با خشک کن خورشیدی برنج آشنا شویم

امتیاز دهید
خشک کن خورشیدی

حباب خشک کن خورشیدی (SBD) جدیدترین فناوری خشک کردن کم هزینه است این دستگاه مستقل از سوخت یا شبکه برق بوده و متحرک است و هزینه عملیاتی بسیار پایینی دارد.

این مدل در اندازه‌های مختلف عرضه می‌شود و مدل‌های فعلی دارای ظرفیت دسته‌ای 0.5 و 1 تن هستند.

SBD از انرژی خورشید به دو طریق استفاده می‌کند. ابتدا تونل خشک‌کن به عنوان یک کلکتور خورشیدی عمل می‌کند تا انرژی موجود در پرتوهای خورشیدی که وارد بالای شفاف تونل خشک‌کن می‌شود، به گرما تبدیل کند.

این کار، دمای هوای خشک‌کن را برای خشک شدن سریع‌تر افزایش می‌دهد. دوم مجهز به یک سیستم فتوولتائیک متشکل از یک پنل خورشیدی، یک باتری قابل شارژ چرخه عمیق و یک کنترل کننده برای تولید الکتریسیته است که یک دمنده کوچک را برای حرکت دادن هوا از طریق تونل خشک کردن، باد کردن تونل و حذف آب تبخیر شده از دانه‌ها به حرکت در می‌آورد.

یک غلتک ساده که روی طناب‌های متصل به انتهای زیر تونل کشیده می‌شود برای مخلوط کردن دانه‌ها بدون نیاز به باز کردن تونل استفاده می‌شود. یک چنگک برای اختلاط داخلی نیز موجود است.

در مقایسه با سایر خشک‌کن‌ها چگونه است؟

SBD روند سنتی خشک کردن آفتاب را بهبود می‌بخشد که در آن کشاورزان شالیزار را در فضای باز زیر نور خورشید پخش می‌کنند و از آن در برابر حیوانات، حشرات، آلودگی و باران محافظت می‌کنند.

تونل خشک کن همچنین یک بافر برای دما فراهم می‌کند و دانه‌ها را از گرمای بیش از حد محافظت می‌کند، همانطور که در هنگام خشک شدن آفتاب در ظهر معمول است.

بسته به آب و هوا، نرخ خشک شدن در طول روز 0.5 تا 1 درصد در ساعت است. زمان خشک شدن به آب و هوا و رطوبت اولیه دانه‌ها بستگی دارد. دانه‌های خشک پوست را می‌توان تا 14 درصد رطوبت در یک روز آفتابی خشک کرد.

دانه‌های مرطوب‌تر و در روزهای ابری خشک شدن ممکن است دو روز طول بکشد. در هنگام بارندگی و در شب که رطوبت نسبی هوا زیاد است، فرآیند خشک کردن متوقف می‌شود، اما با باد نگه داشتن تونل، می‌توان دانه ها را با خیال راحت در داخل SBD نگه داشت، در حالی که باید در خشک کردن سنتی خورشید جمع‌آوری و بسته‌بندی شوند.

SBD در مقایسه با خشک کن مکانیکی انعطاف‌پذیرتر است، به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد و برای گرم کردن هوا یا کارکردن دمنده به سوخت نیاز ندارد.

چگونه استفاده کنیم؟

  • SBD را می توان در هر سطح صافی مانند سنگفرش، روی چمن یا حتی در مزرعه برنج برداشت شده استفاده کرد. SBD باید در طول روز در معرض نور خورشید باشد، بنابراین باید از ساختمان‌ها، درختان یا سازه‌هایی که ممکن است در برخی مواقع در طول روز سایه ایجاد کنند، جدا شود.
  • مکانی را پیدا کنید که در طول روز در معرض نور خورشید باشد، به طور ایده آل در زاویه 90 درجه نسبت به مسیر خورشید قرار گیرد.
  • قبل از باز کردن تونل، زمین را بررسی کنید و هر گونه اجسام نوک تیز را که ممکن است به پلاستیک آسیب برساند، بردارید. اگر ناهموار است، سعی کنید زمین را هموار کنید.
  • تونل را باز کنید، انتهای آن را بکشید تا مطمئن شوید که چین خوردگی نداشته باشد، که باعث گیرکردن غلتک همزن می‌شود.
  • سیستم فتوولتائیک را مونتاژ کنید و باتری، پنل‌های خورشیدی و دمنده را همانطور که در دفترچه راهنما مشخص شده است به کنترلر وصل کنید.
  • صفحه خورشیدی را طوری قرار دهید که رو به خورشید باشد (آن را در روز تنظیم کنید)
  • تونل خشک کن را بارگیری کنید، حداقل یک متر بعد از دمنده بدون دانه رها کنید.
  • دانه‌ها را به طور یکنواخت تا دو طرف تونل پخش کنید، در صورت استفاده از غلتک برای مخلوط کردن دانه‌ها با هر بار عبور میکسر کمی به سمت مرکز حرکت می‌کند، برای جلوگیری از این امر می‌توانید دمنده را برای مخلوط کردن خاموش کنید.
  • تونل را ببندید و دمنده را راه‌اندازی کنید. برای خشک شدن یکنواخت هر ساعت مخلوط کنید.
  • برای نظارت بر فرآیند خشک کردن از دستگاه تست رطوبت استفاده کنید.
  • وقتی خشک شدن تمام شد دانه‌ها را تخلیه کنید.
  • پس از خشک شدن، SBD را در کیسه نگهداری کنید و آن را در مکانی ایمن از موش قرار دهید. اگر SBD کار نمی‌کند، موش ها دوست دارند پلاستیک را نیش بزنند.

خشک کردن خورشیدی

یادآوری‌های مهم

  • یک نسخه 12 ولتی از SBD وجود دارد که از سیستم فتوولتائیک برای تولید برق استفاده می‌کند.
  • همچنین یک نسخه 220 ولتی برای اتصال فن به شبکه برق وجود دارد. اگر از دومی استفاده می‌کنید، از خطر 220 ولت در محیط های بیرونی مرطوب به ویژه زمانی که عایق سیم کشی آسیب دیده است، آگاه باشید.
  • برای جلوگیری از برق گرفتگی توصیه می‌شود از نسخه 12 ولت استفاده کنید.
  • از باتری چرخه عمیق استفاده کنید. باتری استارتی که در خودروها استفاده می‌شود ارزان‌تر است، اما نمی‌توان آن‌طور که برای SBD لازم است آن را تخلیه کرد. ظرف یک سال خراب می شود
  • تخلیه عمیق حتی باتری چرخه عمیق را خراب می‌کند. همیشه هنگام ذخیره باتری از شارژ بودن باتری اطمینان حاصل کنید و به طور دوره‌ای آن را دوباره شارژ کنید. برای جلوگیری از تخلیه عمیق در حین کار، آن را بدون کنترلر استفاده نکنید.

منبع

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم