تولید دستمال های پاک‌کننده ضد میکروبی طبیعی و قابل شستشو

امتیاز دهید
تولید دستمال

اکثر دستمال‌ های ضد میکروبی که عمدتا از الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر و پلی پروپیلن ساخته شده‌اند، پس از یک بار استفاده دور ریخته می‌شوند و در محل دفن زباله‌ها قرار می‌گیرند که می‌توانند صدها سال در آنجا باقی بمانند و به منبع میکروپلاستیک محیطی تبدیل شوند.

محققان در سرویس تحقیقات کشاورزی (ARS) وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) اخیرا دستمال‌های ضد میکروبی قابل شستشو با ماشین‌آلات پایدار تولید کرده‌اند که می‌تواند حداقل 30 بار برای تمیز کردن سطوح سخت و بدون متخلخل استفاده شود.

افزایش قابل توجهی در استفاده از دستمال مرطوب ضد میکروبی به دلیل افزایش آگاهی در مورد حفاظت از سلامت شخصی وجود دارد.

بر اساس گزارش چشم انداز بازار دستمال مرطوب ضد میکروبی، تخمین زده می شود که بازار دستمال مرطوب ضد میکروبی در سراسر جهان تا سال 2030 به 21.6 میلیارد دلار برسد.

محققان ARS با استفاده از الیاف پنبه خام دستمال‌ های ضدمیکروبی تولید کردند که به طور طبیعی نانوذرات نقره را در حضور یک پیش ماده نقره در داخل الیاف را داراست.

این نانوذرات نقره جاسازی شده سپس می‌توانند یون‌های نقره را آزاد کنند که به عنوان عوامل ضد باکتری عمل می‌کنند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برند.

پژوهشگران از فرآیند سوراخ کردن سوزن برای تولید دستمال مرطوب پنبه‌ای ضد میکروبی قابل شستشو در کارخانه آزمایشی  در مرکز تحقیقات منطقه‌ای جنوبی ARS در نیواورلئان استفاده می‌کنند.

Sunghyun Nam، مهندس محقق در واحد تحقیقات شیمی و کاربرد پنبه ARS در نیواورلئان گفت: نانوذرات نقره یکی از عوامل ضدمیکروبی محبوب هستند که برای تولید محصولات نساجی بازدارنده بو، ضدعفونی و سایر محصولات بهداشتی استفاده می‌شود.

به گفته نام، افراد می‌توانند با خیس کردن پارچه‌های ضد میکروبی با آب لوله‌کشی و سپس پاک کردن سطوح، سطوح را تمیز کنند.

دانشمندان در تحقیقات خود دریافتند که دستمال‌ها 99.9 درصد باکتری‌های مضر S. aureus و P. aeruginosa را روی سطوح از بین می‌برند.

فناوری پشت این تحقیق از چندین جنبه سودمند است. این پیش تصفیه‌های معمولی الیاف پنبه خام (مانند تمیز کردن و سفید کردن) را حذف می‌کند که تعداد زیادی مواد شیمیایی و انرژی مصرف می‌کند و به هیچ عامل شیمیایی به جز پیش ماده نقره نیاز ندارد.

همچنین الیاف پنبه را به جای اینکه به عنوان حامل عوامل ضدمیکروبی عمل کند، خود را به عوامل ضد میکروبی تبدیل می‌کند که همین موضوع باعث می‌شود آن‌ها قابل استفاده مجدد باشند.

دستمال مرطوب ضد میکروبی از الیاف پنبه طبیعی به جای الیاف مصنوعی معمولی مبتنی بر نفت ساخته شده است.

برای استفاده مجدد از دستمال مرطوب، افراد می‌توانند به سادگی آنها را در لباسشویی بشویند. نام گفت: «ما همچنین دریافتیم که دستمال‌ها هنوز با موفقیت پاتوژن‌ها را از حتی پس از 30 بار شستن در لباس‌ها از بین می‌برند.»

دستمال‌ها هر بار که خیس می‌شوند یا شسته می‌شوند، سطح ضد میکروبی خود را بازسازی می‌کنند زیرا نانوذرات جاسازی شده به‌عنوان مخزن یون‌های نقره عمل می‌کنند.

یکی دیگر از مزایای مهم فناوری جاسازی به حداقل رساندن اثرات منفی زیست محیطی مربوط به شسته شدن نانوذرات است.

این دستمال‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به تدریج سطوح پایینی از یون‌های نقره را از نانوذرات تعبیه‌شده در داخل الیاف پنبه در تمام مدت استفاده از خود خارج کرده و نانوذرات را تخلیه کنند.

نام و همکارانش با توسعه دستمال‌های ضد میکروبی قابل استفاده مجدد و قابل شستشو، به دنبال یافتن جایگزین‌های پایدار برای کاهش ضایعات محیطی ناشی از دفع دستمال‌های ضد میکروبی یکبار مصرف هستند.

 اثر فراصوت و بسته بندی های ضدمیکروبی در بسته بندی آب توت فرنگی طی انبارداری

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم