سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی کنجد کازرون

امتیاز دهید
گیاه کنجد

کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در زمینه تولید حلوا، ارده، و سایر فرآورده‌ها از کنجد و همچنین راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط را دارند به گفته‌ی مدیریت جهادکشاورزی کازرون به این مدیریت مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، حمید رشیدی، با اشاره به اینکه این شهرستان یکی از قطب‌‌های تولید کنجد استان فارس است، در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: «کشت گیاه کنجد در این شهرستان و بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی بسیار مهم است.»

وی ادامه داد: «با پایان برداشت کنجد از مزارع این شهرستان، کشاورزان منطقه بیش از هزار و  200 تن کنجد برداشت کردند.»

رشیدی افزود: «در سال زراعی جاری، ۱۰۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان، زیرکشت دانه روغنی کنجد قرار گرفت که این سطح نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.»
وی اظهار داشت: «نیاز آبی کم، سازگاری با شرایط آب‌و‌هوایی، دوره رشد کوتاه، جایگزینی مناسب برای ذرت دانه‌ای، کاهش هزینه‌های عملیات خاک‌ورزی و قیمت مناسب برای فروش باعث افزایش سطح زیر کشت این محصول در شهرستان کازرون شده است.»
رشیدی گفت: «رقم‌های کنجد با نام داراب ۲، دشتستان و محلی از ارقام کنجد کشت‌شده در شهرستان کازرون است که این دانه روغنی در صنایع غذایی و شیرینی‌سازی مصرف دارد.»

کازرون از شهرستان‌های غربی فارس است که فاصله مرکز آن با شیراز حدود ۱۲۰ کیلومتر است.

گیاه کنجد در بیشتر مناطق الگوی گرمسیری، نیمه گرمسیری و جنوبی جهان یافت می‌شود. دانه‌های این گیاه نیز از نظر پروتئین بالا هستند و سرشار از تیامین و ویتامین B6 هستند.

این محصول به احتمال زیاد در آسیا یا آفریقای شرقی سرچشمه گرفته است و این دانه‌ها حداقل 5000 سال پیش توسط چینی‌ها مورد استفاده قرار گرفتند.

بذرهای این گیاه که در ابتدا در اندونزی رشد کرده بودند، به زودی راه خود را به آسیا و بخش‌هایی از آفریقا از جمله مصر پیدا کردند. پس از آن، دانه‌های کنجد به سایر نقاط جهان از جمله اروپا و سرانجام آمریکای شمالی، گسترش یافتند.

کاربردهای تاریخی

در مصر باستان، اعتقاد بر این بود که این دانه‌ها قدرت جادویی دارند و در مراسم و تهیه مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. آن‌ها نمادی از سعادت و باروری در یونان بودند.

در طب سنتی چینی، از دانه‌های کنجد به دلیل محتوای مواد مغذی بالای آن‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شد.

این گیاه یک گیاه سالانه است که به دلیل مقاومت در برابر گرما و خشکسالی مشهور است و از ارتفاع 5 فوت (در حدود 1.5 متر) رشد می‌کند.

پس از گرده افشانی، گلها غلاف‌های کوچکی را پر از دانه‌های ریز تولید می‌کنند، ارزش هر غلاف ممکن است از نظر رنگ از کرم سفید تا ذغال سیاه متفاوت باشد. هنگامی که غلاف‌ها بالغ می‌شوند، آن‌ها باز می‌شوند تا دانه‌های کنجد کوچک و مغذی  را که امروزه با آن‌ها آشنا هستیم، آشکار کند.

چطور ارده کنجد درست کنیم

وبینار ادویه‌ جات در صنایع غذایی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

پرورش شترمرغ

چطور یک پرورش‌ دهنده شترمرغ شوید

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم