تصویب احداث سردخانه ۲۰ هزار تنی زیر صفر و بالای صفر جهت ذخیره سیب زمینی

امتیاز دهید
احداث سردخانه برای ذخیره سیب زمینی

احداث سردخانه ۲۰ هزار تنی زیر صفر و بالای صفر از مصوبات بازدید استاندار اردبیل از واحد فرآوری سیب زمینی برای تکمیل زنجیر تولید مجموعه بود که نقش مهمی در ذخیره‌سازی مناسب سیب‌زمینی برای تولید خلال در طول سال دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری اردبیل، اکبر بهنامجو در جریان بازدید از یک واحد فرآوری سیب‌زمینی افزود: ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی به ویژه برای محصول سیب‌زمینی در استان اردبیل از ضروریات است و برای توسعه فازهای واحدهای موجود تسهیلات لازم از محل بانک‌های مختلف جذب می‌شود.

وی بیان کرد: با توسعه فازهای فعالیت واحدهای صنایع تبدیلی در استان اردبیل از خام فروشی محصولات کشاورزی و باغی جلوگیری خواهد شد.

استاندار اردبیل همچنین احداث انبارهای سرد برای نگهداری فرآورده‌های کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی برای بازاریابی مناسب را نیز  در راستای توسعه واحدها ضروری برشمرد و از برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت سردخانه‌های این استان به ۴۰۰ هزار تن خبر داد.

وی اضافه کرد: طول عمر نگهداری محصولات با احداث سردخانه بالا می‌رود و ضرر و زیانی متوجه کشاورزان و همچنین صاحبان واحدهای صنایع تبدیلی نمی‌شود.

در این بازدید مقرر شد مجوزهای لازم در راستای توسعه این واحد از ظرفیت ۶۰ هزار تن به ۱۲۰ هزارتن و اشتغال ۳۰۰ نفری از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط صادر شود.

در حال حاضر ۲۸۰  واحد صنایع تبدیلی و غذایی با ظرفیت فرآوری بیش از سه میلیون تن محصول در استان اردبیل فعال است.

مصارف سیب زمینی

سیب زمینی برای مصارف مختلف و نه تنها به عنوان سبزی برای پخت و پز در خانه استفاده می‌شود.

در واقع، این احتمال وجود دارد که کمتر از 50 درصد سیب‌زمینی‌های کشت شده در سراسر جهان به صورت تازه مصرف شوند.

بقیه به محصولات غذایی سیب زمینی و مواد غذایی تبدیل می‌شوند. گاو و مرغ را با آن تغذیه می‌کنند. فرآوری شده به نشاسته برای صنعت و دوباره به عنوان غده بذر برای رشد محصول سیب زمینی در فصل آینده استفاده می‌شود.

موارد مصرف مواد غذایی: تازه، منجمد، خشک شده

سیب زمینی های تازه پخته، آب پز یا سرخ می‌شوند و در طیف شگفت‌انگیزی از دستور‌العمل‌ها استفاده می‌شوند: پوره سیب زمینی، پنکیک سیب زمینی، کوفته سیب زمینی، سیب زمینی دوبار پخته، سوپ سیب زمینی، سالاد سیب زمینی و سیب زمینی گراتن.

اما مصرف جهانی سیب زمینی به عنوان غذا از سیب زمینی تازه به محصولات غذایی فرآوری شده با ارزش افزوده تغییر می‌کند.

یکی دیگر از محصولات فرآوری شده، ترد سیب زمینی  یا همان چیپس، پادشاه دیرینه غذاهای میان وعده در بسیاری از کشورهای توسعه یافته است.

تکه‌های سیب زمینی خشک‌شده در محصولات خرده‌فروشی پوره سیب زمینی، به عنوان مواد تشکیل دهنده در میان وعده‌ها و حتی به عنوان کمک غذایی استفاده می‌شود.

آرد سیب زمینی، یکی دیگر از محصولات کم آب، توسط صنایع غذایی برای چسباندن مخلوط‌های گوشتی و غلیظ کردن سس‌ها و سوپ‌ها استفاده می‌شود.

نشاسته سیب زمینی یک پودر خوب و بی‌مزه با حس عالی در دهان، ویسکوزیته بالاتری نسبت به نشاسته گندم و ذرت دارد و محصول خوشمزه‌تری را ارائه می‌دهد.

به عنوان قوام‌دهنده سس‌ها و خورش‌ها و به عنوان ماده اتصال‌دهنده در مخلوط کیک، خمیر، بیسکویت و بستنی استفاده می‌شود.

موارد استفاده غیر غذایی: چسب، خوراک حیوانات و اتانول درجه سوخت

نشاسته سیب زمینی به طور گسترده در صنایع داروسازی، نساجی، چوب و کاغذ به عنوان چسب، چسب، عامل بافت و پرکننده و شرکت‌های حفاری نفت برای شستشوی گمانه‌ها استفاده می‌شود.

نشاسته سیب زمینی یک جایگزین 100٪ زیست تخریب پذیر برای پلی استایرن و سایر پلاستیک‌ها است و به عنوان مثال در بشقاب‌ها، ظروف و چاقوهای یکبار مصرف استفاده می‌شود.

پوست سیب‌زمینی و سایر ضایعات «ارزش صفر» حاصل از فرآوری سیب‌زمینی سرشار از نشاسته است که می‌تواند برای تولید اتانول با درجه سوخت، مایع و تخمیر شود.

یک مطالعه در استان نیوبرانزویک کانادا که در حال کشت سیب زمینی است تخمین زده است که 44000 تن زباله فرآوری می‌تواند 4 تا 5 میلیون لیتر اتانول تولید کند.

در فدراسیون روسیه و سایر کشورهای اروپای شرقی، نیمی از برداشت سیب زمینی به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود. گاوها را می‌توان تا 20 کیلوگرم سیب زمینی خام در روز تغذیه کرد، در حالی که خوک‌ها با رژیم غذایی روزانه 6 کیلوگرم سیب زمینی آب پز به سرعت چاق می‌شوند.

انبارمانی نامناسب سیب زمینی در اردبیل

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم