تولید کود بیولوژیک از پشم گوسفند

5/5 - (1 امتیاز)
پشم گوسفند

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی از تولید کود بیولوژیک از پشم گوسفند در این استان خبر داد.

«علمی» در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: «این مرکز با همکاری موسسه علوم دامی برای اینکه پشم را از حالت سنتی و بازاری خود خارج کند، بر روی زنجیره ارزش پشم در حال بررسی و کار کردن است.»

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر پشم رنگی بلااستفاده است، افزود: «برای اینکه بازار جدیدی را برای این نوع از پشم ایجاد کنیم در حال تولید کودهای بیولوژیک با استفاده از این نوع پشم‌ها هستیم.»

علمی با اشاره به اینکه به طور میانگین هر راس گوسفند در طول سال یک تا یک کیلو و ۳۰۰ گرم پشم تولید می‌کند، ادامه داد: اما پشم‌های تولید شده در شمال شرق کشور، منطقه خراسان و سمنان، به علت ضخامت، رنگی بودن، طوال الیاف کوتاه، زیاد بودن تعداد ژار(خرمو) و شکنندگی الیاف عملا در صنعت نساجی بازار پسندی مناسبی ندارد و باید غیر از بازار نساجی مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: «در دنیا پشم ایران، پشم درجه چهار محسوب می‌شود و نکته مثبت موجود در پشم ایران، مسئله‌ی رنگ‌پذیری آن است و همین امر موجب شفافیت بالای فرش ایران و نازک الیاف بودن آن شده است.»

این محقق مرکز تحقیقات در ادامه با تاکید بر اینکه لانونین(چربی پشم) یکی از مهم‌ترین محصولات موجود در پشم است، گفت: بزرگترین برندهای لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی، در صنایع مهمات‌سازی برای چسباندن باروت‌ها، تولید لباس‌های ورزشی و آتش نشانی، تولید داروهای درمان سرطان پستان از لانونین(چربی پشم) استفاده می‌شود.

پشم یک الیاف طبیعی است که از پوشش محافظ پستاندارانی مانند گوسفند، بز و شتر (گروهی از حیوانات شامل شتر، لاما، آلپاکا و ویکونا) ساخته شده است.

این مواد سالانه با دقت از حیوانات جدا می‌شود، به منابع محدودی برای پردازش نیاز دارد – تولید دی اکسید کربن بسیار کمتری نسبت به الیاف ساخته شده توسط انسان دارد.

ده نوع مختلف از الیاف پشم وجود دارد که می‌توان آنها را برای ایجاد انواع بیشتری از مواد پشم پردازش کرد. نوع پارچه پشمی که در فروشگاه می بینید بستگی به حیوانی دارد که از آن منشا گرفته است.

پشم گوسفند شامل پشم بکر، پشم مرینو و پشم گوسفند شتلند است. ترمه و موهر از بزها می‌آید. سایر پشم‌ها از آلپاکا، لاما، ویکونا، شتر و موسکوکس قطب شمال تهیه می‌شود.

این منابع را می‌توان در انواع پارچه‌ها مانند پشم نمدی، پشم پشمی و پشم تراشیده بافته یا باف کرد.

بسته به منبع و فرآوری، برخی از پارچه‌های پشمی برای پوشیدن راحت روی پوست طراحی شده‌اند، در حالی که برخی دیگر برای لباس‌های بیرونی یا سایر محصولات نساجی مانند فرش یا اثاثه یا لوازم داخلی مبلمان بهتر هستند.

هدف افزایش 15 درصدی استفاده مجدد از آب فاضلاب در ترکیه

صنعت کشاورزی در فرانسه

آسیب‌های وارده شب‌ پره هندی به بخش کشاورزی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
کشاورز موفق هندی

معرفی کشاورز موفق هندی

تولید آرد از ساقه گندم

استفاده از ساقه گندم برای تولید آرد

صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

خبرهای کشاورزی شماره 102

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم