هدف از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ذخیره زمان مشتریان و بهبود ارتباط بین مشتری و سازمان است

نمره خالص تبلیغات مثبت (Net Promoter Score)

NPS به عنوان یک ابزار مدیریت ارتباط با مشتری استفاده می‌شود که از طریق آن یک سازمان با پرداختن به ویژگی‌های برجسته بای جلب وفاداری مشتری خود، وفاداری مشتریان را ارزیابی می‌کند.

تجزیه و تحلیل (ABC)

این به عنوان تجزیه و تحلیل مشتری مبتنی بر فعالیت شناخته می‌شود. در این رویکرد، سازمان، فعالیت‌های مشتریان خود را تجزیه و تحلیل می‌کند تا برنامه‌های بیشتری در مورد ارتقای محصول ارائه دهد.

قاعده پارتو (Pareto)

طبق این قانون ، اقتصاددان ایتالیایی، ویلفردو پارتو ادعا کرده است که 80 درصد نتیجه توسط 20 درصد ورودی دریافت می‌شود و این بدان معنی است که بیشتر نتایج بدلیل علل کوچک ایجاد می‌شوند.

وفاداری (Loyalty)

وفاداری مشتری پاسخ مثبت و پایداری است که مشتریان به محصولات یا شرکت‌ها دارند. این نتیجه روابط قوی و تجربیات با کیفیت است. توسعه وفاداری مشتری شامل ایجاد تجربیات مثبت برای مشتریان شما است که آن‌ها را به کسب‌وکار شما جلب می‌کند.

نرخ جریان مشتریان (Churn Rate)

نرخ جریان مشتریان، نشان‌دهنده نرخ سالانه‌ای است که مشتری با آن در یک دوره خاص مشترک، هم‌سرویس می‌شود. سازمان‌های تجاری معمولاً از این رویکرد برای گسترش مشتریان خود استفاده می‌کنند.

نرخ ماهانه درآمد دائمی (MRR Rate)

نرخ درآمد دائمی ماهانه نمایانگر کل درآمد یک شرکت پس از کسر همه هزینه‌های دریافتی‌شده در یک ماه است.

جذب سرمایه / سرمایه‌گذار

بوت استرپینگ (Bootstrapping)

وضعیتی است که یک کسب و کار، کار خود را با سرمایه یا سرمایه‌گذاری حداقلی شروع می‌کند. شرکت سعی در ایجاد شرکت از سرمایه صاحبان یا از درآمدهای عملیاتی دارد. این رویکرد به مقایسه با سرمایه‌گذاری خطرپذیر مزیت دارد.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital)

سرمایه‌گذاری خطرپذیر، نوعی سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه یا توسعه اولیه کسب‌و‌کار است. این نوع تامین مالی برای شرکت‌های نوظهور است که پتانسیل رشد در بازار را دارند.. سرمایه از موسسات مالی، عموم مردم و سرمایه‌گذاران برجسته تامین می‌شود.

سرمایه‌گذاری بذر (Seed Funding)

سرمایه اولیه به عنوان سرمایه‌گذاری بذر نیز شناخته می‌شود. سرمایه اولیه از اوراق بهادار ارائه شده به عموم مردم در طول راه‌اندازی شرکت حاصل می‌شود. این نیز راه یا روشی برای جمع‌آوری منابع مالی برای شروع موفقیت‌آمیز کسب‌و‌کار جدید است. سرمایه‌گذاران، سرمایه یا سهم خود را در شرکت برای منافع مالی آتی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه‌گذاری دوره‌ای (Series – A Funding)

معمولاً این با نام مجموعه سرمایه‌گذاری به عنوان سرمایه‌گذاری اولیه شرکت در دوره اول نام‌گذاری می‌شود. این تأمین مالی در زمان شروع کسب و کار ارائه شده است که سرمایه‌گذاری بذر به شرکت داده شده است. از طرفی، در این نوع تأمین مالی، سرمایه‌گذاران کمتر تأثیر دارند.

جمع‌آوری سرمایه (Fundraising)

جمع‌آوری سرمایه به عنوان جمع‌آوری منابع مالی از منابع مختلف در بازار تعریف می‌شود. این شامل عرضه سهام، اوراق قرضه، اوراق بهادار و اوراق ضمانت به مردم و سهامداران است. هدف اصلی ایجاد منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در شرکت برای بقا یا رشد تجاری آن است.

ارزیابی تجارت (Business Valuation)

ارزش‌گذاری تجاری یا ارزش‌گذاری مالی، ارزش فعلی دارایی‌های در بازار است. روش‌های مختلفی برای تعیین ارزش کسب‌و‌کار یا امور مالی استفاده می‌شود.

این شامل ارزیابی ترکیب سرمایه سازمان یا کسب و کار نیز می‌شود. اغلب شامل ارزیابی مالیاتی، گزارش مالی، دعاوی و مسئولیت مالیاتی است و جزو مفاهیم کسب‌وکار محسوب می‌شود.

ارزیابی جریان نقدی آزاد (FCF Valuation)

این مقدار ارزش فعلی جریان نقدی آزاد را نشان می‌دهد. این تعیین می‌کند چقدر پول به سهامداران، تأمین‌کنندگان یا تسویه حساب‌های قابل پرداخت پرداخت می‌شود. علاوه بر این، این نیز در مورد درآمد نقدی از منابع مختلف در کسب‌وکار، اطلاعات ثبت می‌کند. سود برابر با متد معروف ارزیابی آن است.

تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری (Term Sheet)

ترم شیت در مفاهیم کسب‌وکار به عنوان توافقی تعریف می‌شود که برای شرایط و ضوابط اساسی که به سرمایه‌گذاری کمک می‌کند، منعقد می‌شود. این در تجارت برای حفظ سابقه و بررسی و تعادل در سرمایه‌گذاری مهم است. مشاوره حقوقی برای تهیه توافق سرمایه‌گذاری بین دو طرف ضروری است.

سرمایه‌گذار

سرمایه‌گذار کسی است که منابع مالی را به کسب‌و‌کار تخصیص می دهد تا همه عملیات به خوبی انجام شود. هدف اصلی سرمایه‌گذار، کسب سود از سرمایه‌گذاری است که در تجارت انجام داده است.

اکوئیتی (Equity)

اکوئیتی در واقع شاخصی است که تغییرات سود و زیان را نشان می‌دهد و بدون داشتن هیچ معامله باز، اکوئیتی با بالانس برابر خواهد بود. بررسی میزان اکوئیتی برای معامله‌گران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اکوئیتی میزان سود و زیان معاملات را در برابر ریسکی که دارند، محاسبه می‌نماید.

پیچ دک (Pitch Deck)

Pitch Deck یک ارائه مختصر است که به سرمایه‌گذاران یا مشتریان بالقوه یک دید کلی از طرح کسب‌وکار، محصولات، خدمات و کشش رشد شما می‌دهد.

ارزیابی دقیق (Due diligence)

بررسی دقیق، تحقیق، حسابرسی یا بررسی است که برای تأیید حقایق یا جزئیات یک موضوع مورد بررسی انجام می‌شود. در دنیای مالی، بررسی دقیق نیاز به بررسی سوابق مالی قبل از انجام معامله پیشنهادی با طرف دیگر دارد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم