روستا بازار در اصفهان

5/5 - (4 امتیاز)
روستا بازار

روستا بازار، طرحی است که در جهت حذف واسطه‌ها قدم برمی‌دارد. می‌دانیم که روستاها کانون تولید هستند و متناسب با نیازها و توانمندی اقتصادی می‌توان به ایجاد سایر صنایع و خدمات مرتبط با اقتصاد روستا برای استفاده حداکثری از ظرفیت تولیدی و اشتغالزایی روستایی در آنها پرداخت.

روستا موتور محرکه سایر صنایع و جریان اقتصادی است که می‌تواند علاوه بر توانمندکردن بخش خصوصی به تحول آفرینی در حوزه تولید و اشتغالزایی با استفاده از ظرفیت‌های موجود منجر شود.

به گزارش ایرنا، راهکارهای توانمندکردن روستاها در تقویت تولید و ایجاد اشتغال تقویت مشاغل خانگی در حوزه‌های مختلف صنایع دستی، فرآوری محصولات کشاورزی و باغی، ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق روستایی، توجه به گردشگری و کشاورزی با همکاری نهادهای ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولید است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اشتغال روستایی با بهره گرفتن از ظرفیت‌های بومی و محلی روستاها یکی از راهکارهای دولت یازدهم و دوازدهم بوده تا بتوان روستاها را به ماهیت واقعی خود یعنی تولید بازگرداند در همین راستا پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری رشد داشته است.

برخی کاستی‌ها، نارسایی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه موجود رها شده موجب شده تا بسیاری از ساکنان آن نیز در فقر، تنگدستی و محرومیت به سر ببرند اما تقویت ظرفیت‌های تولیدی و کمک به فعالیت روستایی آن‌ها را به رفاه و درآمد بالا خواهد رساند.

با راه‌اندازی و توسعه مراکز و کارگاه‌هایی که در قالب صنایع تبدیلی و تکمیلی قابل تعریف هستند می‌توان به رشد در تولیدات متنوع دست پیدا کرد و بدون تردید از منافع و مزایای چنین موفقیتی، کلیت اقتصاد کشور و تمامی آحاد جامعه (به صورت مستقیم و غیرمستقیم) منتفع خواهند شد.

واسطه‌ها عامل اختلاف فاحش قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا مغازه هاست که  این اختلاف قیمت سبب ضرر و زیان کشاورزان و تولیدکنندگان و سودجویی برخی از دلالان را در پی دارد.

نظام توزیع عمده فروشی و خرده فروشی در اختیار تولیدکنندگان نیست و نبود توان مالی کشاورزان و نیاز مالی در فصل برداشت با توجه به هزینه های انجام گرفته در طول سال برای فرد کشاورز موجب می‌شود تا در فصل برداشت کشاورزان محصول را به اجبار به قیمتی که واسطه ارایه می‌دهد، به فروش برسانند.

با حذف واسطه‌ها و عرضه تولیدات و محصولات کشاورزی، باغی، دامپروری، صنایع دستی در روستاها به طور مستقیم به شهرها در قالب بازارهای محلی و خاص این بخش، هزینه های زیاد را حذف و رفاه را برای مصرف کنندگان افزایش می‌دهند.

تعاونی ها با توجه به اساسنامه بسیار قوی که دارند باید از جنبه قدرت وارد شده و از خرد جمعی بهره بگیرند و به حوزه‌های زنجیره ارزش وارد شوند که این نهادها نقش مهم و اصلی را در عرضه تولیدات محصولات کشاورزی اجرا خواهند کرد.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان در میزگرد برگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان  با عنوان «روستابازار نیاز ضروری بخش کشاورزی» اظهار کرد: «تشکیل شبکه تعاملی و زنجیره‌ای در عرضه محصولات کشاورزی و دامی، زمینه کاهش واسطه‌ها و کنترل قیمت را فراهم کرده و منفعت آن به مردم و تولیدکنندگان خواهد رسید.»

وی با بیان اینکه در ۱۲۸ فروشگاه زنجیره‌ای استان، عرضه محصولات کشاورزی فعال شده است، خاطرنشان ‌کرد: برای اجرای طرح روستا بازار ۳۴ پایگاه فعال و در چهار روستای استان اصفهان نیز بازارهای محلی تا پایان امسال راه اندازی و اجرایی می‌شود.

وی یادآور شد: «در این بازارهای محلی یا غرفه های فروش، محصولات کشاورزی، دامی، طیور و عسل عرضه می‌شود و واسطه گری به صورت کامل حذف شده که قیمت تولید و عرضه تفاوت چندانی با هم ندارد.»

 

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم