روز جهانی زنبور عسل مبارک

5/5 - (1 امتیاز)
روز جهانی زنبور عسل

20 می، روز جهانی زنبور عسل است. این روز در دسامبر 2017 توسط سازمان ملل متحد تصویب و در روز یکشنبه، 20 می 2018 جشن گرفته شد.

بر اساس برآوردهای اخیر و اطلاعات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، حداقل دو تریلیون زنبور عسل در جهان وجود دارند که توسط زنبورداران مراقبت می‌شوند.

تاریخ این روز مطابق با روز تولد «آنتون جانشا»، یکی از پیشگامان زنبورداری مدرن است.

در دنیا، با بازدید از یک زنبورستان یا باغ گرده‌افشان و معرفی محصولات و صنایع دستی موم زنبورعسل، این روز جشن گرفته می‌شود.

برجسته‌ترین چهره زنبورداری اسلوونی، آنتون جانشا، اولین معلم زنبورداری دربار امپراتوری وین است که در قرن هجدهم، روش‌های زنبورداری را اصلاح کرده و پایه‌های زنبورداری مدرن را بنا نهاد.

واقعیت این است که زندگی بدون زنبورها امکان‌پذیر نیست، زنبورها از مهم‌ترین گرده‌افشان‌ها هستند که امنیت غذایی، کشاورزی پایدار و تنوع زیستی را تضمین می‌کنند و به طور قابل توجهی در کاهش تغییرات آب‌و‌هوایی و حفظ محیط‌زیست نقش دارند.

در دراز مدت، حفاظت از زنبورها و بخش زنبورداری می‌تواند به کاهش فقر و گرسنگی و همچنین حفظ محیط زیست سالم و تنوع زیستی کمک کند.

با این وجود، مطالعات علمی نشان می‌دهد که اثرات منفی روزافزون بر سلامت زنبورها، آن‌ها را به طور فزاینده‌ای در معرض خطر قرار می‌دهد. این امر به نوبه خود ما را ملزم به مراقبت بیشتر برای بقای آن‌ها می‌کند زیرا عوامل مضر باعث کاهش مقاومت زنبورها می‌شود که بر حساسیت آن‌ها به بیماری‌ها، آفات و موارد مشابه تأثیر می‌گذارد.

در سال 2011، اسلوونی، اولین کشور از اتحادیه اروپا بود که استفاده از برخی آفت‌کش‌ها که برای زنبورها مضر هستند را ممنوع کرد.

اسلوونی دارای 11293 زنبوردار، 15420 زنبورستان و بیش از 210000 کلنی زنبور عسل است که 42 درصد بیشتر از ده سال پیش است و نباید نادیده گرفت که این کشور با داشتن پنج زنبوردار به ازای هر 1000 نفر، از نظر تعداد زنبورداران در صدر کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دارد.

اسلوونیایی‌ها، ملتی از زنبورداران هستند و زنبورداری از جایگاهی برابر با سایر انواع فعالیت‌های کشاورزی برخوردار است. در اسلوونی، آگاهی از اهمیت زنبورها و اطمینان از سلامتی آنها به طور کلی بالا است.

گردشگری زنبورعسل

اسلوونی یک موزه زنبورداری در رادولیکا دارد و زنبورداران اسلوونیایی به خوبی در انجمن‌های محلی تحت انجمن زنبورداران اسلوونی سازماند‌ه‌هی شده‌اند. زنبورداران اسلوونیایی سنت زنبورداری را با گسترش آن به گردشگری زنبورداری ارتقا داده‌اند.

آپیتوریسم که به عنوان گردشگری زنبور عسل نیز شناخته می شود، نمونه ای عالی از مجموعه گردشگری سلامت است. اصطلاح «آپیتوریسم» از نام لاتین زنبور،« Apis Mellifera» گرفته شده است و نوعی گردشگری است که با حرفه زنبورداری سنتی و محصولات آن از نظر اکولوژی، غذا و درمان مرتبط است.

آپیتوریسم به یکی از شاخه‌های گردشگری تبدیل شده که هم برای گردشگران داخلی و هم برای گردشگران خارجی بسیار جذاب است. در ده سال گذشته، توسعه پویای آپیتوریسم در لهستان، آلمان، جمهوری چک، لیتوانی، اوکراین  و اسپانیا  ثبت شده است.

فعالیت های آپیتوریسم شامل بازدید از زنبورستان‌ها، موزه‌های فضای باز و موزه‌های زنبور عسل است. در این سایت‌ها، گردشگران این امکان را دارند که از کار زنبورداری، نحوه ساخت عسل، خواص آن (از جمله طعم انواع عسل) و شناخت سایر محصولات زنبور عسل (یعنی گرده، موم، نان زنبور عسل و ژل رویال) بازدید کنند.

هدف آپیتوریسم شکلی از گردشگری است که با فرهنگ و سنت های جوامع روستایی سروکار دارد و می توان آن را یکی از پایدارترین روش های توسعه و گردشگری دانست.

تاثیر تلفن همراه و وای‌فای بر زنبورداری

یک مطالعه‌ی جدید، نشان می‌دهد که تلفن‌های همراه، بر سلامتی زنبورها اثر می‌گذارند. یک دانشمند سوئیسی به نام «انیل فاور»، این مطالعه را انجام داده و به این نتیجه رسیده است که سیگنال‌های تلفن‌همراه می‌تواند باعث ایجاد صدای اضافی توسط زنبورها شود که سیگنالی برای خروج از کندو است. هنگامی که تلفن همراه در نزدیکی کندو قرار می‌گیرد مانند یک مانع عمل کرده و زنبورها را از بازگشت باز می‌دارد.

همچنین، وای‌فای به پرندگان و زنبورها آسیب می‌رساند، بر اساس یک گزارش جدید، تشعشعات الکترومغناطیسی از خطوط برق و برج‌های سلولی می‌توانند پرندگان و حشرات را منحرف کرده و سلامت گیاهان را از بین ببرد.

چنانکه فرکانس‌های بالاتری که در فناوری G5  استفاده می‌شود به‌ویژه برای جمعیت حشرات و پرندگان مضر است، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که چگونه طول موج‌های کوتاه‌تر در فرکانس‌های بالاتر، راحت‌تر توسط بدن حشرات جذب می‌شوند و اثر گرمایی ایجاد می‌کنند.

تنوع زیستی بیش از 20000 گونه زنبور عسل در سراسر جهان وجود دارد و استرالیا خانه حدود 2000 گونه زنبور بومی است، زنبورهای بومی طی هزاران سال با گیاهان بومی منحصر به فرد تکامل یافته‌اند، برخی از گونه‌های گیاهی را تنها می‌توان توسط گونه خاصی از زنبور عسل گرده‌افشانی کرد، در غیاب گرده‌افشانی، گونه‌های گیاهی نمی‌توانند تولیدمثل کنند، بنابراین اگر آن گونه زنبور بمیرد، گیاه نیز همینطور خواهد بود، بدون زنبورها، تنوع زیستی در خطر است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم