یلدای کارآفرینان کشاورزی برگزار شد/ شبکه‌سازی و تعامل، رهیافت رشد اکوسیستم کشاورزی است

4.4/5 - (27 امتیاز)
یلدای کارآفرینان کشاورزی
4.4/5 - (27 امتیاز)

دورهمی صمیمانه کارآفرینان کشاورزی با عنوان «یلدای کارآفرینان کشاورزی» به همت باشگاه نوآفرینی توسکانو در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) از ساعت 18 تا 22 روز شنبه، 27 آذر 1400 برگزار شد.

«هیچ کدام از کسب‌وکارهای مطرح دره «سیلیکون‌ولی» در محیط‌های لاکچری که در کشور ما راه‌اندازی می‌شود کار نکرده‌اند و واقعیت این است که اصلا نباید این طور باشد، باید با پرورش آدم‌ها، تیم‌های جدیدی شکل داد تا بتوانند اتفاقات بزرگی را در کسب‌و‌کارهای کشاورزی کشور ایجاد کنند.» اینها باورهای «حمیدرضا مختاری » است که در مصاحبه‌ی منتشر نشده‌اش بیان کرده و حال او پس از تجربه‌هایی که به عنوان مشاور پروژه کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی کسب کرده، دنبال ماموریت درونی شده‌اش یعنی شبکه‌سازی و تیم‌سازی در اکوسیستم کشاورزی است، برگزاری یلدای کارآفرینان کشاورزی، بهانه‌ای برای همین دور‌‌ِهم بودن و شکل‌گیری اتفاقات جدید است.

 این گردهمائی با حضور تعدادی از کسب‌وکارهای نو کشاورزی مطرح از سراسر کشور به میزبانی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) و حمایت ویژه سازمان جهاد کشاورزی البرز شکل گرفت.

سخنرانی تعدادی از کارآفرینان؛ امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین مرکز آموزش امام خمینی (ره) ، سازمان جهاد کشاورزی البرز و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حمایت و توسعه گردشگری کشاورزی در استان البرز؛ برگزاری پنل «درس گرفتن از گذشته»؛ افتتاح کتابخانه و مرکز نوآفرینی کشاورزی صدرا و برگزاری پنل «نگاه به آینده»  را می‌توان از فعالیت‌های اصلی این مراسم برشمرد.

به گفته‌ی مختاری، وقتی آدم‌های غریبه با هم آشنا می‌شوند اتفاق‌های جدیدی رخ می‌دهد و انتقال تجربه و تبادل آن، بیان داستان‌های شکست و موفقیت، در بسیاری از موارد، راه‌گشا است. در این یلدای کارآفرینان کشاورزی، به مواردی اشاره شد که شاید برای برخی دیگر، چراغ راه و نقطه‌ی عطفی برای شروع و ادامه فعالیت باشد، در ادامه به اهم صحبت‌های مطرح شده کارآفرینان کشاورزی به اختصار اشاره می‌شود:

«کشت یازده نوع گل محمدی در روستای وامنان و تشکیل تعاونی با هزار خانوار، اعطای تسهیلات با مجموع 2.5 تا 3 میلیارد تومان درسال و تاسیس سه بنا با مجموع متراژ 800 متر برای انجام فعالیت‌های مختلف و بازاریابی از جمله فعالیت‌هایی است که حاج‌آقا احمدنیا به نمایندگی از روستای وامنان در این جمع بیان کردند.»

«یک استارتاپ می‌تواند بخشی از فعالیت‌های خود را برون‌سپاری کند ولی نباید این مورد، شامل بخش CRM شود که مانند موتور ماشین آن است، مدیر عامل برای کشف مسائل موجود در استارتاپش و طراحی برنامه‌های بعدی خود نیاز دارد تا ارتباط با مشتری را خود دنبال کند  و مورد بررسی قرار دهد.» اینها گفته‌های «محمد قائم‌پناه» در پنل «درس گرفتن از گذشته» است که وی با بیان این مطلب به یکی از اشتباهات اصلی خود در مدیریت «کشمون» اشاره دارد که چند مدتی است دیگر وی به عنوان بنیانگذار در این استارتاپ، نقش اجرایی نداشته و فقط به عنوان سهام‌دار حضور دارد.

به گفته‌ی قائم‌پناه، عدم بلوغ اکوسیستم استارتاپی کشور، باعث شده تا سرمایه‌گذاران، نتوانند تفاوت‌های موجود در شکل‌گیری استارتاپ‌ها و بنیانگذارانش را درک کنند و برای سرمایه‌گذاری، وضعیت حاکم بر این فضا در ایران را متوجه شوند. مقایسه استارتاپ‌های ایرانی با سایر استارتاپ‌های جهان و تاکید بر بنچ‌مارک کردن استارتاپ‌ها  و عدم تطابق با شرایط مدیریتی یک استارتاپ با انبوه سهام‌داران از دیگر مواردی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری اندکی بر روی استارتاپ‌ها انجام شود.

محمد قائم‌پناه امیدوار است با قوی‌ و سرمایه‌دار شدن چند استارتاپ در ایران، رویکرد سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها توسط این افراد متحول شود.

از دیگر سخنرانان این مراسم، «عنایت ایوبی» از کشور افغانستان بود،  وی در ایران بزرگ شده و دغدغه‌اش، آموزش کسب وکار برای دانش‌آموختگان افغانی در ایران و ایجاد ارتباط و اتصال بین کارآفرینی در ایران و افغانستان است. همکاری با UNODC – نهاد مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، این امکان را فراهم آورده که وی دو دوره‌ را با شرکت 600 نفر در هر دوره با رویکرد راه‌اندازی کسب‌وکار در مدار فناوری و نوآوری‌ها برگزار کند.

بهینه‌سازی مصرف نهاده‌های کشاورزی با پایش مزرعه توسط تصاویر ماهواره‌ای از فعالیت‌های اصلی استارتاپ کشتیار است به پیشنهاد  «سارا میرشکاری» که بنیانگذار این استارتاپ است، استارتاپ‌هایی که قصد بین‌المللی شدن دارند باید در محیط‌های چون نمایشگاه GITEX قرار گیرند.

توسعه فردی و رشد شخصیتی همراه با بلوغ استارتاپ، از رهیافت‌های «فاطمه درویشی»، بنیاگذار زعفروش است، رشد افراد در سفر و زندگی در سفر، نکاتی است که وی به آن‌ها ایمان پیدا کرده و تاکید دارد.» برای آشنایی با این بانو و همچنین فاطمه کشاورزی که از دیگر سخنرانان این دورهمی بوده است می‌توانید به مصاحبه‌ای که در بخش زنان در کشاورزی انجام شده، سری بزنید.

شکل‌گیری انجمن صنفی استارتاپ‌های کشاورزی با 20 استارتاپ سرآمد این حوزه، از فعالیت‌های مهمی است که به اعتقاد «محمد زرندی»، بدون حمایت و همت حمیدرضا مختاری، امکان‌پذیر نبوده است. محمد زرندی مدیر عامل این انجمن در جمع کارآفرینان کشاورزی اعلام کرد که این انجمن به عنوان تنها نهاد غیردولتی تصمیم‌گیرنده در حوزه کشاورزی برای استارتاپ‌ها است و هر کسی که در این حوزه، کسب‌و‌کاری دارد می‌تواند با پرداخت حق عضویت، عضو این انجمن شود. در واقع، شبکه‌سازی و تعامل و هم‌افزایی که می‌تواند میان استارتاپ‌ها شکل گیرد رشد و توسعه اکوسیستم کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

«روح‌ا… رحمانی» هم از جمله مهمانان دیگر این مراسم بود، وی دانش‌آموخته و استاد حوزه هوش‌مصنوعی است، به گفته‌ی وی، ازهم‌گسیختگی زنجیره تامین مواد غذائی و محصولات کشاوری در جهان، از پیامدهای اصلی ظهور کرونا در ایران و جهان است و این مسئله‌ای است که باید بر آن تمرکز کرد.

ایجاد مسیرهای تازه و پایین آوردن هزینه‌های شکل‌گیری فعالیت‌ها از جهت امکان‌سنجی، تنها راهی است که می‌تواند برای شکل‌دادن آینده، کارساز باشد.

برگزاری برنامه «چهل روز کنار عالم آل محمد» با حضور منتخبان حوزه‌های مختلف  و پاسخ به پرسش‌هایی که بتواند مسیر را برای دیگران باز کند و رویکرد عام‌المنفعه داشته باشد از جمله فعالیت‌هایی است که وی دنبال می‌کند.

توجه به گردشگری کشاورزی و حمایت باشگاه توسکانو با فعالیت استارتاپ ورگانو، امکان حضور گردشگران در مزارع مختلف استان البرز را مهیا کرده است، گردشگر دوست دارد در روستا با کشاورز زندگی کند و تجربه کشاورزی و دامداری داشته باشد و همین امر باعث می‌شود تا مزارع مختلف کشاورزی، احیاء شده و به فعالیت خود ادامه دهند اینها گفته‌‌های «سهیل جعفرصالحی» – بنیانگذار ورگانو است.

استقبال و قدردانی حاضرین، حمایت شرکت صنایع غذایی «نامی نو» جهت پذیرایی وعده‌ی شام، برگزاری میان برنامه‌ی یلداشناسی و معرفی و نمایش صنایع دستی انجام‌شده از مواد بازیافتی یک بانوی هنرمند – سرکارخانم جزایری از دیگر برنامه‌های بود که در این دورهمی برگزار شدند.

وب‌سایت کافه کشاورز نیز با قدردانی از برگزاری این دورهمی، امیدوار است که چنین برنامه‌هایی با رویکرد رشد و توسعه اکوسیستم کسب‌و‌کارهای کشاورزی توسط نهادهای دولتی و غیردولتی شکل گیرد.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم