اولین دامداری شناور در جهان

امتیاز دهید
دامداری شناور

بندر روتردام نه تنها بزرگترین بندر اروپا است، بلکه از سال 2019، محل یک مزرعه غیرعادی یعنی دامداری شناور برای گاوهای شیری است.

صاحبان این دامداری تلاش داشتند تا بتوانند یک زمین کشاورزی در نزدیکی شهر ایجاد کنند که بتواند با آب‌و‌هوا سازگار شود.

به گفته‌ی مالکان، مزرعه شناور به جلوگیری از اتلاف غذا، کاهش حمل‌و‌نقل و بهبود کیفیت غذا کمک می‌کند، با این حال، این پروژه توسط حزب رفاه حیوانات هلند، به ویژه پس از سقوط دو گاو در حوضه بندر و نجات یافتن، مورد انتقاد قرار گرفت.

مزرعه‌ای با تکنولوژی بالا

در این مزرعه نیاز زیادی به حضور کارگران نیست چراکه یک ربات، وظیفه دوشیدن شیر را بر عهده دارد، در حالی که شیر بلافاصله در محل پردازش می‌شود.

گاوهای بندر، در میان سایر خوراک، با غلات یک کارخانه آبجوسازی محلی و بریده‌های علف تولید شده از چمن‌زنی زمین‌های فوتبال و زمین‌های گلف روتردام تغذیه می‌شوند.

بسیاری از فعالان محیط‌زیست و کشاورز، مزارع کشاورزی شناور را راهی برای پاسخ به تغییرات آب‌و‌هوایی، ایجاد مقاومت در برابر سیل و ارائه محصولات محلی به شهرها تصور کرده‌اند.

«ون وینگردن» – بنیانگذار این مزرعه می‌گوید با پیشینه مهندسی و اشتیاق به تولید غذای پایدار مبتنی بر فناوری، می‌خواست غذای سالم نزدیک به مصرف‌کنندگان تولید کند، خطوط طولانی حمل‌ونقل و زمان‌های بین تولید و مصرف را کاهش دهد و به مصرف‌کنندگان به شیوه‌ای شفاف و آموزشی نشان دهد که چگونه می‌توان غذای سالم تولید کرد؟

او در مورد کشت روی آب می‌گوید که «با ساختن روی آب، ما سازگار با آب‌و‌هوا هستیم. بنابراین، مهم نیست چقدر باران می‌بارد یا سطح دریاها چقدر بالا می‌رود، همیشه می‌توانیم غذای سالم تولید کنیم.»

بخش کلیدی فرآیند طراحی، داشتن یک ساختمان مدولار بود که بسیار مقیاس‌پذیر باشد. ون وینگردن تاکید می‌کند که این سازه می‌تواند به عمق بیشتری در زیر آب برود یا در بالای آب قرار گیرد.

مزرعه‌ی شناور، علاقه شدیدی به کشاورزی دایره‌ای و ارائه حداکثر راحتی به گاوهای خود دارد.

علاوه بر این، این مزرعه با همکاری Easyfix، یک شرکت راه‌حل‌های آسایش دام، می‌تواند شرایط زندگی بهتری را برای گاوهای خود فراهم کند.

چنانکه تخت گاوها از مواد منعطف و مستحکم ساخته شده است که می‌توان آن‌ها را مطابق میل گاو تنظیم کرد. علاوه بر این، تخت‌های گاو از سایر محصولات ایزی فیکس برای رفع تمامی نیازهای گاو استفاده می‌کند.

از زمان شروع فعالیت در سال 2019، این مزرعه دارای دو کانال فروش سازمان‌دهی شده بود: اول، مشتریان می‌توانستند مستقیماً برای خرید محصولات لبنی خود به مزرعه بیایند، و دوم، این تیم به رستوران‌ها و خرده‌فروشان مختلف در سراسر هلند مراجعه می‌کرد البته با شیوع کرونا، تیم مجبور به تطبیق و ایجاد کانال‌های توزیع جدید شد.

مینک ون وینگردن که شیر، پنیر و دوغ تولید شده توسط گاوها را در یک مغازه کوچک در زمین خشک در کنار اسکله بندر خود می‌فروشد، می‌گوید: «ما گاوهای خود را خانم‌های با چرخه بالا می‌نامیم.»

با این توصیف، در آینده دامداری شناور بیشتری برای گاوها یا حیوانات دیگر وجود دارد؟ یا این شرکت به دنبال این است که به آرامی راه خود را به صنعت سبزیجات باز کند؟

با نگاهی به آینده، ون وینگردن تصمیم داشت که یک مزرعه شناور برای مرغ و سبزیجات درست کند با 7000 جوجه برای تولید 2 میلیون تخم در سال و 2000 متر مربع سطح رشد سبزیجات که در آن، گیاهان سبزی، سبزیجات برگدار و غیره تولید می‌شدند.

علاوه بر این، این تیم در حال گفتگو با شهرها و کشورها برای ساخت مزارع شناور بیشتر است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم