استارتاپ‌های اقتصاد دایره‌ای / ضایعات مواد غذایی در اروپا

امتیاز دهید
اقتصاد دایره ای

فناوری اقتصاد دایره ای پیشرفت زیادی در بین سرمایه‌گذاران اروپایی نداشته است. اما استارت‌آپ‌هایی که در حال یافتن کاربردهای جدید برای زباله‌های زیستی از محصولات کشاورزی و سایر منابع هستند، به 1.8 تریلیون یورو (1.89 تریلیون دلار) ارزش بالقوه در این قاره کمک می‌کنند.

اروپایی‌ها سالانه 88 میلیون تن مواد غذایی را هدر می‌دهند که 173 کیلوگرم برای هر نفر است. استارت‌آپ‌هایی مانند Olio، Too Good To Go، Oddbox، Babaco Market، KITRO، Zero-Gachis  و دیگران در تلاش هستند تا از طریق مداخلات مختلف پایین دستی، ضایعات مواد غذایی را مهار کنند.

استارتاپ OddBox در بریتانیا و Babaco در ایتالیا، میوه‌ها و سبزیجات  که برای مصرف مناسب هستند اما برای ارائه در مغازه‌ها به اندازه کافی زیبا نیستند را بفروش می‌رسانند.

استارتاپ Olio  مشتریان را به رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌هایی وصل می‌کند که مواد غذایی اضافی دارا هستند و در غیر این صورت بلااستفاده می‌ماند. همچنین استارت Zero-Gachis  در فرانسه و Too Good To Go در دانمارک بر روی مدل‌های مشابه کار می‌کنند.

در همین حال، استارتاپ‌های KITRO  سوئیس و Orbisk  در هلند، دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای نظارتی را برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان برای ردیابی و جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی ایجاد می‌کنند.

سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با ضایعات مواد غذایی در سال 2021، 239 میلیون دلار بودجه جمع‌آوری کردند، یا 2.8 درصد از کل سرمایه‌گذاری در فناوری کشاورزی در این قاره در این بخش بوده است.

البته استارت‌آپ‌های ضد زباله‌های غذایی بیشترین سهم را از استارت‌آپ‌های اقتصاد دایره ای اروپا تشکیل می‌دهند، چنین شرکت‌هایی کمک می‌کنند تا سالانه بیش از 143 میلیارد یورو (144 میلیارد دلار) ارزش غذایی از دست رفته را کاهش دهند.

چنانکه استارتاپ Forenamics  در آلمان، خدمات پیش‌بینی را برای کمک به تولیدکنندگان مواد غذایی در پیش‌بینی تقاضا برای محصولاتشان ارائه می‌کند. شرکت Mimica  در بریتانیا نیز در حال ساخت بسته‌بندی هوشمند برای جلوگیری از فساد مواد غذایی و بهبود ایمنی مواد غذایی است.

استارتاپ Carbo Culture  در دانمارک در حال جمع‌آوری مواد غذایی و دیگر جریان‌های زباله مبتنی بر زیست توده در نزدیکی منبع و تبدیل آنها به منبع سوخت جایگزین است.

بر اساس گزارشی از آژانس محیط زیست اروپا در سال 2020، مهار ضایعات در زنجیره ارزش بیشترین پتانسیل تاثیرگذاری را دارد، کاهش تقاضا برای غذا با جلوگیری از اتلاف مواد غذایی می‌تواند اثرات زیست محیطی تولید، فرآوری و حمل‌و‌نقل مواد غذایی را کاهش دهد. در این گزارش آمده است که منافع ناشی از کاهش چنین تأثیرات بالادستی بسیار بیشتر از هر گونه مزیت زیست محیطی ناشی از بازیافت ضایعات مواد‌غذایی است.

استارت‌آپ‌هایی که بسته‌بندی‌های مواد غذایی پایدارتر تولید می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند، سال گذشته بیش از یک چهارم سرمایه اقتصاد دایره‌ای در بخش کشاورزی صنایع غذایی اروپا را جذب کردند. تعداد کمی در حال توسعه جایگزین‌های پایدار یا چرخه‌شده برای پلاستیک‌های سنتی مبتنی بر سوخت فسیلی هستند.

استارتاپ Woodly فنلاند، مواد بسته‌بندی مبتنی بر چوب را توسعه می‌دهد و Kelpi مستقر در انگلستان، پلاستیک زیست تخریب‌پذیر را از جلبک دریایی می‌سازد.

در هلند، Pieter Pot  یک شرکت مواد غذایی آنلاین بدون زباله است که فقط از بسته‌بندی‌های بدون پلاستیک برای محصولات خود استفاده می‌کند، همچنین، استارتاپ  Pyxo از فرانسه، با راه‌اندازی شبکه جمع‌آوری، نظافت و تدارکات تلاش می‌کند شرکت‌ها و رستوران‌ها را تشویق کند تا به ظروف غذای قابل استفاده مجدد روی آورند.

همچنین &Repeat از سوئد یک شرکت بازیافت متمرکز بر بسته‌بندی مواد غذایی یکبار مصرف است، البته تعداد انگشت شماری از استارت‌آپ‌ها در حال مقابله با جریان زباله‌های کشاورزی با رویکردهای خلاقانه دیگر هستند.

استارتاپ Infinited Fiber در فنلاند در سال گذشته، 35.6 میلیون دلار جمع آوری کرد تا مواد زائد مانند گندم، کاه برنج و مقوا را به منسوجاتی شبیه پنبه تبدیل کند. استارتاپ RiceHouse  مستقر در ایتالیا از ضایعات برنج برای ایجاد اشکال جدیدی از مصالح ساختمانی استفاده می‌کند.

در حال حاضر، علی‌رغم ارزش بسیار بکر در جلوگیری از ایجاد زباله و بازیافت ضایعات، اقتصاد دایره ای همچنان یک بخش ویژه برای سرمایه‌گذاران اروپایی در صنعت کشاورزی باقی مانده است.

 کمبود موادغذایی و افزایش هزینه‌های تولید در بریتانیا

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم