دلگان، بهشت رنگی ایران

5/5 - (1 امتیاز)
معصوم عبدالهی - دلگان

«معصوم عبدالهی»، متولد 1367، ساکن دلگان سیستان و بلوچستان است او کارشناسی کشاورزی دارد و دانشجوی کارشناسی ارشد کشاورزی است.

وی در مورد علاقه‌مندی و فعالیت‌هایش به کشاورزی می‌گوید: «پدر بنده به شغل کشاورزی مشغول بوده و از کشاورزان پیشروی منطقه به شمار می‌رود، یکی از کشت‌های منطقه دلگان، گیاه حنا است که از لحاظ کیفیت و مرغوبیت، بهترین نوع حنا و یک برند معتبر محسوب می‌شود.

گیاه حنا، کاربردها و مصارف زیادی در صنایع آرایشی ، بهداشتی و دارویی دارد و از دیر باز به عنوان یک رنگ طبیعی برای مو و یا نقش حنا برای دست‌وبدن و پوست و برای جلوگیری ازبیماری‌های قارچی و پوستی کاربرد داشته است.

با افزایش مصرف مواد رنگی شیمیایی و مشکلات و عوارض ناگوار این مواد بر بدن انسان، گروهی از شرکت‌های سازنده مواد و وسایل آرایشی که در راس آنها شرکت‌های فرانسوی قرار دارند تمایل به مصرف رنگ‌های طبیعی پیدا کردند که در این میان حنا مورد توجه قرار گرفت.

با افزایش مصرف کودها و سموم شیمیایی، این شرکت ها در صدد استفاده از حناهای ارگانیک برآمدند که شرکت «اکوسرت» فرانسه به عنوان مرجع  تایید ارگانیک بودن مواد آرایشی و بهداشتی گیاهی اقدام به تست و بررسی انواع نمونه‌های حنا کرد.

در ایران هم پس از ابلاغ دستورالعمل کارشناسان کنترل کیفی محصولات کشاورزی توسط سازمان نظام مهندسی، بنده با شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های مربوطه و دریافت گواهی کارشناس کنترل کیفی با نظارت بر کشت حنای مزرعه پدر و با همکاری دو نفر از کارشناسان خبره جناب آقای مهندس مهدی ناظم از اصفهان و سرکار خانم مهندس حلیمه رئیسی از استان کرمان، موفق به تولید حنای ارگانیک با تایید شرکت اکوسرت فرانسه و در آخر گواهی استاندارد کشور عزیزم ایران شدم.

البته از سوی دیگر، افراد زیادی هم مشغول به کارشدند از جمله کارگر برای آبیاری، علف‌زنی، نشاکاری، بذرچینی، برش، خردکردن و آسیاب کردن بسته بندی.»

خانم عبدالهی درصدد است تا در زمینه برندسازی، بسته بندی، صادرات و توسعه کشت ارگانیک حنا در جهت افزایش درآمد و نیز حذف واسطه‌گری  و در نهایت احقاق حق کشاورزان زحمت کش منطقه دلگان با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان این شهرستان و نیز کارشناسان استان ادامه فعالیت کند.

او در مورد ثبت برند اضافه می کند:

«فعلا در حال ایجاد و ثبت برند برای حنای دلگان هستیم و از جمله شرکت هایی که در زمینه حنای ارگانیک فعال بوده است شرکت «افرند دانش پارسیان» هست که از سال 96 با هدف ایجاد زمینه های جدید در کشاورزی و دامپروری شروع به فعالیت نموده و با شرکت در زمینه دامپروری ( تولید خوراک، کنسانتره و مکمل های دامی دام‌های سنگین و سبک و بصورت ویژه روی دام‌های سبک پر تولید داخلی و خارجی، تصفیه فاضلاب های دامپروری‌های صنعتی،  تولید اسپرم دام سبک، تولید تجهیزات دام سبک) و در زمینه کشاورزی ( تولید کودهای کشاورزی، مزارع کاری با مجموعه‌های کشت و دام، مشاوره، طراحی، نظارت و اجرای طرح‌های کشاورزی،  تجاری سازی ایده های جدید کشاورزی) فعالیت خود را در اصفهان آغاز کرده و یکی از طرح های موفق این شرکت همکاری در جهت ارگانیک سازی حنا بوده است.»

زنان کارآفرین در کشاورزی را بشناسیم

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم