از ایران چه خبر (106)

امتیاز دهید
خبر کشت میوه بلوبری در باغی در یاسوج بلوبری در ایران - گیاه بلوبری - بلوبری بر روی درخت

در این شماره از ایران چه خبر  – 106 به مواردی چون کشت موفق بلوبری، آبرسانی به عشایر، کاشت یک میلیارد درخت و دوره پسادکتری سهم پرداخته‌‌ایم.

آبرسانی به عشایر بر عهده وزارت جهادکشاورزی گذاشته شد

بنا به خبر ایسنا، وزارت جهادکشاورزی با تصمیم نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی موظف شد تا با همکاری وزارت نیرو، آبرسانی سیار مورد نیاز عشایر را با قیمت معادل تعرفه خدماتی یا تجاری هر کدام که کمتر است برای جامعه عشایری تامین نماید.

کشت موفق بلوبری در یاسوج

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد از کشت موفق محصول بلوبری در این استان خبر داد.

در این راستا، «نیما ریحانی»، مدیرعامل شرکت فناوری مشت بانوی سبز یاسوج افزود:«یک هکتار بلوبری در شهر یاسوج کشت کرده‌ایم و امسال، برداشت تجاری دوم این کشت است که افزایش این میزان را به چهار هکتار سطح زیرکشت برای توسعه در دستور کار داریم.»

به گفته‌ی وی، در این یک هکتار، ۶ هزار نهال بلوبری کاشته شده که سالانه از هر نهال، دو تا چهار کیلوگرم بلوبری برداشت می‌شود.

ریحانی اظهار کرد: از هر نهال بلوری به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال می توان برداشت تجاری داشت.

این گلخانه دار بلوبری عنوان کرد: قیمت تمام شده هر کیلوگرم بلوبری برای گلخانه‌دار، ۲۲۰هزار تومان است؛ قیمت هر کیلوگرم از این میوه در بازار به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

جذب ۱۷۰ میلیون تن گرد‌و‌غبار با کاشت یک میلیارد درخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهادکشاورزی، نقی شعبانیان، معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره آثار و مزیت‌های اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اظهار داشت: با جنگل‌کاری، میزان فرسایش خاک به میزان ۲۵ میلیون تن کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به این که درختکاری به چرخه آب کمک می‌کند، گفت: هر هکتار جنگل‌کاری ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر مکعب آب را در خود ذخیره می‌کند و از این رو پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح بر تولید حدود ۲ میلیارد متر مکعب چرخه آب کشور تأثیر بگذارد.

شعبانیان افزود: تحقیقات نیز نشان می‌دهد جنگل‌کاری یک سرمایه‌گذاری برای آب است و هزینه محسوب نمی‌شود.

وی احیای جنگل‌های موجود و افزایش سطح پوشش درختی و جنگلی را از مزیت‌های کاشت یک میلیارد درخت نام برد و پیش‌بینی کرد: با اجرای این طرح، جنگل‌های موجود احیا و سطح پوشش درختی و جنگلی به میزان ۱.۴۴ میلیون هکتار افزایش می‌یابد.

معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اذعان داشت: به طور میانگین جنگل‌کاری و درختکاری پس از چهار تا پنج سال تأثیر مثبت خود را می‌گذارند.

وی تأمین بخش مهمی از نیاز چوبی کشور، تأمین منابع آب و خاک و ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری، کاهش اثرات ناگوار تغییر اقلیم، ایجاد بستر مناسب برای توسعه گردشگری و طبیعت گردی، ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و تبدیل آن به فرهنگ و معارف عمومی و ارتقا و تضمین امنیت زیستی کشور را از دیگر آثار و مزیت‌های کاشت یک میلیارد درخت در کشور برشمرد.

شعبانیان درباره توسعه فضای سبز اطراف شهرها به عنوان یکی از بخش‌های برنامه‌ریزی شده در این طرح گفت: تحقیقات نشان می‌دهد با همان میزان آبی که برای فضای سبز اطراف شهرها استفاده می‌شود، می‌توان با کاشت گونه‌های مناسب و مدیریت آبیاری، ۲ تا ۳ برابر فضای سبز را توسعه داد.

وی اذعان داشت: بر اساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک تا سال ۱۴۰۶ سرانه فضای سبز در کشور باید به ۱۵ متر مربع به ازای هر نفر برسد.

شعبانیان اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت را یک ضرورت خواند و اذعان داشت: ما چاره‌ای جز اجرای این طرح نداریم و باید به این تعهد بین‌المللی عمل کنیم، زیرا اکنون این تعهدات برای کشورهای در حال توسعه تشویقی است، اما از سال ۲۰۳۰ به بعد، کنوانسیون‌های بین‌المللی محیط‌زیستی سازمان ملل متحد برنامه‌های جدی‌تری را برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای و تخریب زمین لحاظ خواهند کرد.

دومین فراخوان حمایت از مروج ـ پژوهشگر پسادکترای حوزه کشاورزی

دومین فراخوان حمایت از مروج ـ پژوهشگر پسادکترا در موضوعات و مسائل حوزه کشاورزی مربوط به موسسات و مراکز استانی اعلام شد و علاقمندان می‌توانند از 13 اسفند 1401 تا 30 فروردین 1402 جهت ثبت‌نام اقدام نمایند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس و به نقل از صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF)، مهلت ارسال طرح به فراخوان مشترک صندوق (INSF)، سازمان تحقیقات،آموزش‌و‌ترویج کشاورزی(تات) و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در حوزه کشاورزی از ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ اعلام شد.

در این فراخوان، ۱۱ مؤسسه و مرکز تحقیقاتی، موضوعات مد نظر خود را ارائه کردند تا طرح‌های ارسال شده در این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد.

  • تولید مایه تلقیح بومی از قارچ‌های همزیست آربسکولار برای تولید نهال‌های می‌کوریزی گونه‌های درختی و درختچه‌ای مقاوم به تنش خشکی؛
  • به‌روزرسانی نقشه‌های بهره‌وری آب سبز برای محصولات دیم کشور؛
  • غربال جمعیت‌های لاین‌های‌امید بخش هوازی در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط اقلیمی؛
  • غربالگری مولکولی ارقام برنج متحمل به خشکی بررسی اثر بخشی دشمنان طبیعی شاخص از طریق شناسایی کیمیا پیام‌های مؤثر در جستجوگری و کارایی آن‌ها؛
  • اثر ارتباطات بویایی با آفت و گیاه میزبان

وضعیت درختکاری در ترکیه

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم