بهره‌مندی از پرتو گاما در جهت مقابله با آفات کشاورزی

4.9/5 - (135 امتیاز)
طبیعت بکر

معاون سازمان انرژی اتمی به بهره‌گیری از شیوه‌ها و راهکارها برای کاهش ضایعات کشاوررزی و آفات باور دارد چرا که پرتو گاما منجر به عقیم‌سازی حشرات و تولید گونه‌های جهش یافته می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پژمان شیرمردی عصر سه شنبه در حاشیه بازدید از مرکز برنج ایران با اشاره به راهکارهای کاربردی برای کاهش ضایعات کشاورزی و سموم در باغات اظهار داشت: در این سازمان راهکارهای علمی و فناورانه‌ای برای افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی ارائه شده است.

وی ادامه داد: راه حل‌ها به مرکز برنج ایران و اتاق بازرگانی ارائه شد تا منجر به کاهش ضایعات کشاورزی و افزایش سلامت مردم شود.

وی گفت: در زمینه مبارزه با آفات راه حل‌هایی از جمله عقیم سازی حشرات ارائه شد و می‌تواند سبب کاهش آفات در باغات شود و استفاده از مواد شیمیایی در این باغات کم می‌شود.

تابش مواد غذایی

تابش مواد غذایی فرآیندی است که در آن مواد غذایی در معرض اشعه گاما قرار می‌گیرند تا باکتری‌هایی که می‌توانند باعث بیماری‌های منتقله از طریق غذا شوند را از بین ببرند و ماندگاری را افزایش دهند.

این فواید همان فوایدی است که مواد غذایی را گرم می‌کنند، در یخچال قرار می‌دهند، منجمد می‌کنند یا با مواد شیمیایی درمان می‌کنند، اما دما را تغییر نمی‌دهد و باقیمانده‌ای از آن باقی نمی‌گذارد.

اشعه گاما نرم شدن میوه‌ها را تسریع می‌کند و باعث شکسته شدن لایه میانی در دیواره سلولی می‌شود. آنها همچنین بر رشد و عملکرد پلاستید تأثیر می‌گذارند، مانند تبدیل نشاسته به قند. نفوذ نور UV-B به داخل سلول محدود است، در حالی که اشعه گاما از طریق سلول ها نفوذ می‌کند.

از پرتوهای گاما می‌توان برای استریل کردن خاک و دانه‌ها برای از بین بردن پاتوژن‌ها، علف‌های هرز و حشرات استفاده کرد که امکان جوانه‌زنی و رشد بهتر محصولات را فراهم می‌کند.

پرتو گاما می‌تواند آفات حشرات غلات ذخیره شده و همچنین محصولات زراعی را به طور موثرتری از بین ببرد.

تغییرات دژنراتیو در سلول‌های آفات به دلیل رسوب انرژی در مولکول‌های آب و سایر مولکول‌های زیستی به ویژه به مواد ژنتیکی رخ می‌دهد.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
7 خرداد 1401 0:12 ق.ظ

عالی بود

دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم