هدف افزایش 15 درصدی استفاده مجدد از آب فاضلاب در ترکیه

3.7/5 - (3 امتیاز)
استفاده مجدد از آب فاضلاب برای کشاورزی

در مواجهه با بحران جهانی آب که ناشی از شهرنشینی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، تغییرات آب و هوایی و صنعتی شدن است، وزارت محیط زیست، شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی ترکیه در حال پیشروی طرح هایی برای مقابله با کمبود آب از طریق استفاده مجدد از فاضلاب است.

به گزارش دیلی صباح، این تلاش‌ها در حال حاضر نتایج قابل‌توجهی را به همراه داشته است و این کشور در نیمه اول سال از هدف 5 درصدی خود برای استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده برای سال 2023 فراتر رفته و به رقم چشمگیر 5.2 درصد رسیده است. این وزارتخانه اکنون قصد دارد این نرخ را تا سال 2030 به 15 درصد افزایش دهد.

با کاهش منابع آب در سطح جهان، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا تشدید می‌شود و تهدید فزاینده کمبود آب است.

تصفیه فاضلاب نقش اساسی در کاهش اثرات زیست محیطی آب مصرفی و تضمین استفاده پایدار از منابع آب دارد.

بر اساس آمار آب و فاضلاب که توسط موسسه آمار ترکیه در سال 2020 منتشر شده است، نزدیک به 15.3 میلیارد متر مکعب فاضلاب شامل 9.5 میلیارد متر مکعب آب خنک کننده مستقیماً توسط شهرداری ها، روستاها، کارگاه های صنایع تولیدی، نیروی حرارتی، کارخانه‌ها، مناطق صنعتی سازمان یافته و شرکت‌های معدنی وارد محیط زیست شده است.

برای تشویق استفاده مجدد از فاضلاب، این وزارتخانه مشوق های مالی، از جمله بازپرداخت حداکثر 50 درصد قبوض برق، به تأسیسات تصفیه ارائه می‌دهد.

پس از اصلاحات قانون زیست محیطی شماره 2872، این نرخ بازپرداخت به تدریج برای سازمان‌هایی که از تکنیک‌های درمانی پیشرفته استفاده می‌کنند و به نرخ‌های استفاده مجدد مشخصی دست می‌یابند به 100٪ افزایش می‌یابد.

پروفسور Sinan Uyanık، مدرس دانشکده مهندسی و علوم طبیعی دانشگاه فنی بورسا، بر اهمیت استفاده مجدد از فاضلاب در حفاظت از منابع آب، حفظ آب و جلوگیری از آلودگی سواحل تاکید کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که استفاده مجدد می‌تواند منابع بیشتری را به ویژه در مناطقی با بارندگی کم و کمبود آب فراهم کند.

در حالی که نمک‌زدایی آب دریا به عنوان یک روش جایگزین در نظر گرفته می‌شود، نیاز به انرژی قابل توجهی دارد و تصفیه فاضلاب را به یک راه حل سازگار با محیط زیست تبدیل می‌کند.

سنگاپور، کشوری با کمبود آب، با برنامه نوآورانه NEWater خود به عنوان یک نمونه جهانی از تصفیه و استفاده مجدد فاضلاب عمل می‌کند.

آن‌ها فاضلاب را جمع آوری و تصفیه می‌کنند و آن را برای مصرف در اختیار مردم قرار می دهد و عملاً 40 درصد از منبع آب شهر را بازیافت می‌کند.

اقدامات مشابهی در اسپانیا مشاهده می‌شود، جایی که تاسیسات تصفیه فاضلاب، مانند تاسیسات تصفیه فاضلاب Llobregat در بارسلون، فاضلاب را به آب تصفیه شده تبدیل می‌کند که برای اهداف زیست محیطی، کشاورزی و صنعتی استفاده می‌شود.

در ترکیه، استفاده مجدد از فاضلاب نیز در حال افزایش است. قابل ذکر است که کارخانه تصفیه فاضلاب Kullar در Kocaeli پس از تصفیه پیشرفته، آب را برای استفاده توسط Tüpraş، یک پالایشگاه نفت، تصفیه می‌کند.

علاوه بر این، در منطقه صنعتی سازمان یافته در Gebze، پساب تولید شده توسط صنعت خودروسازی تصفیه و مورد استفاده مجدد قرار می گیرد و منبع مطمئنی از آب با کیفیت بالا برای فرآیندهای صنعتی را تضمین می‌کند.

از آنجایی که ترکیه با تنش آبی مواجه است، اویانیک بر اهمیت استفاده مجدد از فاضلاب در مناطقی مانند قونیه و بوردور که خشکسالی در آنها شایع است، تاکید دارد. وی خواستار کنترل شدیدتر بر استخراج آب های زیرزمینی است و بر لزوم حفاظت از این منابع آبی استراتژیک تاکید دارد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم