بررسی رفتار کشاورزان به شیوع بیماری‌های دامی

4.5/5 - (2 امتیاز)
بیماری های دام

رفتار کشاورزان برای پاسخ‌های مؤثر به شیوع بیماری‌های دامی، به ویژه با توجه به جذب واکسیناسیون، حیاتی است.

اقدامات کشاورزان برای کنترل بیماری در دام‌هایشان اساسی است، آن‌ها با رفتارهای مدیریت بیماری که در گله‌های خود اعمال می‌کنند به موفقیت کنترل بیماری در مقیاس وسیع کمک می‌کنند.

تمایل کشاورزان برای گزارش وجود بیماری در مزرعه خود برای کنترل بسیاری از اپیدمی‌ها مهم است، بنابراین، ناهمگونی کشاورز نسبت به مدیریت بیماری، در هنگام ایجاد سیاست‌های بهداشتی دامپزشکی مورد توجه قرار می‌گیرد.

البته رویکردهای تحلیلی که می‌توانند بینش‌های مفیدی را به تدوین برنامه‌های کنترل بیماری دام کمک کنند، مانند مدل‌سازی ریاضی، به طور سنتی کشاورزان را به‌عنوان تماشاچیان منفعل تلقی می‌کنند و تنوع مشاهده‌شده در رفتارهای مدیریت بیماری را حذف می‌کنند. در نتیجه برای غلبه بر این کاستی‌ها، پیشرفت‌های روش شناختی متعددی مورد نیاز است.

مردم به خوبی شناخته شده‌اند که رفتارهای متفاوتی را در رابطه با کنترل بیماری از خود نشان می‌دهند. برای مثال، افراد می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

اهمیت عنصر اعتماد

اعتماد به سایر کشاورزان تمایل به پیوستن به طرح‌های کنترل بیماری را بهبود می‌بخشد، با این حال، اعتماد به سایر کشاورزان نیز با کشاورزانی که بیماری‌های خاصی مانند اسهال ویروسی گاوی را کنترل نمی‌کنند مرتبط است.

افزایش اعتماد به این معنی است که کشاورزان بیشتر بر این باورند که حیوانات خریداری شده عاری از بیماری خواهند بود. اعتماد همچنین پیامدهایی برای منابع مشاوره دارد، به طوری که کشاورزان ترجیح می دهند به توصیه های دولتی به دامپزشکی اعتماد کنند.

نزدیکی روانی پیامدهایی برای رفتار سلامت انسان دارد، اما تا به امروز تحقیقات کمی در رفتار کشاورز برای کنترل بیماری دام انجام شده است. کشاورزانی که نزدیکی روانی بالایی به دامپزشک خود دارند، به احتمال زیاد اسهال ویروسی گاوی را در گله خود کنترل می‌کنند.

پژوهشی نشان داده است که کشاورزان با انگیزه خودکار و بازتابی بالا، توانایی روانی بالا و فرصت‌های فیزیکی بالا، احتمال بیشتری برای کنترل بیماری در گله‌های خود دارند.

با درک عوامل مرتبط با ناهمگونی در رفتار کشاورز نسبت به مدیریت بیماری و پاسخ به مداخله و ادغام آن‌ها در مدل‌های انتقال بیماری مکانیکی، می‌توان احتمال طرح‌های ملی پیشگیری از بیماری را افزایش داد.

در پژوهشی، جذب سریع واکسیناسیون با اعتماد بالا به قضاوت‌های دولتی برای کنترل بیماری و فرصت‌های فیزیکی بالا همراه بوده است.

پژوهشگران، مؤلفه‌های رفتاری را در یک مدل انتقال ریاضی یک پاتوژن سریع در میان گاو قرار دادند و نشان دادند که چگونه مفروضات مدل‌سازی مختلف با توجه به رفتار کنترل بیماری کشاورز می‌تواند منجر به نتایج اپیدمیولوژیک شبیه‌سازی شده بسیار متفاوت شود.

این دانش می‌تواند در برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های ملی کنترل بیماری از ارزش قابل توجهی برخوردار باشد.

کشاورزانی که به قضاوت‌های دولتی برای کنترل بیماری، فرصت‌های فیزیکی بالا و گاوهای کمتر برای واکسینه کردن اعتماد دارند، به احتمال زیاد زودتر واکسینه می‌شوند که رفتاری سازگار با همکاری متقابل است.

در واقع، افزایش اعتماد کشاورزان به دولت باعث بهبود کارایی استراتژی‌های کنترل بیماری می‌شود. همچنین، کشاورزان بیشتر به توصیه‌های دولت در موقعیت‌های نامشخص نگاه می‌کنند و به آن اعتماد می‌کنند.

تحقیقات دیگر نشان داده است که اعتماد بالا به کشاورزان برای کنترل بیماری می‌تواند رفتارهای پیشگیری از بیماری را که کشاورزان در گله خود استفاده می‌کنند کاهش دهد زیرا آن‌ها خطر ابتلا به بیماری در مزارع دیگر را پایین می‌دانند.

پژوهشگران نشان دادند که چگونه نادیده گرفتن تفاوت‌های رفتاری در مدیریت بیماری عفونت‌های دام می‌تواند دورنمای قضاوت‌های نادرست از مدل‌های پویایی بیماری‌های عفونی را افزایش دهد. بنابراین آن‌ها ادعا می‌کنند که ادغام ناهمگونی رفتاری در تصمیم‌گیری سلامت دامپزشکی شایستگی ادامه دارد.

در بررسی حاضر، این موضوع که چگونه ناهمگونی در رفتار واکسیناسیون کشاورزان می‌تواند برای اطلاع از مدل‌های ریاضی ترکیب شود، مورد مطالعه قرار گرفته است.

پژوهشگران یک رابط کاربری گرافیکی را توسعه دادند و از آن استفاده کردند تا کشاورزان (n = 60) تصمیمات واکسیناسیون را به یک اپیدمی در حال گسترش سریع القا کنند و این را به پروفایل‌های روانی و رفتاری آن‌ها مرتبط کنند.

آن‌ها از طریق تجزیه و تحلیل خوشه‌ای، الگوهای قوی ناهمگونی در رفتار واکسیناسیون را شناسایی کردند با ترکیب این گروه‌بندی‌های رفتاری واکسیناسیون در یک مدل ریاضی برای عفونت دامی که به سرعت گسترش می‌یابد، با استفاده از شبیه‌سازی محاسباتی بررسی شد که چگونه گنجاندن ناهمگونی در رفتار کنترل بیماری کشاورز ممکن است بر نتایج متمرکز بر اپیدمیولوژیک و اقتصادی تأثیر بگذارد.

منبع

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم