روستای سیمین کجاست؟

امتیاز دهید
روستای سیمین

روستای سیمین  در استان همدان واقع است و  از غرب به کوه سرکه‌زار، از جنوب شرقی به کوه بلاغ، از شمال غربی به کوه تخت رستم و دره سرخ‌پا، از جنوب به دره ولی‌شکر، از جنوب شرق به دره‌جن و از شمال به کوه دره یونجه‌چال محدود می‌شود.

نوع خاص معماری خانه‌ها، استفاده از مصالح بومی و سبک معماری مراکز محلات، این منطقه را به عنوان روستایی شاخص با ارزش‌های معماری قابل توجه معرفی می‌کند.

به گزارش ایسنا، روستای سیمین به علت برخورداری از محور رودخانه موجود در روستا و قرار گرفتن آن در موقعیت نسبتاً کوهستانی یک روستای کاملاً طبیعی است و دارای دره‌های بسیار زیادی است که شاید به ۵۰ عدد برسد.

بافت و الگوی معماری سنگی روستا مهمترین ویژگی آن است که در معماری همدان این نوع الگو بسیار دیده می‌شود و معماری سنگی‌اش عموماً از سنگ گرانیت خارای همدان به کار گرفته شده که دارای بافت سنگی تیره‌ای است که به علت اینکه این روستا و روستاهای مشابه در یک اقلیم سردسیر قرار دارند، تیرگی آنها باعث می‌شود نورخورشید را به مقدار زیاد جذب کنند و هدررفت انرژی کمتر اتفاق بیفتد تا بتواند تاب‌آوری لازم را در طول زمان داشته باشد.

گردشگری کشاورزی

به گفته دانشیار رشته طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینا،دو بُعد گردشکری مفید در این روستا وجود دارد که اولی گردشگری کشاورزی است، در این نوع گردشگری محصولات باغات می‌توانند به شکل خاصی در معرض بازدید گردشگران قرار گیرند و کسب و کار اقتصادی راه بیندازند، دومی معماری زیبای روستاست که متأسفانه با سرعت خاصی در حال تخریب است و اگر به آن توجه نشود در آینده نزدیک معدود بناها، معبرها و کوچه‌های روستا از دست خواهد رفت.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بافت زیبای روستا که برگرفته از معماری مناطق کوهستانی است و به ویژه مصالحی که با جزئیات زیبا در جداره‌ها و بدنه‌ها کار شده به اضافه گردشگری کشاورزی می‌تواند روستا را به روستایی برجسته در میان روستاهای هدف گردشگری تبدیل کند و باید در این دو بُعد سرمایه‌گذاری خوبی انجام شود.

وی تصریح کرد: در کنار موارد یاد شده ورزش‌های زمستانی که گاهی در این مناطق اتفاق می‌افتد و به صورت کوهنوردی یا تفریحی و تفننی است از جمله قابلیت‌هایی است که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

سجادزاده بیان کرد: همدان یکی از مناطقی است که ویژگی‌های منحصربفردی دارد؛ به عنوان مثال محصولاتی مانند گردوی تویسرکان که دومین گردوی مرغوب دنیا محسوب می‌شود یکی از فرصت‌های مناسب در این زمینه است.

وی اضافه کرد: استعدادهای کشاورزی منطقه، اقلیم بسیار مناسب، منابع زیرزمینی و محصولاتی که عمده اقتصاد روستائیان را تشکیل می‌دهد، فرصت مناسبی هستند که نشان می‌دهند باید روی گردشگری روستایی متمرکز شویم.

سجادزاده افزود: اگر بخواهیم در حوزه‌ای ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه را کشف کنیم باید به قابلیت‌های طبیعی و بسترهای زمینه‌ای آن منطقه توجه کنیم که در مطالعات صورت گرفته بر روی روستاهای دامنه شمالی الوند مهمترین استعداد و ظرفیت گردشگری کشاورزی در اولویت اول است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم