معرفی مزرعه گردشگری توسکا

4/5 - (9 امتیاز)
تمشک در دستان

یکی دیگر از معرفی‌های ما مزرعه گردشگری توسکا است که توسط «مجید زمانی» احداث شده است، او بعد از ده سال تجربه در حوزه احداث مزرعه تمشک، متوجه این موضوع می‌شود که مردم دوست دارند خودشان تمشک بچینند، برای همین به سراغ اینترنت می‌رود و پس از گشت‌و‌گذار در آن به یکسری مزرعه در دنیا می‌رسد که به آن‌ها Upick  (یوپیک) می‌گویند، در این مزراع، مردم خودشان محصولی را که می‌خواهند مصرف کنند می‌چینند، می‌خورند و یا با خود، همراه  می‌برند.

و این سرآغاز تبدیل مزرعه تمشک به مزرعه گردشگری کشاورزی می‌شود، مزرعه گردشگری توسکا در گرگان، جاده توسکستان، روبروی روستای خیرات واقع شده است،  فاز اول این مزرعه در سال 98 مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بعدها توسعه یافته است، این مزرعه، اولین پروانه‌ی بهره‌برداری گردشگری کشاورزی کشور را داراست.

بزرگ‌ترین بخش این مزرعه، مزرعه تمشک است که در مردادماه، جشنواره برداشت آن برگزار می‌شود و توت فرنگی هم مانند تمشک، در داخل مزرعه به فروش می‌رسد و در بخش سبزیجات و صیفی‌جات، فضای باغچه‌ها به صورت مالکیت زمانی (تایم شیرینگ) به علاقه‌مندان واگذار می‌شود و افراد می‌توانند فرایند کاشت، داشت و برداشت محصول خود را به عهده داشته باشند.

به گفته‌ی مهندس زمانی، اتفاقی که در گردشگری کشاورزی می‌افتد تعامل بین کشاورز و گردشگر است، موضوع اصلی، آموزش کشاورزی است و گردشگران باید با فرایند تولید یک محصول کشاورزی آشنا شوند و حتی در این فرایند مشارکت داشته باشند برای مثال، در توسکا، کار دواطلبانه وجود دارد تا علاقه‌مندان، از تجربه‌های مزرعه‌داری بهره‌مند شوند.

امکانات مزرعه گردشگری توسکا

  • وجود زمین‌های ورزشی والیبال، بدمینتون، فوتبال و زمین ماسه‌ای (جهت بازی کودکان)
  • برگزاری مسابقات ورزشی و ایجاد فضا برای تمرین تیم‌های ورزشی در فضای مزرعه
  • میزبانی جشن‌های پایان سال تحصیلی مدارس
  • برگزاری مسابقه طناب‌کشی
  • برگزاری جنگ‌های شاد برای کودکان با عمو لبخند
  • وجود فضای عکاسی
  • وجود فضا برای تفریحات در مزرعه
  • وجود فضای اکوکمپ و اقامت شبانه در روز پنج‌شنبه
  • برگزاری تولد یا دورهمی با رعایت قوانین حاکم بر مکان‌های عمومی
  • فراهم بودن فضای پخت غذا توسط خود گردشگران (هیزم، آتشدان، باربیکیو، تنور پیتزا، تنور نونوایی و منقل)
  • ساعت کاری مزرعه توسکا از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر بوده و بازدیدکنندگان می‌توانند از تمشک داخل مزرعه بشکل نامحدود استفاده کنند، چیدن تمشک برای بیرون‌بری، به احتساب هر ظرف محسوب می شود، هر ظرف تمشک، 20 هزار تومان است.

مهم‌ترین مزیت گردشگری کشاورزی، این است که کشاورز می‌تواند با ارائه خدمات کشاورزی از زمین خود، بهره بیشتری داشته باشد و علاوه بر آن، محصولات خودش را نیز به فروش برساند و این در حالی است که هزینه‌هایی مانند کارگری، بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل نیز کاسته شده‌اند.

مزرعه گردشگری توسکا در صفحه اینستاگرامی خود، گردشگری کشاورزی را چنین تعریف کرده است:

«گردشگری کشاورزی برای مردم، به معنی دیدن یک مزرعه فعال یا هر گونه فعالیت کشاورزی، باغبانی و یا کسب‌و‌کار کشاورزی به جهت لذت بردن، آموزش و یا درگیرشدن در فعالیت‌های مزرعه است.

تجربه و درک یک مزرعه واقعی با تمام ابعاد آن در این بخش انجام می‌شود در گردشگری کشاورزی، اصل اساسی، تولید محصول کشاورزیست و خدمات گردشگری بخش ارزش افزوده آن محسوب می‌شود.

در واقع این مزرعه با رویکرد کشاورزی و باغبانی، برای بازدیدکنندگان خود، امکان مشارکت در کارهای مزرعه، کسب تجربه کشاورزی، انجام کار داوطلبانه، آموزش کشاورزی و برداشت محصول توسط بازدیدکنندگان را ایجاد می‌کند.

هدف اصلی گردشگری کشاورزی جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ایجاد درآمد مازاد برای کشاورز یا باغدار، آموزش کشاورزی، ترویج سبک زندگی سالم، تولید محصول سالم و مشارکت جامعه در بخش کشاورزی است.

از جمله چالش‌ها و محدودیت‌های مزارع گردشگری،  ممنوعیت و محدودیت احداث بنا، اخذ انشعاب آب و برق و گاز و سایر زیرساخت‌ها جهت جلوگیری از تغییر کاربری است.»

معرفی مزارع گردشگری ایران (۱): مزرعه گردشگری خورشید

 معرفی مزارع گردشگری جهان (1): سابیلا فارم

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پونه
پونه
25 فروردین 1403 11:10 ق.ظ

سلام کارتون فوق العاده لذت بخش وآرامشبخش هست من علاقه مند به اینکار هستنم ازتون راهنمایی میخوام

دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم