مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی از تشکیل ۸۷ روستا بازار در کل کشور خبر داد که ۴۳ روستابازار مربوط به خراسان رضوی است همچنین ۱۰۰ روستابازار دیگر تا پایان سال در خراسان رضوی راهاندازی می شود.
به گزارش ایسنا، ایرج ناصری مقدم در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی که در ۲۷ خرداد در سالن اجتماعات تعاون روستایی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد:
«سازمان تعاونی روستایی از دو قسمت دولتی و شرکتها و اتحادیههای خصوصی تشکیل شده که به مجموع آن شبکه تعاون روستایی میگویند. سازمان تعاون روستایی با ۱۴۴ نفر نیرو در سطح استان وظیفه هدایت، حمایت و نظارت ابن بخشها رابه عهده دارد.
مجموع تشکلهایی که درحال حاضر تحت نظارت این سازمان هستند، ۶۹۷ تشکل است. این تشکلها شامل شرکتهای تعاون روستایی و اتحادیههای مربوطه، تعاونیهای تولید و تشکلهای تخصصی کشاورزی مانند دامداران، مرغداران، گاوداران، زنبورداران، پرورشدهندگان کرم ابریشم و…. است.»
وی افزود: «در کنار این موارد، سمنهای نظامهای صنفی و کالاهای کشاورزی در هر۳۲ شهرستان فعالیت میکنند.»
بازاریابی محلی به برندها اجازه میدهد تا مخاطبان مربوطه را که به طور خاص به محصولات یا خدمات آنها علاقهمند هستند، هدف قرار دهند و روستابازار در استان خراسان رضوی می تواند در برندسازی کسب و کارهای خُرد مفید باشد.
ایجاد بازارهای محلی برای مواد غذایی تولید شده در محلی باید بخشی از تلاشها برای احیای اقتصاد محلی، کاهش طرد اجتماعی، حفظ تنوع زیستی، مبارزه با تغییرات آب و هوا و حفظ معیشت روستایی باشد.
ارتقای شرکت بازارهای محلی با تشویق کشاورزان به استفاده از فرصتهای نظارتی جدید ارائه شده توسط تجارت خردهفروشی کشاورزی (RHD) یا تولید محلی، حاشیهای (MLO) ابتکارات تجاری محور را در میان تولیدکنندگان مواد غذایی فعلی و بالقوه در سطح جامعه، شهرستان یا منطقه ترویج میکنند.
فروش مستقیم به مصرفکنندگان دارای منافع زیر است:
ایجاد اشتغال محلی: بازارهای محلی باعث ایجاد مشاغل محلی و پتانسیل فرصتهای شغلی جدید مرتبط با فناوری اطلاعات جدید، اقتصاد اشتراکی و راهحلهای فناوری غیرمتمرکز میشوند.
می توان مشاغل جدید مرتبط با خدمات مبتنی بر اینترنت برای فروش و بازاریابی، تدارکات، اشتراک تسهیلات، مشاوره کشاورزی، حسابداری و مالی و مشاوره حقوقی و همچنین فرصتهای شغلی جدید مرتبط با پردازش مواد غذایی در مقیاس کوچک، بسته بندی و ذخیرهسازی ایجاد کرد.
ایجاد فرصتهای تجاری جدید: ساکنان محلی را به طور حرفهای بسیج میکند و آنها را تشویق میکند تا ابتکارات اقتصادی و اجتماعی نوآورانهای را به صورت محلی در زمینه تولید، فرآوری و توزیع مواد غذایی تولید شده محلی انجام دهند.
دولت محلی میتواند خطرات و هزینههای راهاندازی کسبوکارهای جدید و تقویت یا جهتدهی مجدد کسبوکارهای موجود را کاهش دهد، زیرا این موارد در بازار محلی در حین ایجاد (مانند علائم تجاری و برندسازی یک باشگاه خریداران) پخش میشوند، اما باعث ایجاد فردی میشوند.
مزایا (فروش). با ایجاد فرصتهای تجاری جدید، بازارهای محلی بازاری برای دانش، مهارتها و شایستگیهای جدید ایجاد میکنند.
افزایش جذابیت منطقه: بازارهای محلی با ایجاد حس تعلق به ساکنان و ادغام ابتکارات محلی در یک کل واحد، هویت یک محل یا منطقه را ارتقا میدهند و در عین حال جذابیت منطقه را برای گردشگران، سرمایهگذاران و سایرین در داخل و خارج از کشور ایجاد میکنند.
محافظت از محیط زیست: بازارهای محلی از روشهای کشاورزی سنتی، سازگار با محیطزیست و سازگار با منظره حمایت میکنند که تنوع زیستی را حفظ میکند. صرفه جویی در انرژی به دلیل محدود شدن حمل و نقل غیر ضروری و کاهش انتشارات مضر و اثرات آب و هوایی حاصل میشود.
ترویج تغذیه سالمتر: مواد غذایی از مزارع کوچک با استفاده از روشهای غیرصنعتی منبعی از غذاهای سالم، خوشمزه و تازه را فراهم میکند.
افزایش عرضه و در دسترس بودن، تغذیه و سبک زندگی سالمتر را قادر میسازد و ترویج میکند.
به امنیت غذایی کمک میشود: حفظ و حفظ قابلیتها و منابع تولید غذا به صورت محلی برای تضمین امنیت غذایی بسیار مهم است.
مبارزه با محرومیت اجتماعی و اقتصادی: بازارهای محلی کشاورزان کوچک و خانوادههایشان را قادر میسازد تا درآمد خود را از طریق فروش مؤثرتر محصولات خود افزایش دهند و در نتیجه وابستگی آنها به انتقالهای اجتماعی و یارانهها کاهش مییابد.