تأثیر اتخاذ شیوه‌های کشاورزی هوشمند آب‌و‌هوا و CSA در اتیوپی

امتیاز دهید
کشاورزی هوشمند در اتیوپی

تغییرات آب‌و‌هوایی بر کشاورزی در آفریقا تأثیر می‌گذارد. رویکرد کشاورزی هوشمند با اقلیم یک الگوی جدید برای انطباق کشاورزی در اتیوپی است.

هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی عملکرد کشاورزی هوشمند اقلیم، عوامل مؤثر بر آن و تأثیر کشاورزی هوشمند اقلیم بوده است..

تغییرات آب و هوایی بر بخش کشاورزی کشورهای جنوب صحرای آفریقا به ویژه اتیوپی به دلیل وابستگی شدید آن به کشاورزی دیم تأثیر گذاشته است.

در مواجهه با تأثیر منفی فزاینده تغییرات آب و هوایی، سیستم های کشاورزی انعطاف‌پذیر برای اتیوپی حیاتی هستند. برای ایجاد محیط کشاورزی انعطاف پذیر، اتخاذ شیوه های CSA یک راه حل است.

این بررسی سیستماتیک برای ارزیابی شیوه‌های CSA، عوامل تعیین‌کننده و تأثیرات آن انجام شد. در بخش‌های مختلف کشور اتیوپی، شیوه‌های CSA حتی اگر سطح پذیرش پایین بود، اتخاذ شد.

کشاورزی حمایت شده از جامعه (CSA)، یکی از انواع بازاریابی مستقیم، شامل جامعه‌ای از افراد است که از یک مزرعه حمایت می‌کنند، به طوری که زمین کشاورزی، از نظر قانونی یا معنوی، به مزرعه جامعه تبدیل می‌شود و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از حمایت متقابل حمایت می‌کنند.

شیوه‌های CSA که در اتیوپی اجرا شد، شیوه‌های زراعی (تناوب زراعی، ترکیب بقایای محصول، ارقام مقاوم به بیماری‌های پرمحصول، تغییر تاریخ کاشت/برداشت، کشت مخلوط و سازگاری نهاده‌های کشاورزی)، مدیریت یکپارچه حاصلخیزی خاک (کاربرد غیرآلی، کودهای غیرآلی) بودند.

همچنین آماده سازی و کاربرد، کشاورزی حفاظتی  – حفاظت از خاک و آب، مدیریت بقایای محصول، تنوع محصول، کانتورینگ/کاشت، برداشت آب باران، استفاده از ساخت و ساز حوضه زمین، خاک ورزی حفاظتی، تناوب زراعی / کشت مخلوط، حداقل خاکورزی، مالچ پاشی، سیستم زراعی جنگلداری، کشت مخلوط محصولات و درختان – حصار زنده، آبیاری – برداشت آب باران، تراس بندی / بسته بندی، شیوه‌های مدیریت آب) اجرا شد.

عوامل اجتماعی جمعیت شناختی بر مشارکت و شدت اتخاذ شیوه های CSA تأثیر داشتند. یکی از عواملی که بر پذیرش CSA تأثیر گذاشت، سن سرپرست خانوار بود. تأثیر منفی سن سرپرست خانوار در شیوه های CSA نشان داد در حالی که سایرین تأثیر مثبت متغیر را نشان دادند

در واقع، پذیرش شیوه های CSA به تجربه، استفاده عاقلانه از منابع و نیروی کار نیاز دارد. در نتیجه، کشاورزان جوان‌تر از کشاورزان مسن‌تر انگیزه بیشتری برای اجرای شیوه‌های جدید، داشتن انرژی بیشتر و کسب دانش جدید سریعتر از کشاورزان مسن‌تر داشتند.

آن‌ها شیوه‌های CSA را بیشتر از کشاورزان مسن‌تر اتخاذ می‌کنند. مردان سرپرست خانوار نسبت به زنان سرپرست خانوار، شدت و میزان پذیرش بالاتری را نشان دادند. این به دلیل این واقعیت است که زنان از نظر تحصیلی مورد تبعیض قرار می‌گیرند، دسترسی به آموزش و اطلاعاتی که بر اجرای شیوه های CSA تأثیر می‌گذارد را ندارند. کشاورزان متاهل نسبت به کشاورزان مجرد کمتر احتمال دارد شیوه های CSA را اتخاذ کنند زیرا آنها نسبت به کشاورزان مجرد مسئولیت بیشتری دارند.

البته فعالیت های CSA به نیروی کار بیشتری نیاز دارد. اندازه خانوار معرفی برای نیروی کار بود و بر رویه های CSA تاثیر مثبت داشت. سطح تحصیلات کشاورز عامل مهمی در اتخاذ شیوه های CSA در اتیوپی بود. زیرا کشاورزان تحصیل‌کرده نسبت به کشاورزان بی‌سواد کارایی فنی و دانش جدید بیشتری داشتند.

بنابراین، ایجاد فرصت آموزشی برای کشاورزان برای بالا بردن سطح پذیرش شیوه‌های CSA در اتیوپی توصیه می‌شود.

فاصله تا زمین کشاورزی تأثیر منفی بر رویه‌های پذیرش CSA داشت زیرا زمین‌های کشاورزی دورتر مورد توجه کم و بازدید مکرر قرار می‌گیرند.

گزارش شده است که رابطه منفی اندازه مزرعه و عملکرد CSA در حالی که تعداد کمی از رابطه مثبت را ذکر کرده‌اند. اگر اندازه مزرعه کم باشد، کشاورز به بهره‌وری بیشتر نیاز دارد و شیوه‌های CSA را به طور جدی اجرا می‌کند، در حالی که اگر اندازه مزرعه بالا باشد، به نیروی کار و سرمایه بیشتری نیاز دارد.

بنابراین، اندازه مزرعه بر شیوه‌های CSA تأثیر منفی گذاشت. تصمیم برای اجرای شیوه‌های CSA در زمین‌های مزرعه دارای مالکیت بیشتر از زمین‌های مزرعه اجاره‌ای بود و همچنین تأثیر مثبتی بر پذیرش CSA داشت.

مالکیت دارایی هایی مانند دام به طور مثبت و قابل توجهی بر شیوه‌های پذیرش CSA در اتیوپی تأثیر گذاشته است. برخی از مطالعات نشان داد که رابطه منفی شیوه‌های CSA به این دلیل است که کشاورزانی که دارای دام هستند، زمان زیادی را در نگهداری دام تلف می‌کنند.

به همین دلیل متغیر رابطه مثبت یا منفی با شیوه‌های CSA داشت. آن دسته از کشاورزانی که سیستم کشاورزی مختلط را پیاده‌سازی کردند، شیوه‌های CSA را بیش از دیگران به کار می‌گیرند.

زمین مزرعه و درآمد خارج از مزرعه به طور مثبت و قابل توجهی بر شیوه‌های CSA تأثیر گذاشت. برخی از ادبیات نشان می‌دهد که رابطه منفی بین درآمد و شیوه‌های CSA وجود دارد.

اما شیوه‌های CSA به سرمایه بیشتری نیاز دارد و کشاورزانی که درآمد بالاتری داشتند، بیشتر از سایرین از روش‌های CSA استفاده می‌کنند.

کشاورزانی که زمین قابل آبیاری داشتند بیش از دیگران در آبیاری شرکت داشتند. بنابراین فاصله از طرح آبیاری تأثیر منفی بر اجرای CSA داشت. زیرا فعالیت‌های CSA شامل فعالیت‌های درآمدزا مانند استفاده از ارقام بهبود یافته و نهاده‌های کشاورزی است.

دسترسی به بازار بر پذیرش شیوه‌های CSA تأثیر گذاشت. کشاورزانی که در اطراف منطقه مرکز بازار وجود دارند، شیوه های CSA را بیش از پیش اتخاذ کردند. در ارتباط با این، دسترسی به اعتبار به طور مثبت و قابل توجهی بر پذیرش CSA تأثیر گذاشت. قرار گرفتن در معرض خدمات ترویج کشاورزی تأثیر مثبتی بر پذیرش شیوه‌های CSA در اتیوپی داشت زیرا می‌تواند وضعیت فعالیت‌های کشاورزی کشاورز را بهبود بخشد.

متغیر مهم دیگری که بر پذیرش شیوه‌های CSA تأثیر زیادی گذاشت، ادراک کشاورزان نسبت به تغییرات آب و هوایی بود.

در منطقه یا سال‌هایی که بارندگی بدترین است، کشاورزان احتمالاً  CSA را اتخاذ می‌کنند. عملکرد محصول همچنین بر اتخاذ CSA تأثیر گذاشت زیرا اکثر کشاورزان از تناوب زراعی برای افزایش عملکرد محصول استفاده می‌کردند.

بنابراین، اگر عملکرد محصول به دست آمده از یک زمین کشاورزی کاهش یابد، کشاورزان احتمالاً شیوه های CSA را اتخاذ می‌کنند.

وضعیت شیب همچنین بر اتخاذ شیوه‌های CSA تأثیر می‌گذارد. کشاورزانی که در ارتفاعات بالاتر زندگی می‌کنند CSA را به شدت پذیرفته‌اند.

اکولوژی کشاورزی و مکان خانوار بر پذیرش CSA تأثیر منفی گذاشت. خانوارهای واقع در منطقه خشک و نیمه خشک اتیوپی شیوه‌های CSA را به شدت اتخاذ می‌کنند. تغییر در بارش نیز بر استفاده از آن تأثیر داشت.

کشاورزی هوشمند آب و هوا باعث افزایش محتوای نیتروژن و فسفر قابل دسترس گیاه، و همچنین بازده محصول، حاصل‌خیزی خاک، بهره‌وری کشاورزی، کیفیت و کمیت آب و درآمد کشاورز شد.

کشاورزانی که در CSA مشغول بودند توانستند تولیدات کشاورزی را افزایش دهند که منجر به عملکرد بیشتر محصول، درآمد بالاتر و فقر کمتر شد.

در نتیجه، انتشار شیوه‌های CSA در سراسر کشور به کشاورزان در کاهش فقر کمک می‌کند. بنابراین، ترویج شیوه های CSA در زمینه اتیوپی مهم است.

بر اساس یافته‌های ترویج شیوه های CSA، ایجاد دسترسی به بازار، قرار گرفتن در معرض خدمات توسعه و ایجاد دسترسی به اعتبار برای ترویج شیوه‌های CSA در اتیوپی توصیه می شود.

پژوهشگران: بنیام تادس و موراد احمد

 سهام مزرعه یا Farm share چیست؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

پشتیبانی مالی از زنان آفریقا

پشتیبانی مالی از کسب‌و‌کار زنان آفریقا

روغن زیتون فرابکر محامین

روغن زیتون فرابکر را از محامین تهیه کنید

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم