سهام مزرعه یا Farm share چیست؟

امتیاز دهید
سهام مزرعه چیست

«سهام مزرعه» که برنامه‌های کشاورزی حمایت شده از جامعه یا CSA نیز نامیده می‌شود در سراسر کشور ایالات متحده آمریکا محبوب شده است.

کشاورزی حمایت شده از جامعه (CSA) یک مدل تولید و بازاریابی است که به موجب آن، مصرف‌کنندگان از قبل سهم برداشت یک مزرعه را خریداری می‌‌کنند، مصرف‌کنندگان با پرداخت مبلغ توافق شده در ابتدای فصل رشد، به صورت یکجا یا اقساط، به عضویت CSA در می‌آیند.

این روش، راهی برای دریافت غذای سالم تازه و حمایت از کشاورزان محلی و سیستم‌های غذایی است. برنامه‌های اشتراک مزرعه با اجازه دادن به اعضا برای خرید سهمی از محصول کشاورز قبل از رشد هر فصل، ارتباط مستقیمی بین کشاورزان محلی و مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند.

این امر، پول نقد اولیه مورد نیاز برای بذر، تجهیزات و سایر مخارج کشاورزی را در طول فصل در اختیار کشاورز قرار می‌دهد، بنابراین آنها کمتر به وام‌های بانکی متکی هستند. هر هفته در طول فصل، کشاورز سهمی از محصولات را به مکان‌های از پیش تعیین‌شده تحویل می‌دهد، جایی که اعضا آن را تحویل می‌گیرند.

در برخی موارد، اعضا سهم خود را مستقیماً از مزرعه دریافت می‌کنند، اعضای سهام مزرعه، در برداشت سهیم هستند، در طول فصول رشد خوب، همه با بدست آوردن محصول بیشتر سود می‌برند. زمانی که فصل از نعمت کمتری برخوردار باشد، اعضا ریسک را به عهده می‌گیرند و کمتر دریافت می‌کنند.

این نوع چیدمان به افراد کمک می‌کند تا دوباره به زمین و غذایی که می‌خورند متصل شوند.

ویژگی‌های سهام مزرعه
  • اعضای سهم مزرعه قبل از شروع فصل، سهمی را خریداری می‌کنند و خطرات آن را به همراه کشاورز به دوش می‌کشند. سپس کشاورز موظف است سهمی از محصولی را که پرورش می‌دهد به اعضای خود ارائه دهد.
  • سهام مزرعه، دارای محصولات تازه چیده شده محلی است که طعم بهتری دارد و قیمت رقابتی با سوپرمارکت‌ها دارا هستند.
  • اکثر برنامه‌های اشتراک مزرعه، انواع سبزیجات و میوه‌ها را در فصل ارائه می‌دهند. برخی از آنها مجموعه کاملی از محصولات کشاورزی مانند تخم‌مرغ، گوشت، شیر و محصولات پخته شده را نیز شامل می‌شود.
  • سهام مزرعه، کشاورزان محلی را مستقیماً به مصرف‌کنندگان مرتبط می‌کند که به توسعه‌ی عرضه غذای منطقه‌ای و اقتصاد محلی قوی کمک می‌کند.
  • سهام مزرعه همچنین واسطه را از بین می‌برد که هزینه‌ی مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد و درآمد بهتری را برای کشاورزان فراهم می‌کند.
  • برخی از کشاورزان از روش‌های کشاورزی ارگانیک، تایید شده طبیعی، پایدار یا بیودینامیک استفاده می‌کنند که اثرات نامطلوب زیست‌محیطی را به حداقل می‌رساند.
  • سهام مزرعه به حفظ و پرورش حس اجتماعی افراد کمک می‌کند، سازمان‌دهندگان سهام مزرعه، روزهایی را میزبانی و از اعضا دعوت می‌کنند تا از مزرعه بازدید کرده و در برخی موارد، در پرورش محصولات و عملیات کشاورزی، کمک کنند.
  • بسیاری هم، دستور‌العمل‌ها و پیشنهاداتی را در مورد نحوه طبخ انواع بی‌نظیر سبزیجات ارائه شده در هر هفته ارائه می‌دهند.
  • قسمتی از محصولات هم برای خدمت و کمک به بی‌خانمان‌ها، سالمندان یا کودکان و گروه‌های کم درآمد اختصاص یافته است.
  • این برنامه‌ی فروش، دسترسی مداوم به غذای محلی و فصلی را برای شرکت‌کنندگان و درآمد قابل پیش‌بینی را برای کشاورزان فراهم می‌کند.

داستان یک خریدار

هر بهار، «آستا سینوساس» که متخصص روابط عمومی هست و 39 سال دارد و در شهر نیویورک زندگی می‌کند، هرسال خود را در شادی‌ها و ناامیدی‌های یک کشاورز با خرید یک سهام مزرعه، شریک می‌کند.

او در ابتدا، 540 دلار خرج می‌کند و چیزی دریافت نمی‌کند و تا اواسط ژوئن، زمانی که هر هفته تا اواسط نوامبر، او به یک مرکز اجتماعی در نزدیکی محل زندگی می‌رود و سبزیجات تازه را از طرف دریافت می‌کند.

برخی از مزارع در ارائه محصولات متنوع تخصص دارند، یک هفته ممکن است به جعبه‌ای پر از کلم پیچ، کدو حلوایی تابستانی و سبزی را ارسال کنند و هفته‌ی بعد، بادمجان، گوجه فرنگی و لوبیا سبز.

داستان یک سازمان‌دهنده ‌سهام مزرعه

«آیا می‌خواهید محصولات محلی مصرف کنید اما وقت ندارید همیشه آخر هفته‌ها به خواربار فروشی یا خرید بپردازید؟ ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم، شما را از طریق یک جعبه به منبع غذایتان متصل می‌کنیم تا در زمان و تلاشی که برای برنامه‌ریزی و خرید در هر هفته صرف می‌شود، صرفه‌جویی کنید.»

اینها گفته‌های مجموعه‌ی The Good Acre هست که به عنوان یک اجتماع تامین غذا فعالیت دارد.

آن‌ها هر سال با کشاورزان خود قرارداد می‌بندند، درآمد آنها را تضمین کرده و ریسک‌شان را کاهش می‌دهند و بازاری فراتر از فروش مستقیم برای آنها فراهم می‌کنند.

اشتراک مزرعه این بنیاد برای تغذیه دو نفری که مرتباً در خانه غذا می‌پزند، طراحی شده است، اما به گفته‌ی خودشان، محتویات جعبه را می‌توان به راحتی بین خانواده‌های سه نفره یا بیشتر به اشتراک گذاشت.

چنانکه 77 درصد از اعضا می‌گویند که سهم آنها، دو تا سه نفر از خانواده آنها را تغذیه کرده و 23درصد دیگر باور دارند که سهم آنها، چهار یا افراد بیشتری را تغذیه می‌کند.

بسیاری از مزرعه‌هایی که این بنیاد  با آنها کار می‌کند دارای گواهی ارگانیک هستند.

از آنجایی که آن‌ها با کشاورزان خود توافقاتی دارند تا مقدار معینی محصول را در طول فصل رشد بکارند، اگر شخصی نتواند سهم محصول خود را در طول یک هفته به دلایل شخصی دریافت کند باید دوست یا آشنایی را بفرستد تا سهمش را تحویل گیرد در غیر این صورت، سهم او را به افراد نیازمند تحویل می‌دهند.

به گفته‌ی این بنیاد، بخشی از یک سیستم غذایی واقعاً پایدار به این معنی است که همه به مواد غذایی تازه و مغذی دسترسی داشته باشند و کشاورزان، بهای منصفانه‌ای را دریافت کنند

به همین دلیل، آن‌ها با راه‌اندازی Fair Share  به خریداران این امکان را می‌دهند تا قیمت خود را برای سهم مزرعه 18 هفته‌ای تعیین کنند.

The Good Acre ، ایده‌ی خوبی بود که اعضای یک خانواده، آن را به واقعیت تبدیل کرده‌اند. قصد آنها توسعه یک ابتکار چندوجهی برای بهبود سیستم غذایی محلی برای کشاورزان متنوع و مستقل و افزایش دسترسی به محصولات سالم برای همه‌ی مصرف‌کنندگان بدون در نظر گرفتن درآمد بود.

در سال 2013، زمینی که تبدیل به خانه این بنیاد شده است خریداری شده و در  اواخر سال 2014، وضعیت غیرانتفاعی را دریافت کرده‌اند. این مجموعه از سال 2015، برای حمایت از یک سیستم غذایی پایدار فعالیت می‌کند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم