حذف دانه‌های توت و تمشک سیاه برای جذب مصرف‌کننده بیشتر

امتیاز دهید

شرکت «پروایز» از کارولینای شمالی، از فناوری ویرایش ژن کریسپر برای تغییر دی‌ان‌ای توت و تمشک سیاه استفاده می‌کند تا میوه‌ها را برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگانی که آن‌ها را پرورش می‌دهند جذاب‌تر سازد.

از آنجایی که تقاضا برای انواع توت‌ها، رشد قابل توجهی پیدا کرده است، یک استارتاپ سه ساله قصد دارد دی‌ان‌ای این گیاهان را تغییر دهد.

این شرکت قصد دارد تا دانه‌ها را حذف کند، ساختار گیاه را بهبود بخشد تا میوه راحت‌تر در دسترس باشد و خارها را از بوته‌ها حذف کند تا برداشت بیشتر شود. .

تقاضای توت برای مصرف در جهان در حال افزایش است اما با این وجود، موانعی وجود داشته که بسیاری از مردم را از مصرف و کشاورزان را از رشد محصول منع می‌کرد، از جمله دانه‌دار بودن، نامرتب بودن، ماندگاری کوتاه و عدم ثبات در طعم و بافت از جمله این موارد است. چنان‌که در برخی موارد، تولیدکنندگان از یک توت با طعم بهتر عبور می‌کنند و به نفع رقم توتی جذب می‌شوند که برداشتش آسان‌تر است.

حذف دانه‌ها و ادغام خاصیت‌های سایر توت‌ها، می‌تواند برای تولیدکننده و مصرف‌کننده جذاب‌تر باشد.

شرکت پروایز، در سال 2018 کار خود را با تمشک سیاه و تمشک کمتر شناخته شده که حاوی سطوح بالایی از آنتوسیانین و 5 تا 6 برابر بیشتر از یک بلوبری، آنتی اکسیدان داشت شروع کرد.

این استارت‌آپ، پیشگام در زمینه‌ی مواد غذایی است که با ترکیب قابلیت‌های ویرایش ژن، تخصص‌های علمی عمیق و تکنیک‌های داده‌ای پیشرفته بدست می‌آیند تا با پرورش میوه‌ها و سبزیجاتی که طعم و تجربه چشیدن و استفاده کردن را آسان و جذاب می‌کند همراه باشد.

زمینه‌ی فعالیت اصلی این شرکت برای توسعه انواع جدید و خوشمزه سبزیجات برگدار، انواع توت‌ها و گیلاس است.

فناوری ویرایش ژن کریسپر، می‌تواند برای ویرایش ژن‌ها مورد استفاده قرار گیرد، ماهیت آن ساده و روشی برای یافتن قطعه خاصی از دی‌ان‌ای در داخل یک سلول بوده و گام بعدی، تغییر قطعه دی‌ان‌ای است.

فناوری ویرایش ژن به طور بالقوه می‌تواند عملکرد و کیفیت گیاه یا محصول را افزایش دهد، مقاومت به خشکی گیاه، مقاومت در برابر علف‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها، ایمنی و امنیت غذایی را بهبود بخشد، حذف مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش داده و ماندگاری محصول را بهبود بخشد.

محصولات تولید شده از طریق کریسپر را از لحاظ فنی، تراریخته محسوب نمی‌کنند چرا که تراریخته حاصل از ورود یک ژن خارجی به موجود هدف است در حالی که کریسپر، فقط ویرایش ژن‌ خود هدف است.

در واقع، اصلاح صفات بدون استفاده از دی‌ان‌ای خارجی، ویژگی و مزیت اصلی کریسپر است. قارچ خوراکی، ذرت، گوجه‌فرنگی، برنج، انگور، گندم، سویا، سیب‌زمینی، کلزا، کتان، سیب و موز هم در زمره‌ی محصولاتی هستند که مورد ویرایش ژن قرار گرفته‌اند.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم