کمبود صنابع تبدیلی و کارگاه‌های بسته‌بندی و خام فروشی خرما

امتیاز دهید
دستگاه سورت خرما - صنایع تبدیلی

نبود صنایع تبدیلی و کارگاه‌هایی که تکمیل‌کننده زنجیره تولید خرما باشند علت اصلی خام فروشی خرما در نخلستان‌های خوزستان است.

به گزارش ایرنا، خدارحم امیری‌زاده روز یکشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات کشاورزان آبادان در فرمانداری این شهرستان بیان کرد:

«متاسفانه نبود صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی چون خرما در خوزستان باعث خام‌فروشی و ضرر و زیان کشاورزان شده و به عبارت دیگر این حلقه مفقوده تکمیل کننده تولیدات کشاورزی است.»

وی شمار کارگاه‌های تولیدی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی را در خوزستان ۶۰ کارگاه بیان کرد و گفت: «وجود این کارگاه‌ها نخلستان‌های خوزستان را سرپا نگه داشته و باعث امیدواری کشاورزان شده است»

میوه خرما یک محصول مهم در جهان است و نقش بسزایی در زندگی اقتصادی و سیاسی مناطق خرما دارد. نخل خرما (Phoenix dactylifera L.) گیاهی تک لپه‌ای است که مراحل حبابوک، کیمری، خلال، رطب و رام را طی می‌کند.

 مرتب‌سازی و درجه‌بندی

پس از برداشت، میوه خرما دسته‌بندی و درجه‌بندی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که تنها میوه با بالاترین کیفیت فرآوری می‌شود.

ابتدا میوه را بر اساس رسیده بودن، اندازه و رنگ آن جدا می‌کنند. رسیده‌ترین میوه معمولاً شیرین‌ترین است و بنابراین از میوه کمتر رسیده جدا می‌شود.

سپس میوه بر اساس اندازه، شکل و بافت پوست آن، درجه‌بندی می‌شود. بزرگ‌ترین و متقارن‌ترین میوه‌ها از مرغوب‌ترین میوه‌ها محسوب می‌شوند و به همین دلیل از میوه‌های کوچک‌تر و کم‌متقارن جدا می‌شوند.

تمیز کردن

پس از دسته‌بندی و درجه‌بندی میوه، آن را تمیز می‌کنند تا هرگونه کثیفی یا باقی مانده‌ای که ممکن است روی سطح میوه جمع شده باشد پاک شود. این کار با شستن میوه در ظرف بزرگی از آب یا عبور دادن آن از طریق یک سری جت آب انجام می‌شود.

پس از تمیز کردن، میوه خرما خشک می‌شود تا رطوبت آن کاهش یابد و عمر مفید آن افزایش یابد. این کار به این صورت است که میوه را در محفظه خشک کن یا کوره قرار داده و در دمای پایین گرم می‌کنیم تا به رطوبت مورد نظر برسد.

بسته بندی

پس از خشک شدن میوه خرما، آن را در ظروف دربسته بسته‌بندی می‌کنند تا از ورود مجدد رطوبت به میوه جلوگیری شود. این میوه معمولاً در جعبه‌ها یا کیسه‌های کوچک بسته بندی می‌شود و سپس در جای خشک و خنک نگهداری می‌شود تا آماده مصرف شود.

ترکیبات اصلی خرما شامل آب، شکر، پروتئین، چربی، پکتین، خاکستر، فیبر خام و پلی‌فنل‌ها است، فرآوری خرما شامل تمیز کردن، درجه‌بندی، عملیات حرارتی، خشک کردن، بخور دادن، پرتودهی، مرطوب کردن، سوراخ کردن، پاستوریزه کردن، پوشش‌دهی و بسته‌بندی است.

فرآورده‌های خرما شامل فرآورده‌های نیمه تمام و آماده خرما، فرآورده‌های مشتق شده از خرما مانند شیره خرما، شربت خرما، پاشیده خرما، شکر مایع خرما، ارک «طرونه» و ساگو است.

همچنین از آنجایی که هسته خرما حاوی فیبر غذایی و ترکیبات فنلی است، می‌توان از آن در غذاهای کاربردی استفاده کرد.

میوه خرما یک ماده همه کاره است که می‌توان از آن در انواع غذاها از جمله دسر، سس و نان استفاده کرد. می‌توان آن را به صورت خام، پخته یا خشک مصرف کرد و اغلب به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی در دستور العمل‌ها استفاده می‌شود.

میوه خرما علاوه بر کاربردهای آشپزی، فواید سلامتی زیادی نیز دارد. سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم، منیزیم و ویتامین B6 است و همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است.

آسیب‌شناسی زنجیره ارزش خرما در ایران

چطور شیره خرما را در خانه درست کنیم؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم