ضایعات سویا برای ساخت بستر گربه‌ ها

امتیاز دهید
ضایعات سویا - بستر گربه ها

روشی جدید برای استفاده از پوسته سویا و سایر ضایعات کشاورزی باز شده است و آن هم ساخت بستر برای گربه ها هست. این بسترها گرد و غبار و بوی ادرار گربه را کمتر منتشر می ‌کنند.

به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، در مرکز ملی تحقیقات بهره‌برداری کشاورزی ARS در پیوریا، ایلینوی برای ایجاد بازارهای جدید و با ارزش افزوده برای محصولات ایالات متحده و ضایعات تولید شده از برداشت و پردازش آنها تلاش می‌شود.

بازار جهانی زباله‌های گربه‌ها به ارزش 11 میلیارد دلار (2021) و تولید سالانه ضایعات ایالات متحده با بیش از 80 میلیون پوند پوسته سویا (2018) است که استفاده اصلی فعلی آن در خوراک دام است.

«استیو وان» – فیزیولوژیست گیاهی با واحد تحقیقات غذای عملکردی مرکز ARS، گفت که این تیم پس از اطلاع از علاقه صاحب حیوان خانگی به جایگزین‌هایی برای بنتونیت سدیم، خاک رس متورم کننده جاذب مورد استفاده در بسترهای سنتی، شروع به تحقیق در فرمولاسیون بستر گربه‌های زیستی کردند.

بستر گربه ساخته شده از پوسته سویا محققان ARS فرمول اولیه بستر گربه با پایه زیستی را با استفاده از بیوچار از پوسته سویا و یک ماده مبتنی بر نشاسته به نام کمپلکس آمیلوز بهبود داده‌اند.

در ابتدا، این تیم یک محصول جانبی ضایعات مواد تشکیل دهنده جایگزین تولید ذرت-اتانول، به نام «دانه‌های مقطر خشک با مواد محلول» (DDGS) را بررسی کردند.

با این حال، دانشمندان بعداً دریافتند که تکه‌های ساخته شده از سرو قرمز شرقی بهتر عمل می‌کنند، از جمله زمانی که برخی از آنها به ماده متخلخل و زغال مانندی به نام بیوچار تبدیل شد که MMB – ترکیب اصلی تولید کننده بو در ادرار گربه  را جذب می‌کند.

اکنون، تیم دوباره فرمول بستر خود را بهبود بخشیده است. این بار، محققان از یک ماده مبتنی بر نشاسته با خواص ضدمیکروبی به نام «کمپلکس آمیلوز اینکلوزیون» (AIC) استفاده کردند و پوسته‌های سویا را دور انداختند  که هم به ذرات 1 میلی‌متری و هم به‌عنوان بیوچار فرآوری می‌شد.

دو ماده دیگر، صمغ گوار و روغن معدنی نیز برای اطمینان از جمع شدن مناسب و حداقل انتشار گردو‌غبار مانند زمانی که زباله در جعبه ریخته می‌شود، اضافه شد.

در آزمایشات سال 2020، فرمولاسیون مبتنی بر سدر قرمز تمام آثار MMB را در نمونه‌های هوا حذف کرد و در مقایسه با بسترهای سنتی حاوی خاک رس بنتونیت سدیم، انتشار ذرات گرد و غبار را 60 درصد کاهش داد.

آخرین آزمایش‌ها که در شماره 2023 Bioresource Technology Reports منتشر شد، نشان داد که فرمولاسیون مبتنی بر پوسته سویا به طور مشابه گردوغبار و بو را کاهش می‌دهد و به خوبی یا بهتر از چهار بستر  تجاری، از جمله در دسته‌هایی مانند قابلیت جذب، عمل می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی هایی که فرمولاسیون پوسته سویا را از بیشتر بسترهای آزمایش شده دیگر جدا کرد، توانایی آن در کاهش رشد کپک‌ها و باکتری‌های خاص بود که محققان آن را به AIC نسبت می دهند.

آزمایشات آینده پتانسیل آن را برای مهار انگل تک یاخته‌ای Toxoplasma gondii که می‌تواند انسان، گربه و سایر حیوانات را آلوده کند، ارزیابی خواهد کرد.

 کشت سویا، گزینه‌ی برتر پایداری زیستی آمریکا

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم