رشد طبقه متوسط در آسیا و اقبال صنایع غذایی

5/5 - (1 امتیاز)
مواد غذایی در کنار هم با پس زمینه مشکی - رشد طبقه متوسط در آسیا

آسیا شاهد سریع‌ترین رشد طبقه متوسط در جهان است، در سال 2020، تخمین زده شد که 2 میلیارد آسیایی، طبقه متوسط آن را تشکیل می‌دادند و این تعداد تا سال 2030 به 3.5 میلیارد نفر افزایش می‌یابد.

همچنین کووید-19، تمرکز مصرف‌کننده را بر انتخاب‌های رژیم غذایی سالم، توجه به جایگزین‌های بدون گوشت و به انتشار کربن ناشی از تولید محصولاتی که مصرف می‌کنند، از جمله غذا و سایر محصولات کشاورزی افزایش داده است.

در آسیا بویژه در سنگاپور، ژاپن و چین، تمرکز مصرف‌کننده بر سلامت با افزایش درآمد قابل تصرف، نوآوری‌های فناوری در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و سیاست‌های حمایتی دولت برای افزایش تقاضا برای محصولات جایگزین گیاهی در بازارهای آسیایی بدست می‌آید.

برای پاسخگویی به این تقاضا، سرمایه‌گذاری در پژوهش‌های علمی برای تولید غذاهای نوآورانه در حال رشد است و طیف محصولات غذایی جدید در فضای پروتئین‌های جایگزین به سرعت در حال رشد است و شامل جایگزین‌های گیاهی برای غذاهای دریایی، جایگزین‌هایی بدون لبنیات و نوشیدنی‌ها می‌شود.

میان وعده‌های پروتئینی بدون گوشت. از نوامبر 2019 تا نوامبر 2020، استارت‌آپ‌های پروتئین جایگزین در منطقه آسیا و اقیانوسیه بیش از 230 میلیون دلار جمع آوری کردند. اگرچه نسبتاً ناچیز است، اما در مقایسه با 741 میلیون دُلاری که تنها در سه ماهه اول سال 2020 توسط شرکت‌های مستقر در ایالات متحده جمع‌آوری شده است، سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده در آسیا نسبت به سه سال گذشته‌، بیش از 350 درصد (4.5 برابر) بیشتر بوده است.

با سرمایه گذاری سریع، تولید غذاهای گیاهی در آسیا با سرعت فراتری از بازار سنتی تکامل می‌یابد. به‌طور فزاینده‌ای، از آنجایی که سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری و نوآوری محصول برای برآوردن ذائقه‌های محلی و کاهش اثرات زیست‌محیطی تولید شتاب می‌گیرد، محصولات جدیدی از طیف وسیع‌تری از منابع پروتئین گیاهی موجود در نخود، جلبک، بادام‌زمینی، ارزن، عدس و قارچ فرموله می‌شوند و طعم و مزه همچنان پادشاه است.

بر اساس یک نظرسنجی جهانی UBS Evidence Lab در فوریه 2021، نگرانی‌های مربوط به طعم و مزه همچنان عامل اصلی بازدارندگی مصرف‌کنندگانی است که تمایلی به امتحان کردن جایگزین‌های گوشت گیاهی ندارند، 52 درصد از آنها به این موضوع اشاره کردند که «فکر نمی‌کنم طعم خوبی داشته باشد». در حالی که فقط 27٪ این محصولات را به عنوان «خیلی گران در برابر گوشت حیوانات» ذکر کرده‌اند..

گیاهخواران

کشورهای آسیایی، سابقه طولانی در رژیم غذایی غنی از گیاهان دارند. آسیا و اقیانوسیه در حال حاضر 92 درصد از بازار غذای جایگزین گوشت در جهان را به خود اختصاص داده‌اند، زیرا تقاضا برای توفو در این منطقه زیاد شده است.  همچنین هند در بالاترین میزان گیاهخواری در رتبه بندی جهانی قرار دارد و گیاهخواران 38 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و در سراسر منطقه، بیش از یک سوم از مصرف‌کنندگان، رژیم غذایی کم یا بدون گوشت دارند.

گیاهخواران در آسیا قرن‌هاست که محصولات مبتنی بر سویا را به عنوان منبع پروتئین مصرف می‌کنند که پایه خوبی برای پذیرش جایگزین های گوشت مبتنی بر سویا و سایر محصولات پروتئینی جدید است.  با این حال، گیاهخواران در حال حاضر درصد نسبتاً کمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، به طوری که تنها 4٪ از مصرف‌کنندگان به عنوان «وگان» و 6.4٪ به عنوان «گیاهخوار» شناخته می‌شوند.

از سوی دیگر، افرادی که به دنبال تنوع بخشیدن به رژیم غذایی خود با گزینه‌های گیاهی بیشتر بدون پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی یا گیاهخواری سختگیرانه هستند – به اصطلاح فلکسی‌ترین‌ها یا کاهش‌دهنده‌های گوشت (انعطاف‌پذیران) – گروه بسیار بزرگ‌تری هستند که در سال 2020 ، 42 درصد از مصرف‌کنندگان در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند.

تاثیرات زیست‌محیطی

یکی از انگیزه های ذکر شده توسط انعطاف‌پذیران، افزایش آگاهی از تأثیرات زیست‌محیطی تبدیل زمین به کشاورزی، همراه با جنگل زُدایی و از دست دادن تنوع زیستی مرتبط است. داده‌ها نشان می‌دهد، اتخاذ یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه می‌تواند استفاده از زمین‌های کشاورزی را تا 75 درصد، کاهش دهد

به طور مشابه، رژیم گیاهخواری، ردپای کربن افراد را به شدت کاهش می‌دهد. محصولات گوشتی، به دلیل تبدیل انرژی گیاهی به انرژی حیوانی با کربن فشرده و هم به دلیل متان آزاد شده از مدیریت کود و تخمیر روده‌ای در نشخوارکنندگان، ردپای کربن بیشتری در هر کالری نسبت به محصولات مبتنی بر غلات یا سبزیجات دارند.

در سال 2020، سنگاپور با تأیید استارت‌آپ آمریکایی Eat Just ، فراتر از جایگزینی گیاهان به جای گوشت رفت و به اولین کشوری در جهان تبدیل شد که فروش به اصطلاح «گوشت تمیز» را که از حیوانات ذبح شده تهیه نمی‌شود، مجاز کرد. کشاورزی سلولی – فرآیند تولید گوشت پرورش‌یافته از یک سلول – جایگزینی برای غذای گیاهی است که چالش‌های زیست‌محیطی ایجاد شده توسط تولید گوشت سنتی را نیز برطرف می‌کند. سنگاپور با اعطای مجوز قانونی برای اولین بار می‌تواند در یک انقلاب جهانی در تولید مواد غذایی پیشرو باشد.

در آسیا، فناوری‌های جدید نه تنها برای تولید جایگزین‌های پروتئین گیاهی با کیفیت بالا برای گوشت، بلکه برای فعال‌کردن قابلیت ردیابی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به مراقبت فزاینده مصرف‌کنندگان در مورد آنچه می‌خورند، تقاضا برای تضمین زنجیره تامین ایمن و شفاف در حال افزایش است.

یک نظرسنجی در سال 2020، نشان داد که 60 درصد از مصرف‌کنندگان در شهرهای بزرگ چین که اکثریت طبقه متوسط ​​رو به رشد کشور را در خود جای داده‌اند، گفته‌اند که اکنون همیشه برچسب‌های مواد غذایی بسته‌بندی شده را بررسی می‌کنند و محصولی را خریداری نمی‌کنند مگر اینکه سالم به نظر برسد.

همچنین توجه به بازار غذاهای حلال و خرید الکترونیک درآسیا در حال افزایش است که همه‌‌ی این موارد، سرمایه‌گذاری‌های هدفمند را می‌طلبد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم