انواع واحدهای پرورشی یک مزرعه گردشگری

امتیاز دهید

وبینار «مروری بر انواع واحدهای پرورشی یک مزرعه گردشگری  (جانوری- گیاهی) »  توسط مرکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی رسول اکرم(ص) دامغان در تاریخ 11 مرداد از ساعت 8:30 الی 12 برگزار شد.

مدرس این وبینار، دکتر سعیدرضا اصغری – رئیس گروه توسعه کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی مرکز  و مدرس و مشاور طرح‌های گردشگری کشاورزی، در ساعات مقرر شده به ارائه‌ی دو مقوله‌ی گیاهان و گردشگری کشاورزی و نقش حیوانات در گردشگری کشاورزی پرداختند.

گیاهان و گردشگری کشاورزی

توجه به مقوله‌ی گیاهان در گردشگری و همچنین گیاهان و گردشگری کشاورزی دو موضوع اصلی هستند که در بخش اول مطرح شدند، گیاهان به سبب ایجاد آرامش روحی، بهبود کیفیت خواب، طراوت و مثبت اندیشی و ایجاد هیجان و سرزندگی، تاثیر فراوانی در صنعت گردشگری می‌توانند داشته باشند.

در واقع، اولین واکنش به دریافت گل بعد از 5 ثانیه، لبخند حاکی از احترام، ادب و تشکر؛ لبخند هیجان‌زده همراه با کلامی خاص و لبخند حاکی از دوستی و صمیمت است.

گیاهان در صنعت گردشگری می‌توانند بصورت‌های طراحی فضای سبز اماکن گردشگری، طراحی داخلی اماکن گردشگری، اکوتوریسم و گردشگری کشاورزی نمود داشته باشند.

در کاربرد گیاهان و گردشگری کشاورزی، موضوعاتی چون تجربه، لذت، کشف؛ کشت در محیط باز (زراعت، جالیز)؛ باغبانی و فضای سبز و کشت در محیط‌های کنترل‌شده مطرح هستند.

کشت گیاهان علوفه‌ای، کشت دانه‌های روغنی، کشت حبوبات، کشت غلات یک‌ساله، کشت گیاهان غیرخوراکی، کشت کاکتوس علوفه‌ای و میوه‌ای، کشت و پرورش گیاهان معطر و ادویه‌ای، کشت سبزیجات، کشت گیاهان جالیزی و آجیلی، کشت گیاهان صنعتی، کشت گیاهان چندساله‌ی مقاوم به خشکی و کشت گیاهان دارویی از مواردی هستند که در کشت در محیط باز به کار می‌آیند.

به گفته‌ی دکتر اصغری، باغات و مزراع توت؛ کاشت درختان مثمر معتدله و سردسیری؛ کاشت درختان مثمر گرمسیری و نیمه‌گرمسیری؛ کاشت درختان غیرمثمر صنعتی و زینتی؛ کشت گیاهان پوششی و چمن برای فضای سبز؛ کشت درختچه‌های بونسای؛ نهالستان‌ها؛ باغ گل‌ها؛ کشت در محیط‌های کنترل‌شده مانند گلخانه گیاهان جالیزی، گلخانه گیاهان دارویی، گل‌های شاخه‌بریده و تزئینی، گلخانه میوه‌های استوایی، کشت و پرورش گیاهان آپارتمانی، کشت گیاهان آبزی و آکواریومی، کشت هیدروپونیک (علوفه، سبزیجات، گیاهان آپارتمانی وگیاهان دارویی)، آئروپونیک(قلمه‌های درختان، زعفران و توت‌فرنگی)، کشت‌و پرورش کاکتوس، کشاورزی شهری، کارگاه کشت بافت،  پرورش آغازیان فتوسنتز‌کننده (پرورش جلبک و پرورش فیتوپلانکتون و تولید آب سبز)، موضوعاتی هستند که باید در مقوله ی گیاهان و گردشگری کشاورزی مورد توجه قرار گیرند.

نقش حیوانات در گردشگری کشاورزی

در بخش دوم این ارائه، مدرس وبینار به تشریح واحدهای پرورش حیوانات تولیدی و غیرتولیدی و همچنین مزارع خانوادگی پرداختند. طبق گفته‌ی دکتر اصغری، مزارع گردشگری از لحاظ نوع محصول به مزارع تک‌محصولی، مزارع کشت‌مخلوط، مزارع گلخانه‌ای، مزارع پرورش حیوانات اهلی و مزارع ترکیبی  تقسیم می‌شوند.

مزایای استفاده از حیوانات در گردشگری کشاورزی، مواردی چون تنوع گونه‌ای و نژادی، جذابیت بالا برای تمامی رده‌های سنی به خصوص کودکان، تولید انواع محصولات غذایی پایه و تبدیلی متنوع، قابلیت استفاده در تمامی مزارع، جذابیت بالای سیستم‌های پرورش سنتی و درآمدزایی مناسب در هر دو سیستم تولیدی و غیرتولیدی(ورزشی و زینتی) هستند.

همچنین از مشکلات نگهداری حیوانات می‌توان به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، ایجاد دافعه به علت بوی نامطبوع، ترس برخی افراد از حیوانات خاص، رفتار تهاجمی حیوانات نر و حیوانات مادر و مسائل مرتبط با رفاه حیوانات اشاره کرد.

واحدهای پرورش حیوانات تولیدی

از جمله واحدهای پرورش حیوانات تولیدی، پرورش طیور صنعتی، شیلات و آبزی‌پروری، پرورش دام صنعتی و پرورش بی‌مهرگان و آغازیان هستند، در سیستم‌های پرورش دام صنعتی، پرورش گاو، پرورش دام سبک و پرورش شتر و الاغ مطرح هستند که در سیستم‌های پرورش گاو و گاو میش می‌توان به پرورش گاو شیری، پرورش گاومیش و پرواربندی گوساله اشاره کرد.

برخی از نژادهای صنعتی، سمینتال، برهمن، آبی بلژیکی و هلشتاین بوده و برخی از نژادهای خاص جهان، لانگ‌هورن، هایلند، یاک، گالووی و آنکول واتوسی  و توده‌های گاو ایران چون سیستانی، گلپایگانی و سرابی هستند.

در سیستم‌های پرورش دام سبک نیز، پرورش  گوسفند داشتی، پرورش بزهای کرکی، پرورش بزهای شیری و پرواربندی بره و بزغاله مطرح هستند از جمله نژادهای گوسفند و بز می‌توان به گوسفند رومانوف، بز آلپاین، بز سانن، گوسفند مرینو و بز مورسیانا گرانادا اشاره کرد. برخی از توده‌های گوسفند و بز ایران، قره‌گل، بز مهابادی، بلوچی، کبوده و افشاری هستند.

در مقوله‌ی پرورش شتر و الاغ هم، پرورش شتر یک کوهانه، پرورش شتر دو کوهانه، پرواربندی حاشی و پرورش الاغ شیری وجود دارند. در سیستم‌های پرورش طیور نیز، پرورش مرغ و خروس و پرورش سایر ماکیان مطرح هستند که می‌توان به به پرورش مرغ تخم‌گذار، جوجه کشی و فروش جوجه یک روزه، پرورش و فروش ماکیان بومی و پرورش جوجه گوشتی اشاره کرد. نژادهای زیبای مرغ و خروس، لهستانی، ابریشمی، لاری، سبرایت و اپنزلر هستند.

در سیستم‌های پرورش و آبزی پروری، سیستم‌های پرورش و صیدماهی و پرورش سایر آبزیان مطرح است. صید ماهی از دریا، پرورش ماهی در قفس، پرورش ماهی گرمآبی و پرورش ماهی سردابی از جمله سیستم‌های پرورش و صید ماهی هستند.

در پرورش سایر آبزیان می‌توان به پرورش خرچنگ و لابستر، پرورش میگو، پرورش شقایق و مرجان و پرورش صدف خوراکی و مروارید اشاره کرد.

در مقوله‌ی پرورش بی‌مهرگان و آغازیان، پرورش حشرات و بی‌مهرگان و پرورش آغازیان مطرح هستند. در پرورش بی‌مهرگان، پرورش زالو، پرورش حلزون، پرورش عقرب، پرورش زنبور عسل، انسکتاریوم و پرورش کرم ابریشم وجود دارد در پرورش آغازیان فاقد توان فتوسنتز نیز، پرورش قارچ گانودرما و قارچ دکمه‌ای قابل توجه هستند.

واحدهای پرورش حیوانات غیرتولیدی

مدرس وبینار، مواردی چون پرورش اسب، پرورش پستانداران خانگی، پرورش ماهیان زینتی، پرورش پرندگان زینتی و شکاری، ذخیره‌گاه ژنتیکی حیات‌وحش و پرورش خزندگان و دوزیستان را از جمله‌ی واحدهای پرورش حیوانات غیرتولیدی برشمرد.

در مقوله‌ی پرورش اسب، مرکز پرورش اسب مسابقه، کورس‌های اسب‌سواری و پرورش اسب برای سایر مقاصد (پیمایش، درساژ و باراژ) مطرح بوده و همچنین نژادهای زیبای اسب در ایران و جهان، اسب آپالوسا، اسب فریزین، اسب آخال تکه ترکمن، اسب دره‌شوری، اسب کاسپین، پونی، تروبرد، اسب عرب و جیپسی هستند.

پرورش ماهیان گیاهخوار؛ پرورش ماهیان گوشتخوار؛ پرورش پرندگان زینتی و شکاری چون کبوتر، پرندگان زینتی کوچک، پرندگان زینتی بزرگ و پرندگان شکاری؛ پرورش پستانداران خانگی چون پرورش خرگوش، جوندگان کوچک، پرورش سگ گله و شکاری و پرورش گربه؛ پرورش خزندگان و دوزیستان چون پرورش تمساح و کروکودیل، پرورش سمندر و دوزیستان، پرورش مار و پرورش لاک‌پشت و ذخیره‌گاه ژنتیکی حیات وحش از سایر موضوعاتی بودند که دکتر اصغری در مقوله‌ی پرورش حیوانات غیرتولیدی به آن اشاره داشتند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم