اهمیت توانمندسازی زنان

امتیاز دهید
توانمندسازی زنان در آفریقا

زنان هنگامی که از نظر اقتصادی توانمندسازی شوند،  دوباره در جوامع خود سرمایه‌گذاری می کنند که منجر به خوداتکایی بیشتر، رفاه و امنیت غذایی می‌شود.

برای حمایت از این نتایج، جامعه باید ابتکارات با تاثیرگذاری بالا را برای کارآفرینان زن در بخش کشاورزی اتخاذ کند، شهرنشینی سریع در کشورهای در حال توسعه تقاضا برای کالاهای کشاورزی را تغییر داده است.

در همین حال، دیجیتالی شدن زنجیره‌های ارزش اطلاعات شفاف‌تری در مورد قیمت‌گذاری و جابجایی کالاها ایجاد می‌کند، این تغییرات در سیستم‌های غذایی، دریچه‌های فرصت را برای کشاورزی  یعنی کارآفرینی در بخش کشاورزی و هم در مزرعه و هم فراتر از دروازه مزرعه باز می‌کند.

به دلیل هنجارهای فرهنگی محدود، تبعیض و موانع قانونی، زنان روستایی در سراسر جهان اغلب به خدمات ضروری که در غیر این صورت می‌تواند راه آنها را به سمت اشتغال و کشاورزی هموار کند، دسترسی برابر ندارند.

آنها در دسترسی به اطلاعات بازار، خدمات مشاوره تجاری، دارایی های مالی و مربیان با محدودیت های بیشتری نسبت به همتایان مرد خود مواجه می شوند در حالی که زنان نزدیک به نیمی از نیروی کار کشاورزی در کشورهای در حال توسعه را تشکیل می‌دهند، آنها تنها یک سوم از شرکت‌های کوچک و متوسط در بازارهای نوظهور را در اختیار دارند و تنها 15 درصد از نمایندگان ترویج کشاورزی در جهان را تشکیل می‌دهند.

زمانی که زنان از نظر اقتصادی توانمند شوند، اغلب در خانواده و جوامع خود سرمایه‌گذاری مجدد می‌کنند و تأثیری موج‌دار به سمت خوداتکایی، رفاه و امنیت غذایی و تغذیه‌ای ایجاد می‌کنند.

بنابراین، دست اندرکاران توسعه چگونه می‌توانند برنامه‌های آموزشی مهارت‌های تجارت کشاورزی با کیفیت بالا ایجاد کنند که نه تنها زنان و دختران روستایی بیشتری را درگیر کند، بلکه آنها را به فرصت‌های تجاری واقعی پیوند دهد و پتانسیل آنها را به عنوان کارآفرینان کشاورزی آینده به فعلیت برساند.

مربیان زن قوی در تجارت کشاورزی با ارائه مشاوره‌های عملی مستمر – حتی فراتر از ایده‌های تجاری و راه‌اندازی – الهام‌بخش نسل بعدی کشاورزان روستایی هستند.

در بخش‌های تحت سلطه مرد  که اغلب در تجارت‌های کشاورزی در اقتصادهای نوظهور اتفاق می‌افتد – 65 درصد از کارآفرینان زن الگوی زنانه داشته‌اند که مسیر موفقیت را روشن می‌کنند.

از طریق یک چرخه آموزشی دقیق و تعبیه شده، کارکنان فعالیت کشاورزی و آب تاجیکستان (TAWA) دریافتند که دو موضوع آموزشی ترویجی که توسط رهبران فنی مرد آموزش داده شده‌اند، نرخ پذیرش و مشارکت کمتری در میان شرکت‌کنندگان زن در استان ختلان دارند، بسیاری از زنان گزارش دادند که به دلایل فرهنگی و مذهبی از یادگیری مطالب از مربیان مرد ناراحت بودند.

زنان ممکن است توسط مربیان زن استثنایی خود احساس قدرت کنند، برای مجریان توسعه بسیار مهم است که بدانند همه بازیگران زنجیره ارزش در ایجاد یک محیط توانمند برابر جنسیتی برای کارآفرینی کشاورزی سهیم هستند.

مردان در تعیین اینکه آیا هنجارهای جنسیتی یک محدودیت برای زنان باقی می‌مانند نقش دارند، بنابراین ادغام متفکرانه مردان در فعالیت‌های مربیگری می‌تواند آن‌ها را نسبت به موانعی که زنان ممکن است با آن مواجه شوند حساس کند، از تقویت نگاه جنسیتی جلوگیری کند و منجر به زنان برای زنان و مردان برای زنان شود.

تجزیه و تحلیل اخیر برنامه‌های آموزشی کشاورزی در جنوب غربی نیجریه نشان داد که اکثر جلسات آموزشی مهارت‌های سخت یا فنی را آموزش می‌دهند. با این حال، کارفرمایان نیاز مبرم‌تری به جذب کارمندانی با مهارت‌های «نرم» یا شخصی مانند توانایی نشان دادن ابتکار، پشتکار، خودپنداره مثبت، سواد، حساب، تفکر و مهارت‌های اجتماعی بالاتر نشان دادند.

آموزش باید مستقیماً با فرصت‌های موجود صنعت مرتبط باشد و سپس باید با مهارت‌های نرمی که تفکر کارآفرینی را تحریک می‌کند، ادغام شود که اغلب پیش‌نیازی برای کسب مهارت‌های سخت یا فنی اضافی است.

بنابراین، حمایت از زنان و دختران برای پیگیری مسیرهای کارآفرینی مستلزم آن است که مجریان و کارآموزان، شکاف‌ها و فرصت‌های مهارتی در سیستم بازار کشاورزی را درک کنند.

یکی از فعالیت‌های شاخص که مشارکت جوانان در بخش کشاورزی اوگاندا را تشویق می‌کرد، نشان داد که نمایشگاه‌های شغلی کشاورزی بسترهای مناسبی برای اشتراک دانش و مهارت‌ها برای همه سهامداران فراهم می‌کند.

این نمایشگاه‌ها، تنوع مسیرهای کشاورزی را در امتداد زنجیره‌های ارزش و همچنین مهارت‌های نرم و سخت مفید برای هر نقش را به نمایش می‌گذارند و فرصتی است تا جدیدترین و بهترین شیوه ها و نوآوری‌ها به شرکت‌کنندگان  در مواردی مانند کاربرد ورودی‌های کشاورزی، فناوری‌های صرفه‌جویی در نیروی کار یا برنامه‌های تلفن هوشمند آموزش داده شود.

همچنین با به نمایش گذاشتن مشاغل کشاورزی تحت مالکیت و اداره زنان در نمایشگاه‌های شغلی ممکن است ذهنیت روستایی را در مورد نقش‌های جنسیتی سنتی در بخش کشاورزی تغییر دهد.

زنان کارآفرین در کشاورزی را بشناسیم

آموزش کاشت زعفران در منزل از لحظه‌ی خرید پیاز زعفران تا گلدهی (به‌صورت گام به گام)

کشاورزی، شعری ناتمام است؛ داستان یک زن موتورسوار

داستان نجات دام هزاره سوم/ همیشه پای یک زن در میان است

از کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی روستایی تا زنبورداری

مانیا فرزامی از لرستان/ یک کارآفرین خوب را بشناسیم

معرفی چند تولیدکننده دستگاه کشاورزی در خانه

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم