چطور شیره خرما را در خانه درست کنیم؟

4.8/5 - (30 امتیاز)
شیره خرما در داخل ظرف

خرما مشخصات تغذیه‌ای عالی دارد، از این رو در این مطلب درباره نحوه و طرز تهیه شیره خرما در خانه، به نگارش سیاهه پرداخته‌‌ایم.

اما بهتر است بدانیم بیشتر کالری موجود در خرما از کربوهیدرات‌ها تامین می‌شود. بقیه از مقدار بسیار کمی پروتئین هستند. خرما با وجود کالری که دارد، علاوه بر مقدار قابل توجهی فیبر، حاوی برخی ویتامین ها و مواد معدنی مهم است.

فیبر می‌تواند با جلوگیری از یبوست به سلامت دستگاه گوارش کمک کند. با کمک به تشکیل مدفوع، حرکات منظم روده را تقویت می‌کند.

در یک مطالعه، 21 نفر که 7 خرما در روز به مدت 21 روز مصرف کردند، بهبودی در دفعات مدفوع و افزایش قابل توجهی در حرکات روده نسبت به زمانی که خرما نمی‌خوردند، داشتند.

علاوه بر این، فیبر موجود در خرما ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد. فیبر هضم را کند می‌کند و ممکن است به جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون بعد از خوردن غذا کمک کند.

به همین دلیل، خرما دارای شاخص گلیسمی (GI) پایینی است که میزان سریع افزایش قند خون شما پس از خوردن یک غذای خاص را اندازه‌گیری می‌کند.

مواد لازم برای تهیه شیره خرما

  • خرما به مقدار دلخواه
  • آب جوش به مقدار وزن خرما

طرز تهیه شیره خرما

  •  ابتدا خرماها را در یک آبکش بریزید و مقداری آب روی آنها بگیرید تا شسته شوند. سپس هسته خرماها را جدا کنید. (خرماهای شیره‌دار برای تهیه شیره مناسب­تر هستند.)
  • خرماهای بدون هسته را در یک قابلمه ریخته و آب جوش را روی آنها بریزید و اجازه دهید نیم ساعت بماند. مقدار آب جوش باید به اندازه‌‌ای باشد که روی خرماها را کاملا بپوشاند.
  • پس از نیم ساعت، قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب به جوش بیاید. پس از به جوش آمدن آب، حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید خرماها در آب کاملا پخته و نرم شود. سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و بگذارید نیم ساعت دیگر در همان آب بماند.
  • پس از آنکه مخلوط خرما و آب از حرارت افتاد، آنها را در یک صافی (پارچه تمیز و نازک نخی) بریزید و با دست خرماها را فشار دهید تا شیره آنها جدا شده و از صافی خارج شود. دقت داشته باشید که گوشت و پوست خرما نباید از صافی رد شود.
  • شیره خرمای صاف شده را مجددا روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی بجوشد و غلیظ شود. شیره را به طور مداوم هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد. (چنانچه حرارت زیاد باشد رنگ شیره قهوه‌ای رنگ می‌شود.) در حدود یک الی یک ساعت‌و‌نیم زمان لازم است تا شیره قوام یابد و به غلظت مناسب برسد. پس از آنکه شیره به غلظت کافی رسید حرارت را خاموش کنید.
  • شیره را در ظرف‌های مناسب و دربسته ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

سرکه بالزامیک خرما را چطور درست کنیم

راه‌های منجمد کردن خرما در خانه

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم